ماهي و سلامت


 

نويسنده:مونا عزيزي
مهندس علوم و صنايع غذايي



 
ماهي و آبزيان با داشتن خواص تغذيه اي با ارزش مي توانند بسياري از نيازهاي بدن ما را تامين کنند. گوشت ماهي با داشتن پروتئين مرغوب، از بهترين منابع پروتئيني در رژيم غذايي روزانه به شمار مي آيد.
غذاهاي سرشار از امگا (3)مانند گوشت ماهي و آبزيان خطر ابتلا به سرطان ها خصوصا سرطان پروستات در آقايان و سرطان سينه در بانوان را کاهش داده و از رشد تومور پس از تشکيل شدن جلوگيري مي کند. گوشت ماهي حاوي مواد معدني روي وسلنيوم است که اين دو ماده با نقش آنتي اکسيداني خود باعث حذف راديکال هاي آزاد در بافت ها و تقوتي سيستم ايمني بدن و پيشگيري از سرطان مي شود.
از ديگر فوايد مصرف ماهي نقش اسيدهاي چرب امگاه(3)و ساير مواد مغذي موجود در غذاهاي دريايي در تقويت قدرت بينايي، کاهش عوارض بيماري ديابت، پيشگيري از چاقي، پيشگيري از آسم در کودکان، پيشگيري و کاهش عوارض برونشيت و بيماري هاي ريوي موثر شناخته شده است.
در دوران بارداري مصرف گوشت ماهي اهميت خاصي دارد. مطالعات نشان مي دهد که اسيدهاي چرب موجود در ماهي در رشد مغز و تکامل سيستم عصبي جنين و حفظ تعادل وزن نوزاد موثر است و همچنين مصرف منظم گوشت ماهي تاثير مثبتي بر کاهش اختلالات روحي مانند افسردگي، شير و فرني دارد. مصرف حداقل يک وعده در هفته از گوشت آبزيان موجب سلامت بهتر ذهن و کاهش اختلال سطح هوشياري و آلزايمر مي شود.
فلوئور موجود در گوشت ماهي در استحکام دندان ها و پيشگيري از پوسيدگي آن موثر است و يد موجود در آن در متابوليسم مواد انرژي زا و کارکرد غده تيروئيد و رشد طبيعي جسماني نقش دارد. بنابراين متخصصان علم تغذيه مصرف منظم (400-200)گرم ماهي و ساير آبزيان در هفته (3-2 وعده در هفته) را جهت برخورداري از خواص بيشمار تغذيه اي توصيه مي نمايند.
منبع:راه کمال شماره 29مجله روانشناسي خانواده