پلیس زن می تواند آرامش، اطمینان، اعتماد نظم و بالاخره امنیت همه جانبه در جامعه بانوان و به ویژه خانواده ها را ایجاد کند. از آنجا که امروزه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و در تمامی عرصه های سیاسی، اجتماعی و نظامی حضوری فعال و همه جانبه دارند، نیاز به پلیس بانوان جهت انجام امور مربوط به بانوان و اصلاح ناهنجاری ها و تخلفات مربوط به بانوان بیشتر از همیشه احساس می شود. از جمله ماموریت هایی که پلیس زن می تواند در تامین امنیت عمومی جامعه سهم بسزایی داشته باشد به مواردی نظیر: بازرسی بدنی بانوان مجرم، آزمون راهنمایی و رانندگی مخصوص بانوان، انگشت نگاری زنان، بازرسی اماکن خاص زنانه، کنترل اجتماعات در نماز جمعه ها، ورزشگاه ها و سایر مراکز، آموزش امنیتی انتظامی در دبیرستانهای دخترانه اشاره خواهد شد و با توجه به اهمیت مساله امنیت کودکان و نوجوانان در جامعه، در این مقاله به بررسی و تبیین نقش موثر پلیس زن در مقابله با کودک آزاری و روش های جلوگیری از این آسیب اجتماعی نیز پرداخته می شود.

پلیس یا نیروی انتظامی مهمترین تشکیلات مقابله کننده با اعمالی است که به طور مستقیم با امنیت، حیثیت و تمامیت زندگی آحاد جامعه ارتباط دارد. پلیس حافظ و مسئول حفظ امنیت عمومی جامعه است که ابتدا با انجام صحیح به وظایف و تکالیف در چارچوب قواعد علمی احساس امنیت در افکار عمومی را نهادینه کرده و با بهره گیری از این حس که تماما ذهنی است به توسعه امنیت می پردازد. حصول این امنیت بدون مشارکت و حضور همه مردم اعم از زن و مرد به ویژه با هدف اجرای حدود الهی غیر ممکن است و در این راستا زنان نیز می توانند یکی از ارکان مهم در برقراری عدالت اجتماعی وایجاد امنیت عمومی در جامعه باشند و سهم بسزایی را در این امر ایفا نمایند.
 

از آنجا که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و با ورود آن ها به دانشگاه و پذیرش نقش ها و مسئولیت های متفاوت در جامعه و پیچیدگی این نقش ها، طبیعتا در جامعه نیاز به پلیس زن احساس می شود. از طرف دیگر برای حمایت از زنان آسیب پذیر و زنان مجرم و رسیدگی به امور آن ها با توجه به احساسات و عواطف زنان، پلیس بانوان می تواند در جهت پاسخگویی به آن ها بهتر ایفای نقش نماید. از طرفی تشکیل پلیس زن توجه به مشکل اشتغال بانوان و کارآفرینی نیز محسوب می گردد.
 

امنیت عمومی

از جمله وظایف مهم و اصلی دولت، ایجاد نظم در داخل و حفظ تمامیت کشور و جامعه در مقابل تهدیدات خارجی است. مقوله امنیت و اهمیت نقش و کارکرد پلیس در فراهم آوردن زمینه ها و بسترهای عملی و روانی تامین آن در جامعه، از جمله مباحث عمده در میان محققان و محافل امنیتی و انتظامی بوده است و این امر ضرورت بررسی و تحلیل ساز و کارهای درونی پلیس و تعامل آن با دیگر بخش های نظام سیاسی به جهت ایفای هرچه بهتر رسالت خطیر آن در تامین امنیت عمومی جامعه را می طلبد. امنیت در دو سطح فردی و اجتماعی در جامعه می تواند تبلور یابد. از آنجا که اولین تهدیداتی که متوجه امنیت فردی و اجتماعی هست خطراتی است که متوجه جان و مال اشخاص و نیز اموال عمومی می شود، بنابراین دولت باید خود را مجهز به ابزار و وسایلی کند کهبتواند وظایف سنگین خود را در خصوص تامین امنیت جانی و مالی به انجام برساند. بنابراین تشکیل یک نیروی انتظامی برای دولت ضرورت کامل دارد.

