بررسى نقش رسانههاى ديجيتالى بر فرهنگ ملى در عصر جهانى شدن(2)
بررسى نقش رسانههاى ديجيتالى بر فرهنگ ملى در عصر جهانى شدن(2)
عضو هيأت علمى دانشگاه آزاد اسلامى واحد بافت و دانشجوى دكترى علوم سياسى.
تأخر فرهنگى و شكاف ديجيتالى
جامعترين شاخصى كه براى مقايسهى كشورها و شناخت شكاف ديجيتالى ارايه شده، شاخصى است كه بانك جهانى ارايه داده است، به نام ISI يعنى شاخص جامعه اطلاعاتى (Information Society Index) كه شامل 23 متغير است. اين متغيرها در 4 زيرساخت كامپيوتر، اينترنت، ارتباطات و اجتماعى طبقهبندى شدهاند. بر اساس اين متغيرها، در سال 2001 كشورهاى جهان به 5 گروه به شرح زير رتبهبندى شدهاند:
گروه اول: اين گزارش آنان را Skaters ناميده است. به معناى كشورهايى كه اسكيت به پا بسته و تند و پرشتاب در مسير عصر ديجيتال به راه افتادهاند. اين كشورها در موقعيتى عالى براى بهرهگيرى از مواهب انقلاب ديجيتال قرار دارند.
گروه اول Skaters
نام کشور |
رتبه |
نام کشور |
رتبه |
سوئد |
1 |
سنگاپور |
9 |
نروژ |
2 |
هلند |
10 |
فنلاند |
3 |
ژاپن |
11 |
ایالات متحده |
4 |
کانادا |
12 |
دانمارک |
5 |
آلمان |
13 |
انگلستان |
6 |
اتریش |
14 |
سوئیس |
7 |
هنگ کنگ |
15 |
استرالیا |
8 |
|
|
گروه دوم: اين گروه Striders نام دارند. به معناى كسانى كه با گامهاى بلند و مؤثر در راه ديجيتالى شدن حركت مىكنند. كشورهاى اين گروه هدفمند و با برنامه وارد عصر اطلاعات شدهاند. و بخش مهمى از زيرساخت لازم را ايجاد كردهاند.
گروه دوم Striders
نام کشور |
رتبه |
نام کشور |
رتبه |
زلاندنو |
16 |
اسرائیل |
22 |
بلژیک |
17 |
ایتالیا |
23 |
تایوان |
18 |
اسپانیا |
24 |
کره جنوبی |
19 |
پرتقال |
25 |
ایرلند |
20 |
یونان |
26 |
فرانسه |
21 |
جمهوری چک |
27 |
گروه سوم: دوندگان پر سرعت (Sprinters) در اين گروه قرار دارند كه با توجه به فشارهاى اقتصادى و اجتماعى و سياسى كه تجربه مىكنند، اولويتهاى خود را تغيير دادهاند و با تمام نيرو سعى دارند راه را براى ديجيتالى شدن هموار سازند.
گروه سوم Sprinters
نام کشور |
رتبه |
نام کشور |
رتبه |
امارات |
28 |
کاستاریکا |
36 |
مجارستان |
29 |
پاناما |
37 |
لهستان |
30 |
آفریقای جنوبی |
38 |
آرژانتین |
31 |
ونزوئلا |
39 |
مالزی |
32 |
روسیه |
40 |
شیلی |
33 |
ترکیه |
41 |
بلغارستان |
34 |
مکزیک |
42 |
رومانی |
35 |
آکوادور |
43 |
گروه چهارم: كشورهاى اين گروه تفريح كنان (Strollers) به راه افتادهاند. در بخش مهمى از اعضاى اين گروه، محدوديت منابع مالى و جمعيت زياد باعث شده كه حركت آنان پايدار و استوار نباشد.
