تأثير رنگها بر روي ذهن


 





 
از نظر روانشناسان هر رنگي داراي معاني خاص است كه از طريق آن مي توان پي به خصلت انسان‌ها برد و خصلت‌هاي مثبت يا منفي آنها را بررسي كرد. در اينجا به معني و تأثير بعضي از رنگها اشاره مي كنيم.
سياه: رنگ سياه قدرت و توانايي بالايي دارد. اين رنگ در مدها استفاده مي شود و دليل انتخاب اكثر مردم اين است كه با پوشيدن لباس هاي مشكي لاغرتر به نظر مي آيند، همچون روحانيون به اين علت رنگ مشكي را انتخاب مي كنند كه نشان دهنده‌ي تسليم آنها در برابر خواست خداوند است.
سفيد: سفيد نشان دهنده‌ي عفت و پاكدامني و روشنايي است، براي همين عروس ها لباس سفيد مي پوشند اين رنگ به عنوان رنگ تابستاني شناخته شده و در آراستن و زينت دادن شهره‌ي خاص و عام است. سفيد با تمام رنگها هارموني دارد، اما لك و كثيفي بر روي آن زود مشخص مي شود و تميز نگه داشتن آن بسيار سخت است.
صورتي: رنگي براي نشان دادن احساسات است و بسيار آرامش بيشتر مي شود. خيلي از تيم هاي ورزشي قفسه هاي اتاق شان را به اين رنگ در مي آورند تا مخالفت شان را به تيم نشان دهند و باعث تضعيف روحيه‌ي آنها شوند.
قرمز: قرمز نشان دهنده‌ي هيجان بيش از حد است و محرك ضربان قلب و نفس و رنگ عشق محسوب مي شود. كسي كه لباس قرمز مي پوشد جلب توجه مي كند و استوار بودنش را نشان مي دهد. رنگ قرمز نمي تواند به مردم در مذاكرات و كنفرانسها كمك كند البته آمار نشان داده كه سارقان ماشين قرمز دارند!!
بنفش: رنگ صداقت است و دلالت دارد بر بخشندگي، ثروت و دلفريبي دارد. بنفش رنگي زنانه و رمانتيك است، هرچند كه در طبيعت به ندرت استفاده مي شود.
آبي: آبي رنگ آسمان است و درست نقطه‌ي مخالف رنگ قرمز قرار دارد، چون رنگي آرامش بخش است.
رنگ آبي باعث ايجاد واكنش هايي در بدن انسان و در نتيجه منجر به آرامش مي شود، بنابراين براي اتاق خواب ها از رنگ آبي استفاده مي كنند، چون مي توانند افسردگي را از بين ببرد. مدشناسان توصيه مي كنند كه از رنگ آبي براي مصاحبه هاي شغلي استفاده شود؛ چرا كه نماد صداقت است. همچنين مطالعان نشان داده ورزشكاران در ورزشگاهايي به رنگ آبي وزنه هاي سنگين تري را بلند مي كنند.
قهوه‌يي: اين رنگ ثابت قدمي را نشان مي دهد. قهوه‌يي رنگ زمين است و در طبيعت فراوان يافت مي شود. قهوه‌ي روشن طبيعي تر و قهوه‌يي تيره شبيه چوب و چرم است. اين رنگ نشان دهنده‌ي غم و حسرت نيز هست. اكثر مردم علاقه دارند كه بگويند قهوه‌يي رنگ مورد علاقه‌ي آنهاست!
زرد: رنگ زرد نشاط آور است و جذب كننده و به عنوان رنگ برگزيده‌ي مردم شناخته شده است. هرچند مردم در اتاق هاي زرد كنترل خودشان را از دست مي دهند و بچه ها با ديدن اين رنگ بيشتر گريه مي كنند اين رنگ براي چشم رنگ زننده‌يي است و استفاده‌ي بيش از حد آن در محيط پيرامون باعث آزار روح مي شود. زرد تمركز را بالا مي برد و قدرت متابوليسم بدن را افزايش مي دهد.
منبع:7 روز زندگي(119)