چيزهايي که در مورد الماس نمي دانستيد


 






 

زوج الماسي
 

کوه نور و درياي نور، زوج الماس معروف جهان هستند که زماني براي خودشان بزرگ ترين و قديمي ترين الماس بودند. الماس کوه نور الان در برج لندن و درياي نور، اين الماس بزرگ صورتي در موزه بانک ملي ايران در همين خيابان فردوسي خودمان است. درياي نور درشت ترين و زيباترين الماس در ميان گوهرهاي سلطنتي است.

نيلگون با ارزش
 

رنگ الماس بي رنگ است اما انواع ديگر الماس به رنگ هاي زرد، سبز روشن، زرد مايل به سبز، سياه مايل به سبز، آبي، خاکستري، سرخ و سياه رنگ نيز وجود دارد و از همه ناياب تر الماس نيلگون است. اما الماس که آبي روشن مايل به مهتابي زياد بوده و از همه کم ارزش ترند.

افسانه الماس
 

در کتاب عجايب المخلوقات و غرايب الموجودات آمده؛ الماس سنگي است که همه سنگ ها را بشکند و به هيچ سنگي شکسته نشود مگر به سرب تا بداني که هيچ قوي اي نيست که نه بر روي ضعيفي مستولي است. معدن الماس ظلمات است. طبع وي سرد و خشک است به درجه چهارم. و اگر در دهان گيرند دندان ها را بريزاند به خاصيتي که در آن است به سبب آن که جاي وي جاي اژدهاست.

اموال خاندان ويندزور!
 

رد الماس هاي خوب را که بزنيد به انگليس مي رسيد. گذشته از کوه نور الماس کولينان بزرگترين الماس خالص (خام) جهان است. بزرگ ترين جواهري که از آن توليد شده به نام کولينان 1 يا ستاره بزرگ آفريقا در حال حاضر در راس يک تاج قرار گرفته است. دومين الماس بزرگ کوليان 2 يا ستاره کوچک تر آفريقا چهارمين الماس بزرگ تراشيده شده در جهان است. اين دو الماس، هر دو در جواهرات سلطنتي روي تاج سلطنتي قرار دارد. بزرگ ترين الماس زرد رنگ تراش خورده جهان به شکل قطره اشک تراش خورده هم در انگليس است.

الماس سوپراستار
 

يکي از معروف ترين الماس ها براي يکي از معروف ترين بازيگرها بوده است. اين الماس سوپر استار متعلق به اليزابت تيلور بوده است که به عنوان يک هديه از طرف ريچارد برتون همسرش گرفت و اولين بار در جشن تولد 40 سالگي پرنسس گريس کلي، همسر شاهزاده، موناکو در موناکو به گردن خود انداخت. در حال حاضر، صاحب اين الماس، روبرت مواواد است که آن را دوباره تراش داده است.

آداماس يا الماس؟
 

نام الماس از واژه يوناني آداماس به معني نشکن و نفوذ ناپذير گرفته شده است. تاريخ نشان مي دهد که اين نام همين طور براي گونه هاي بي رنگ ياقوت در زمان باستان هم به کار مي رفته است.

زن خوش شانس!
 

يکي از 10 الماس سفيد بزرگ جهان در منطقه لسوتو در آفريقاي جنوبي کشف شده است اين الماس 603 قيراط (120 گرم) وزن دارد و «نويد لسوتو» نامگذاري شده است الماس لسوتورازني در معدن الماس لتسنگ در کوههاي بلند لسوتو که در حال جستجو در ميان سنگ ها بود، يافت. اين الماس به شرکتي در آفريقاي جنوبي به قيمت 12 ميليون دلار فروخته شد. پيش بيني مي شود که ارزش آن بعد از تراش به بيش از 20 ميليون دلار برسد.

الماس قيراطي چند؟
 

الماس را با قيراط، که يکي از واحدهاي اندازه گيري است، وزن مي کنند. هر قيراط برابر است با 200 ميلي گرم يا 2/. گرم. حتي با نگاه غير کارشناسي اختلاف در سايز کاملاً قابل رويت است. واژه قيراط carat، از کلمه کاروب (carob)، که دانه هاي گياهي است و در گذشته براي وزنه از آن استفاده مي کردند، گرفته شده اين دانه ها از نظر وزن و شکل بسيار يک دست بودند.

زهر الماسم آرزوست
 

تا قرن هجدهم فکر مي کردند که الماس زهر دارد. اين افسانه زهري بودن الماس يکي از راه هاي مهم سرقت الماس را منتفي مي کرد، فکر مي کردند که پودر الماس داراي زهر مهلکي باشد اما احتمالا به آن آرسنيک مي افزودند و کشندگي آن به خاطر آرسنيک بود. الماس به عنوان طلسم تصور مي شد. در شرق گاهي به عنوان چشم سوم بت از آن استفاده مي شد.

معدن هلي کوپتر خوار
 

بزرگ ترين معدن الماس در روسيه است. اين گودال غول پيکر بزرگ ترين معدن الماس جهان در شرق سيبري و نزديک به شهر ميرن است، اين گودال 525 متر عمق و 1.25 کيلومتر قطر دارد. اين حفره به دليل عمق و عظمتي که دارد و قدرت جاذبه زمين، تاکنون چندين هلي کوپتر را هنگام پرواز بر فراز آن در خود فرو برده است. به همين دليل منطقه بالاي اين حفره را منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده اند.
منبع: نشريه دانستنيها شماره 38