گروه چهارم Strollers
نام کشور |
رتبه |
نام کشور |
رتبه |
عربستان سعودی |
44 |
چین |
52 |
برزیل |
45 |
اندونزی |
53 |
کلمبیا |
46 |
هند |
54 |
تایلند |
47 |
پاکستان |
55 |
فیلیپین |
48 |
|
|
پرو |
49 |
|
|
اردن |
50 |
|
|
مصر |
51 |
|
|
گروه پنجم: در كل، 55 كشور جهان وارد عصر ديجيتالى شدهاند ولى 15 كشور ديگر از جمله ايران تازه واردان اين جريان هستند. (Starters) در اين كشورها هنوز زيرساخت لازم براى بهرهبردارى از عصر ديجيتال ايجاد نشده است. اين گروه 40 % از جمعيت جهان و 4 % از GDP جهانى را تشكيل مىدهند. (19)
آمارها حاكى از آن است كه قريب به 6 / 99 % از پايگاههاى اطلاعاتى، در كشورهاى توسعه يافته قرار دارد كه از اين ميزان حدود دو سوم در آمريكا و كانادا و يك سوم در اروپا و ژاپن هستند. مشاركت بقيهى كشورهاى جهان (اغلب كشورهاى جنوب) چيزى حدود 4 / 0 % است. (20)
با اين حال تحقيقات به عمل آمده حاكى از آن است كه كشورهاى در حال توسعه براى جلوگيرى از اين شكاف ديجيتالى تلاش مىكنند تا بيش از پيش شرايط لازم را براى رشد و توسعهى فناورىهاى جديد نظير اينترنت، مهيا سازند. بر اين اساس تحقيقات به عمل آمده نشان مىدهد كه در دههى 1980 تنها 10% از سرمايهگذارىها در دنيا به فناورى اطلاعات اختصاص داشت حال اين كه همين رقم در سال 1999 به 40% و در سال 2000 به 53% و در سال 2002 به 61% بالغ شد. كه اين خود معيارى براى توسعه يافتگى بسيارى از كشورها است. (21)
مدل مارپيچ سكوت (عقيدهسازى)
با عنايت به رشد و توسعهى سريع فناورىهاى اطلاعاتى و پيوستن بسيارى از كشورها به پروسهى جهانى شدن (در تمام ابعاد فرهنگى - سياسى - اجتماعى - اقتصادى و...) به نظر مىرسد چنان چه كشورهاى جنوب و در حال گذار به انحاء مختلف (نظير آن چه كه نظريهى امپرياليسم فرهنگى مطرح مىكند) از پيوستن به اين روند خوددارى نموده و به سلاح مؤثر ارتباطات جهت انتقال آموزش و فرهنگ جديد مجهز نشوند؛ فرهنگ جهانى، فرهنگهاى بومى و محلى را استحاله خواهد كرد. اين كشورها اگر چه از نظر تعداد اكثريت را تشكيل مىدهند، اما به دليل اين كه فرهنگ خود را مطابق و همخوان با فرهنگ جهانى نمىبينند، سكوت اختيار كرده، فضاى عمومى را رها مىكنند و به فضاى خصوصى (فرهنگ ملى و محلى) پناه مىبرند. بدين گونه فرهنگ اقليت تقويت شده و فرهنگ حاكم ميدان بازترى براى خودنمايى پيدا مىكند نتيجهى اين امر شكاف ديجيتالى بين اين كشورها خواهد بود و اين خود عاملى جهت استحالهى تدريجى فرهنگهاى ملى و محلى اين كشورها در فرهنگ جهانى خواهد شد.
اينترنت به مثابه حوزه عمومى مجازى
نگرش مثبت و خوش بينانه
رسانههاى الكترونيكى - تعاملى نوين، نظير شبكه جهانى اينترنت و به تبع آن پايگاههاى اطلاع رسانى، پست الكترونيكى، بولتنهاى الكترونيكى و ديگر انواع واقعيت مجازى، نوع جديدى از فضاى اجتماعى را با خود به ارمغان آوردهاند. اين ابر فضا كه از غير فيزيكىترين فضاها نيز مىباشد، مىتواند فرصتى را در اختيار خالقان فرآوردههاى فرهنگى قرار دهد تا آثار خود را فارغ از دخالت دولت و بدون نياز به سرمايه و استفاده از رسانههايى نظير راديو، تلويزيون، مطبوعات، منتشر سازند. پيدايش پست الكترونيكى به مردم امكان داده است تا به ارتباطات خود جنبه جهانى دهند. اينترنت نيز به شهروندان اين امكان را مىدهد تا با دسترسى خود به ساير نقاط جهان، يك بحث و گفتگوى منطقى را عرضه كنند و به نقد منطقى بپردازند (24) بر اين اساس اينترنت يكى از اركان حوزهى عمومى كارآمد جهت تبادل نظر شهروندان در حوزههاى مختلف فرهنگى براى استقرار و پيشبرد دموكراسى خواهد بود. طرفداران اين نگرش معتقدند: اينترنت به جهت دارا بودن ويژگىهاى خاص در مقايسه با ساير وسايل ارتباط جمعى، مىتواند به عنوان حوزه عمومى مجازى تلقى شود. اين ويژگىها عبارتند از، تمركززدايى، تكه تكه بودن، مجازى بودن، جهانى بودن، تعاملى بودن.