در این راستا مشارکت مردم و سهیم کردن آن ها در نحوه حکومت با محور تصمیم گیری، بسیار حائز اهمیت می باشد و می تواند در تامین امنیت عمومی نقش بسزایی داشته باشد. بنابراین گروه های مشارکتی مردم اعم از مرد و زن می توانند چه در رابطه با بهداشت عمومی و چه در تامین آموزش عمومی و همچنین امنیت عمومی موفقیت های شایانی را کسب نمایند.
 

پلیس و نیروی انتظامی

جوامع مختلف به نسبت شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و جمعیتی با ناهنجاری ها و جرائم گوناگونی مانند سرقت، قاچاق، قتل، کلاهبرداری و ... روبه رو می شوند و برخورد با این ناهنجاری ها نیازمند دستگاه و نیرویی است که در اغلب کشورها بر آن نام پلیس نهاده اند. مردم نسبت به نوع و میزان توان پلیس در مقابله کردن با اعمالی که امنیت، حیثیت و تمامیت زندگی آن ها را مختل می سازد بسیار حساس و دقیق هستند و میزان اعتماد آن ها به نیروی انتظامی نقش مهمی را در رضایت مندی عمومی نسبت به حکومت دارد.
 

پاره ای از ویژگی های مثبت زنان

تحقیقات و تجربیات نشان می دهد که پاره ای از ویژگی های زنان نسبت به مردان در سطح مطلوب تر قرار دارد که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می شود: متوسط طول عمر زنان بیشتر از مردان است.

انعطاف پذیری و قدرت انطباق با محیط در زنان بیشتر از مردان است.

مرگ و میر کودکان زیر یک سال-که یکی از شاخص های بهداشت هر کشور است-در کودکان دختر کمتر از کودکان پسر گزارش شده است.

سلول های جنسی زنانه با کروموزوم X در مقایسه با سلول های جنسی مردانه با کروموزم Y از طول عمر بیشتری برخوردار می باشند و در شرایط سخت محیطی شانس بقاء بیشتری دارند.

استعداد، خلاقیت و نوآوری در زنان نسبت به مردان در سطح مطلوب تری قرار دارد.

مهارت های کلامی و میزان توانایی یادگیری زبان دوم در زنان بیشتر از مردان است.

میل به برقراری ارتباط با دیگران در زنان در مقایسه با مردان بیشتر مشاهده شده است.

تلپاتی و حس ششم در زنان بیشتر از مردان می باشد. بیماری های قلبی عروقی در زنان کمتر از مردان شایع است.

قابلیت مغز زن در انتقال سریع اطلاعات بین دو نیمکره مغز، او را در کامل کردن علائم دیداری، کلامی و غیرکلامی تواناتر از مردان ساخته است. به همین دلیل است که بیشتر مردان هنگام دروغ گفتن رو در روی زنان با مشکل مواجه می شوند.

ضرورت پلیس زن در جامعه

وجود پلیس زن برای انجام بعضی از ماموریت های نیروی انتظامی به گفته برخی کارشناسان نیروی انتظامی بسیار لازم و ضروری است. ناجا در راستای ماموریت خود در موضوعات و مسائل مربوط به زنان که نیمی از اجتماع را تشکیل می دهند
 

نیازمند کارشناس زن است. کارشناسی که آشنا با علوم انتظامی و ماموریت ناجا باشد و تربیت شده دانشکده های ناجا بود و به طور رسمی در این سازمان خدمت کند. ناجا در انجام ماموریت های خود ملزم به رعایت حفظ موازین اسلامی است، ماموریت هایی که در رابطه با بانوان است مانند بازرسی بدنی بانوان، آزمون راهنمایی و رانندگی مخصوص بانوان، انگشت نگاری زنان، بازرسی اماکن خاص زنانه و غیره، هنگامی مطابق موازین اسلامی و شرعی انجام می گیرد که ماموریت به وسیله زن پلیس انجام شود. در این ماموریت ها رعایت حفظ موازین اسلامی با انجام ماموریت به وسیله پلیس زن بهتر انجام می شود.
تبصره ماده (20)اصلاحی قانون مقررات استخدامی ناجا نیز فلسفه استخدام کادر انتظامی زن را به این ترتیب بیان می دارد نیروی انتظامی می تواند از خدمات پرسنل زن در مواردی از قبیل آزمون های راهنمایی و رانندگی، بازرسی زنان، صدور گذرنامه برای زنان، اداره زندان های زنان استفاده نماید و اولویت در اینگونه مشاغل با پرسنل انتظامی زن می باشد. نکته ای که در اینجا قابل توضیح است این است که مطابق ماده (20)اصلاحی مقررات استخدامی نیروی انتظامی مصوب سال (77)و تبصره آن، ناجا می تواند در حد نیاز خود با رعایت حفظ موازین اسلامی، زنان پلیس استخدام، تربیت و به کار گیرد و در رابطه با به کارگیری زنان پلیس در مشاغل گوناگون محدودیت خاص وجود ندارد، بلکه عمده رعایت شرایط است و شرایط همان حفظ موازین اسلامی است. ناجا با رعایت این شرط حتی در مشاغل مدیریتی، آموزشی و فرماندهی می تواند از تجربیات بانوا و علم ودانش آن ها در راستای ماموریت های خود استفاده نماید.
 