نگرش منفى و بدبينانه
وى نيز به اين نكته اشاره مىكند كه اينترنت به افراد اجازه مىدهد تا هويتشان را تعريف كنند و بنا به اراده يكديگر آن را تغيير دهند ولى اين نوع هويت متغير، با شكلگيرى يك هويت با ثبات و پايدار، همخوان نيست. همچنين آنها معتقدند: مخالفت در اينترنت لزوما به اجماع يا توافق منتهى نمىشود چرا كه تكثير ديدگاههاى متفاوت را سبب مىشود (25)
نوشتهى حاضر موافق با نگاه بدبينانه نسبت به اينترنت نيست زيرا چنين به نظر مىرسد كه اينترنت و فناورىهاى مرتبط به دليل ويژگىهايى كه پيشتر بدان اشاره شد، به گونهاى سازماندهى شدهاند كه مىتوانند به احياء حوزهى عمومى كمك نمايند و نيز ابزارى جهت تشديد همبستگى ارگانيك شوند تا از اين طريق بتوانند وجدان جمعى را در عرصهى فرهنگ بينالملل تقويت نمايند. با اين حال از ديدگاه نگارنده اين امر قطعى نيست بلكه اولا؛ مشروط به نوع نظام سياسى و برخورد دولت مردان با اين فناورىهاى جديد مىباشد و ثانيا؛ مهندسى فرهنگى و مجهز كردن شهروندان به ملزومات فرهنگ جهانى را مىطلبد.
بر اين اساس اينترنت را مىتوان نوعى رنسانس در رسانهها دانست كه ناشناختگى در آن جهت كنش ارتباطى به مثابه شمشير دو لبه عمل مىكند.
اينترنت و امنيت فرهنگى
جدول 2- تقابلهاي موجود در عرصه سياستگذاري با تاکيد بر آثار توسعه فناوري و با توجه به انواع روابط دروني و بيروني امنيت سياسي / فرهنگي و ديگر ابعاد امنيت (26)
انواع روابط ابعاد امنیت/ تقابلها |
دیدگاه امپریالیسم فرهنگی )دیدگاه رسانه – محور( |
دیدگاه جهان گرایان )دیدگاه جامعه – محور( |
|
امنیت سیاسی / فرهنگی و ابعاد دیگر امنیت |
حفظ ارزشهای سنتی و قدیمی |
اتخاذ ارزشهای تجدد گرایانه و جدید |
|
حفظ ویژگی های منحصر به فرد جامعه |
افزایش تطابق یا همسانی بین المللی |
||
روابط درونی و امنیت سیاسی - فرهنگی |
خط مشی |
حاکمیت سیاسی و فرهنگی |
آزادی سیاسی و فرهنگی |
افزایش نظم |
تحمل تنوع |
||
تمرکز قدرت |
کنترل متمرکز سیاسی – فرهنگی ملی |
مشروعیت نامتمرکز سیاسی – فرهنگی و بین المللی |
|
حفظ اقتدار واحد حکومت |
حرکت به سوی اقتدار پراکنده ملی |
||
استراتژی مدیریت |
نظام تصمیم گیری منزوی و غیر حساس نسبت به فشارهای داخلی و خارجی |
نظام تصمیم گیری به هم پیوسته و بسیار حساس نسبت به فشارهای داخلی و خارجی |
|
سلطه نخبگان داخلی بر سیاست امنیتی و فرهنگی |
نفوذ گروههای ذینفع داخلی و ملل متحد خارجی بر سیاست فرهنگی و سیاست خارجی |
همان گونه كه ملاحظه مىشود، امروزه نحوهى نگرش به منشأ و آثار توسعهى فناورى و رسانههاى نوين به خصوص اينترنت يكى از عرصههاى اصلى تقابل ميان دو ديدگاه جهانگرايان و امپرياليسم فرهنگى مىباشد. مطابق جدول بالا در ديدگاه امپرياليسم فرهنگى گسترش رسانههاى نوين نظير اينترنت موجب تقدس زدايى از ارزشهاى سنتى و قديمى و اختلال در حفظ ويژگىهاى منحصر به فرد جامعه محسوب مىشود كه اين نيز باعث به مخاطره افتادن امنيت فرهنگى مىشود. حال آن كه از ديدگاه جهانگرايان اين گسترش موجب ظهور ارزشهاى جديد و افزايش تطابق با فرهنگ جهانى خواهد شد و متعاقب آن ضريب امنيت فرهنگى نيز افزايش خواهد يافت.
از نظر نگارنده در معركهى انديشهها و جهانبينىها، اين واقعيت را نبايد از نظر دور داشت كه در حال حاضر اينترنت به طور بالقوه مىتواند هم تهديد و هم فرصت طلايى جهت امنيت فرهنگى و سياسى باشد و در اين راستا مسئوليتپذيرى كارگزاران فرهنگى نظير مؤسسات فرهنگى - هنرى در تدوين استراتژى كارشناسانه، شرط اصلى تحقق بيشترين منافع و كمترين آسيبها از گسترش صنعت اينترنت در ايران مىباشد.
ارائه راهكارهايى به مؤسسات فرهنگى - هنرى
آموزش سواد رسانهاى
هدف آموزش سواد رسانهاى
براي موسسات فرهنگي - هنري که قصد دارند تا اين نوع آموزش را در دستور کار خود قرار دهند، عناصر کليدي سواد رسانه اي در جدول زير آمده است:
جدول عناصر کليدي در سواد رسانه اي (28)
|
مفاهیم اساسی |
پرسش های کلیدی |
پرسش های فردی |
کلیدواژه |
1 |
تمام پیام های رسانه ای " تولید می شوند." |
چه کسی (کسانی) پیامهای رسانه ای را می آفرینند؟ |
چگونه این موضوع را کنار موضوعات قرار دهیم؟ |
هویت |
2 |
پیام های تولید شده در رسانه ها، با استفاده از زبان خلاقانه توأم با قواعد خاص خود، اشاعه می یابند. |
چه تکنیکهای خلاقانه ای، بایستی جهت جذب مخاطب به کار رود؟ |
من باید چه چیزی را ببینم، بشنوم، بو کنم، لمس کنم، یا بچشم؟ |
قالب |
3 |
افراد مختلف، یک پیام رسانه ای مشابه را به صورتی متفاوت از دیگری درک می کنند. |
افراد مختلف چگونه پیامهای رسانه ای را متفاوت از یکدیگر می فهمند؟ |
تفکر من در این مورد، چه اندازه با تفکر دیگران مطابقت دارد؟ |
مخاطب |
4 |
رسانه ها، ارزشها و نقطه نظرهای نهادینه شده ای دارند. |
چه دیدگاهها، ارزشها، و شیوه هایی از زندگی در یک پیام رسانه ای نشان داده شده یا از قلم افتاده؟ |
این موضوع، چه چیزی در مورد چگونگی زندگی و باور دیگران، به من یاد می دهد؟ |
محتوا |
5 |
اغلب پیامهای رسانه ای برای کسب منفعت و قدرت، سازماندهی می شوند |
چرا یک پیام ارسال می شود؟ |
آیا موضوع سعی دارد چیزی به من بگوید و یا برای فروختن چیزی به من در تلاش است؟ |
هدف |
منبع:
©2005 center. For Media Literacy / www.media.org
به ياد داشته باشيم كه آموزش سواد رسانهاى مىتواند ابزارى ارزشمند در جهت گسترش مهارتهاى تفكر انتقادى باشد. مؤسسات فرهنگى - هنرى در صورت تصويب مقولهى سواد رسانهاى در خلال متون آموزشى خود مىتوانند از مدل درسى زير بهره ببرند:
مدل برنامه درسي سواد رسانه اي (29)
آموزش سواد اطلاعاتى
سواد رسانهاى در جامعه اطلاعاتى يك نياز لازم است اما كافى نيست. شرط كافى براى اين نوع سواد، سواد اطلاعاتى است. يعنى فرد مىبايست ضمن توانمندسازى خود براى بالا بردن قدرت گزينشگرى (از طريق سواد رسانهاى) مهارتهاى استفاده از تكنولوژىهاى اطلاعاتى را به خوبى فراگيرد. بر اين اساس، سواد رسانهاى و سواد اطلاعاتى در عصر جهانى شدن، لازم و ملزوم يكديگرند.