پلیس کودکان

پلیس کودکیار که نیروی آموزش دیده پلیس کشور است در راستای جلوگیری از هرگونه آزار و سوء استفاده از کودکان و نوجوانان تشکیل و وارد عمل می شود. کمک و یاری رساندن به کودکان در مواردی نظیر گم شدن، پرسیدن نشانی و مسائل مربوط به تردد و انتظامات و شناسایی و فروپاشی باندهای سوء استفاده از کودکان ونوجوانان، شناسایی کودکان خیابانی و تسهیل در ساماندهی آن ها، ارتباط و همکاری مستمر با پلیس بین الملل در راستای شناسایی و انحلال باندهای بین المللی قاچاق کودکان از جمله وظایفی است که برای پلیس کودکیار می توان در نظر گرفت.

گرچه آزار و سوء استفاده از کودکان در همه ابعاد و اشکال آن، در طول تاریخ در شرق و غرب، حضوری ملموس یافته دارد اما تمامی شواهد حاکی از آن است که پدیده سوء استفاده از کودکان هر روز چهره پیچیده و سازمان یافته تری به خود می گیرد. برای مثال در ماجرای تاسف بار سونامی در آسیا، حتی قبل از ورود امدادگران به کشورهای مصیبت زده قاچاقچیان کودک، جمعی از کودکان را به دام انداخته و آن ها را در راستای اهداف خود مورد آزار و سوء استفاده قرار دادند. این رویداد در حوادث مشابه قبل نیز اتفاق افتاده است و اگر تدابیری اتخاذ نگردد، مسلما آینده تاسف باری به دنبال خواهیم داشت. به عبارتی دیگر، شکارچیان انسان این روزها به ویژه با کودکان که آسیب پذیرترین گروه سنی هستند بسیار سازمان یافته و حساب شده وارد عمل می شوند و از این رو مقابله با این پدیده نیز باید سازمان یافته باشد. امروزه استفاده ابزاری از کودکان، برای حمل مواد مخدر، روابط جنسی و نیز بکار گرفتن آن ها برای کار در کارگاه ها و مشاغل کاذب که اغلب در خانواده های فقیر صورت می گیرد و برقراری ارتباط شکارچیان از طریق تالارهای گفت و گوی اینترنتی با کودکانی که بیشتر از خانواده های متوسط و تحصیلکرده هستند گسترش یافته است.

در حقیقت باید گفت که راه های دسترسی آسان به کودکان گسترش یافته و برای مقابله با چنین هجوم سازمان یافته ای که به کشورهای شرق نیز نفوذ کرده باید به دفاعی سازمان یافته و هجوم سازمان یافته و نهادینه متوسل شد. در این راستا کادر متخصص زنان که آشنا به ماموریتهای ناجا می باشد با مسئولیت پذیری در این حوزه در ایجاد آرامش بین کودکان و نوجوانان و به ویژه خانواده های آن ها نقش موثری ایفا نماید. چرا که پلیس کودکان باید در کلام خود بتواند کودکان را جذب کرده و با برقراری چنین ارتباطی اطمینان و اعتماد کودک را جلب نماید. در این رابطه زنان پلیس و متخصص با ماموریت های ناجا به لحاظ برخورداری از احساسات و عواطف مادرانه و نوع ساختار خلقتشان، می توانند ارتباط صمیمانه و موثری با کودک برقرار کرده و اعتماد او را جلب نمایند، سپس با استفاده از تخصص و مهارت های خود جهت حل مشکل وارد عمل شوند.


:منبع

راه کمال شماره 29مجله روانشناسی خانواده