چندى است كه رتبهبندى بر اساس خصوصيت و بومتريك يا سايبرمتريك (توانايىهاى اينترنتى) از سوى مؤسسهى آموزش عالى برلين انجام مىشود و رتبههاى آن با تحليل كمى مؤلفههايى چون محتواى اينترنتى و وب سايت دانشگاه، توانايى ارتباطى كاربران با اعضاى هيأت علمى دانشگاه و توانايى استفاده از توليدات علمى آن دانشگاه مشخص مىشود. حدود پانزده مؤلفه براى تشخيص امتياز وبومتريك يك دانشگاه تعريف شده است.
رتبهبندى وبومتريك دانشگاههاى جهان در هفت سطح منطقهاى امريكا و كانادا، امريكاى لاتين، اروپا، آسياى شرقى، خاورميانه، اقيانوسيه و آفريقا انجام شده است. فهرست سه هزار دانشگاه برتر جهان از نظر خصوصيت توانايى اينترنتى هم به طور جداگانه انتشار يافته است. در سطح جهان 18 دانشگاه اول، امريكايى هستند و در 50 دانشگاه برتر جهان، 42 دانشگاه از امريكا حضور دارند. در 50 دانشگاه برتر جهان 3 دانشگاه از انگلستان، 3 دانشگاه از كانادا، 1 دانشگاه از سوئيس و يك دانشگاه هم از نروژ حضور دارند. در 100 دانشگاه برتر جهان از نظر توانايى اينترنتى 53% دانشگاهها امريكايى، 10% آلمانى، 8% كانادايى، 6% انگليسى و 4% هلندى هستند. تقريبا همين كشورها را در ميان هزار دانشگاه برتر جهان هم مىتوان مشاهده كرد. به طور كلى دانشگاههاى كشورهاى امريكا، آلمان، انگلستان، اسپانيا، كانادا، فرانسه، ايتاليا، استراليا، ژاپن، چين، سوئيس و تايوان به ترتيب بيشترين حضور را در ميان هزار دانشگاه برتر جهان از لحاظ وبومتريك داشتهاند. مطابق آمار فوق هيچ دانشگاه ايرانى در ميان هزار دانشگاه برتر جهان در اين ردهبندى وجود ندارد. در منطقهى خاورميانه دانشگاه امريكايى بيروت برترين دانشگاه شناخته شده است و دانشگاه تهران رتبهى دوم دانشگاههاى برتر خاورميانه از نظر توانايى اينترنتى كسب كرده است. دانشگاههاى ديگر ايران نيز در رتبهبندىهاى منطقهى خاورميانه مطابق جدول زير حضور دارند.
جدول 3- فهرست برترین دانشگاههاى جهان در رتبه بندی توانایی اینترنتی
رتبه |
دانشگاه |
1 |
دانشگاه MTT |
2 |
دانشگاه استنفورد |
3 |
دانشگاه هاروارد |
4 |
دانشگاه برکلی |
5 |
دانشگاه پنسیلوانیا |
6 |
دانشگاه میشییگان |
7 |
دانشگاه کرنل |
جدول 4- رتبه دانشگاههاى ایران در رتبه بندی توانایی اینترنتی (30)
رتبه |
دانشگاه |
1463 |
دانشگاه تهران |
2301 |
دانشگاه علوم پزشکی تهران |
2633 |
دانشگاه تربیت مدرس |
2699 |
دانشگاه علم و صنعت ایران |
2790 |
دانشگاه فردوسی مشهد |
2844 |
دانشگاه صنعتی شریف |
2953 |
دانشگاه علوم پزشکی شیراز |
همچنين به منظور سنجش وجود ارتباط بين سواد رسانه اي و دو عامل آموزش و سواد اطلاعاتي در ميان اعضاء هيأت علمي دانشگاههاى شيراز و علوم پزشکي شيراز، با تأکيد بر شبکه اينترنت و ديسکهاي نوري تحقيقي به قرار زير به عمل آمده است:
جدول 5: توزیع فراوانی میزان آشنایی با رایانه در دو گروه کاربر و غیرکاربر
متغیر |
کاربران |
درصد |
غیرکاربران |
درصد |
خیلی کم |
8 |
8/7% |
18 |
26% |
کم |
14 |
7/13% |
25 |
3/36% |
متوسط |
51 |
50% |
26 |
7/37% |
زیاد |
23 |
5/22% |
0 |
0 |
خیلی زیاد |
4 |
4% |
0 |
0 |
بی پاسخ |
2 |
2% |
0 |
0 |
جمع |
102 |
100% |
69 |
100% |
جدول 6: آزمون مجذور خی برای سنجش ارتباط بین میزان آشنایی با رایانه و استفاده از اطلاعات الکترونیکی
متغیر |
کاربر |
درصد |
غیرکاربر |
درصد |
جمع |
درصد |
خیلی کم |
6 |
9/4% |
16 |
0/13% |
22 |
9/17% |
کم |
6 |
9/4% |
23 |
7/18% |
29 |
6/23% |
متوسط/ زیاد/ خیلی زیاد |
49 |
8/36% |
23 |
7/18% |
72 |
5/58% |
جمع |
61 |
6/49% |
62 |
4/50% |
123 |
100% |
X=23/89331 Sig=0/00001 dt=2 |
جدول 7: فراوانی آموزش استفاده از منابع مورد بررسی در دو گروه کاربرو غیرکاربر
متغیر |
کاربران |
درصد |
غیرکاربران |
درصد |
دیسک نوری |
16 |
7/15% |
1 |
5/1% |
اینترنت |
6 |
9/5% |
2 |
9/2% |
هر دو |
36 |
2/35% |
3 |
4/4% |
هیچکدام |
41 |
2/40% |
62 |
8/89% |
بی پاسخ |
3 |
3% |
1 |
4/1% |
جمع |
102 |
100%0 |
69 |
100% |
جدول 8: آزمون مجذور خی برای سنجش ارتباط بین آموزش و استفاده از منابع اطلاعات الکترنیکی (31)
متغیر |
کاربر |
غیرکاربر |
جمع |
بلی |
38 |
5 |
43 |
خیر |
24 |
57 |
81 |
جمع |
62 |
56 |
124 |
X=38/77003 Sig=0 dt=1 |
جداول فوق، نشانگر آن است كه عمدهترين مانع استفاده از منابع الكترونيكى اطلاعات در ميان اعضاى هيأت علمى مؤسسات تحت بررسى آنان، كمبود آگاهى در مورد اطلاعات قابل دستيابى از طريق منابع ياد شده، فقدان مهارتهاى لازم جهت تعيين محل اطلاعات (فقدان سواد رسانهاى و اطلاعاتى) و نياز به آموزشهاى لازم (فقدان هوش سازمانى) مىباشد.
مطابق جدول 5 عمدهترين مشكلات در بين غير كاربران، مسألهى عدم آشنايى است. فراوانى پاسخهاى ارائه شده در مورد ميزان آشنايى با رايانه (سواد رسانهاى) نشان مىدهد كه تفاوت چشمگيرى در ميزان آشنايى با رايانه در ميان دو گروه وجود دارد. اين تفاوت در مورد آموزش استفاده از منابع مورد بررسى نيز صادق است. (مطابق جدول 7) همچنين مطابق جداول 6 و 8، وجود ارتباط بين استفاده از منابع الكترونيكى اطلاعات و دو عامل ميزان آشنايى با رايانه و آموزش، در اين پژوهش تأييد شده است.
آموزش هوش سازمانى
آموزش هوش هيجانى
هوش هیجانی را می توان برای مخاطب در قالب چهار تصویر زیر تعریف نمود:
|
«شناخت کنش گر» |
«اعمال کنشگر» |
در رابطه با خود |
خود آگاهی) نسبت به احساسات خود( |
خود مدیریتی) کنترل عواطف و احساسات( |
در رابطه با فرهنگ ارسال شده |
آگاهی اجتماعی) تشخیص هدف ارسال شده و توانایی تطبیق مخاطب با محیط موج سوم( |
مدیریت روابط)مهارت اجتماعی جهت بالا بردن قدرت گزینشگری فرهنگهای مختلف( |
برخلاف هوش سازمانى كه مىبايست به صورت يادگيرى آشكار، آن هم توسط نهادهاى رسمى و غير رسمى حكومتى براى شهروندان به دست آيد، در هوش هيجانى، مخاطب در فضاى گفتمانى و تعاملى، از طريق ابزارهاى جامعه اطلاعاتى نظير اينترنت (كه ستون فقرات اطلاعاتى محسوب مىشود) به درك قوى از فرهنگهاى مختلف مىرسد.
اين نوع يادگيرى برخلاف يادگيرى در هوش سازمانى، نوعى يادگيرى پنهان محسوب مىشود. يعنى يادگيرى كه در عمل آشكار نيست اما خود را در عمل بعدى، ضمن يك فعاليت، آشكار مىسازد (تأثير ناخواسته و ناآگاهانه فرستنده، پيام به مخاطب) توانمندترين آثار، آنهايى است كه ناديده ماندهاند و به چشم نيامدهاند. بر اين اساس تأثير رسانههاى ديجيتالى براى توليد و بازتوليد فرهنگ، نسبت به نهادها و مؤسسات فرهنگى كاملا وابسته به دولت، كه وظيفه توزيع معرفت را به عهده دارند (تعليم آموزش، دين يا سياست) به مراتب بيشتر است چرا كه شهروندان در اين نوع نهاد رسانه، مشاركت داوطلبانه دارند و اجبار و تكليفى در كار نيست.
چند توصيه ى سازمان فرهنگى يونسكو
- ايجاد رقابتهاى فرهنگى از طريق نظام ارتباطات بينالملل
- ايجاد حقوق واحد براى استفادهى رسانهاى
- حفظ و حمايت فرهنگى و حقوق بشر
- اشاعهى ارزشهاى اخلاقى والاى جهانى
- جمع كردن مردم جهان حول محور «ملل جهان»
- قبول فرهنگ به مثابهى پايهى توسعه و طرح جهانى تنوع فرهنگى جهت تقويت توسعه (32)
نتيجه گيرى
با عنايت به پروسهى عظيم جهانى شدن فرهنگ، مؤسسات فرهنگى - هنرى مىبايست ضمن جلوگيرى از تأخر فرهنگى در سطح ملى، از طريق فرايند جامعهپذيرى، به توليد و بازتوليد فرهنگ جديد مبادرت ورزند و الگوهاى خاص فرهنگ جهانى را با استفاده از فناورىهاى ارتباطى الكترونيكى به شهروندان آموزش دهند. اين امر مىتواند ما را به درك متقابل فرهنگها از يكديگر، بدون گرايش به حذف هدايت كند.
اگر مبادلات فرهنگى را در عصر جهانى شدن در قالب نظريهى بازىها تحليل نماييم، مىتوان اذعان داشت كه بازيگر خردمند سعى خواهد كرد تا ضمن حفظ و تقويت ارزشهاى ملى و بومى خود، كه سپرى در مقابل هنجارهاى باطل بيگانه خواهد بود از بطن آن، عناصر پويا و ارزشهاى عام و جهان شمول را شناسايى، توليد و مبادرت به صدور آنها نمايد. از اين طريق او ضمن باقى ماندن در بازى، همواره خواهد كوشيد تا مزيتهاى نسبى و مطلق خود را به طور واقعبينانه بشناسد و تقدمهاى خود را در برخورد با محيط فرهنگى بينالمللى رديف نمايد تا دچار انتروپى و ركود نشود.
در نهايت در عصرى كه با انفجار اطلاعات مواجه هستيم، هر چه كه شعور فرهنگى شهروندان در بهرهگيرى از پيامهاى رسانهاى افزايش پيدا كند، به همان ميزان افراد آن جامعه نسبت به باورها و الگوهاى فرهنگى خود پايبندتر خواهند بود اين عامل مىتواند نقش مهمى در ايجاد تعامل و تبادل فرهنگى و عدم استحاله عناصر فرهنگ بومى و محلى در عصر جهانى شدن براى جوامع مختلف به همراه داشته باشد. اين بيان مسئوليت نقش آفرينى تكنسينهاى فرهنگى و مؤسسات فرهنگى - هنرى را به مثابه كارگزاران فرهنگى در عصر جهانى شدن متذكر مىشود.
پي نوشت ها :
1. Ronald Robertson, Globalization, social theory and Global culture, (California, sage, 1992 ) p. 19.
2. David, Held, (2000). A Globalizing word? Cultur, Economic, politices (Undestanding social chauge). (London Routledge) p. 12.
3. ديويد، هلد و آنتونى، مگ گرو؛ جهانى شدن و مخالفان آن، ترجمه مسعود كرباسيان (تهران، انتشارات علمى و فرهنگى، 1382) صص 6 - 7.
4. على اصغر، كاظمى؛ جهانى فرهنگ و سياست (تهران، قومس، 1380) ص 243.
5. افشين، زرگر؛ جهانى شدن، دولت و مبادلات فرهنگى، فصلنامه اقتصاد سياسى، سال دوم، شماره هشتم، 1384، ص 59.
6. فرهنگ، رجايى؛ پديده جهانى شدن، ترجمه عبدالحسين آذرنگ (تهران، آگه، 1379) ص 132.
7. جيمز، لال؛ رسانهها، ارتباطات، فرهنگ؛ ترجمه مجيد نكودست (تهران، مؤسسه ايران، 1378) ص 224.
8. منبع پيشين، ص 226.
9. افشين، زرگر؛ جهانى شدن، دولت و مبادلات فرهنگى، فصلنامه اقتصاد سياسى، سال دوم، شماره هشتم، 1384، ص 80.
10. عبدالعلى، قوام؛ منبع پيشين، ص 66.
11. عبدالعلى، قوام؛ نقد نظريههاى نوسازى و توسعه سياسى (تهران، انتشارات دانشگاه شهيد بهشتى، 1384) ص 71.
12. افشين، زرگر؛ منبع پيشين، ص 80.
13. جميز، لال؛ منبع پيشين، ص 110.
14. دنيس، مك كوايل؛ درآمدى بر نظريه ارتباطات جمعى، ترجمه پرويز اجلالى (تهران، مركز مطالعات و تحقيقات رسانهها، 1382)، ص 143.
15. لزى، اسكلير؛ جامعهشناسى نظام جهانى، ترجمه على هاشمى گيلانى، (تهران، مركز مطالعات و تحقيقات رسانهها، 1381)، ص 190.
16. باقر، ساروخانى؛ جامعهشناسى ارتباطات، (تهران، اطلاعات، 1383)، ص 100.
17. على اصغر، كاظمى؛ جهانى شدن، فرهنگ و سياست (تهران، قومس، 1380)، ص 235.
18. حسين، بشيريه؛ عقل در سياست، (تهران، نگاه معاصر، 1382) ص 792.
19. محمد،توحيد فام؛ موانع توسعه فرهنگى (تهران، مركز بازشناسى اسلام و ايران، 1381) ص 23.
20. شهين دخت؛ خوارزمى: ايران و انقلاب ديجيتال؛ فصلنامه مطالعاتى و تحقيقاتى وسايل ارتباط جمعى، سال سيزدهم، شماره 4، زمستان 1381، شماره پياپى 52، صص 42 - 41.
21. مباحث روابط بينالملل، اينترنت: عرصه جديد در تعامل فرهنگها؛ مجله سياست خارجى، شماره 2، ص 12.
22. مهرنوش، رجايى؛ چه كنيم تا از غافله ارتباطات عقب نمانيم، نشريه نسيم صبا، 31 / 3 / 82.
23. مهدى، محسنيان راد؛ ارتباطشناسى (تهران، سروش، 1369) ص 457.
24. حسين، بيشريه؛ گذار به دموكراسى (تهران، نگاه معاصر، 1384) ص 336.
25. Plaisted timT Internet, Democracy and the public sphere in Australia, "http://www.weocitied.com.2003.p.4.
26. Mark poster, "The net as a public sphere", http://www.wired.com/wired/archive.1995.p,7.
27. برگرفته از مجموعه مقالات پژوهشکده مطالعات راهبردي، تهران سال 1380، ص 213.
28. جيمز پاتر، تعريف سواد رسانهاى، ترجمه ليدا كاووسى، فصلنامه مطالعاتى و تحقيقاتى وسايل ارتباط جمعى، سال هفدهم، شماره 4، شماره پياپى 68، زمستان 1385، ص 21.
29. © 2005 Center. For Media Literracy/ WWW. medialit. org
30. طهمورث، قاسمي: سواد رسانه اي؛ رويکردي جديد به نظارت، فصلنامه مطالعاتي و تحقيقاتي وسايل ارتباط جمعي، سال هفدهم، شماره 4، شماره پياپي 68، زمستان 1385، ص 85.
31. گروه اجتماعي روزنامه اعتماد، پنجشنبه، 30 فروردين 1386، سال پنجم، شماره 1371، ص 14
32. زهير، حياتي و هاجر، ستوده؛ بررسي عوامل موثر در استفاده از منابع الکترونيکي، اطلاعات در ميان اعضاي هيأت علمي دانشگاههاي شيراز و علوم پزشکي شيراز با تأکيد بر شبکه اينترنت و ديسکهاي نوري، مجله علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز، دوره نوزدهم، شماره اول، زمستان 1381. (پياپي 37) صص111
33. رحمان، سعيدى و علىاصغر، كيا؛ نقش جهانى شدن در رسانهها در هويت فرهنگى، (تهران، خجسته، 1384) ص 134.
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}