برنامه غذایی مناسب برای گروه خونی AB(3)


 

نویسنده: فادیا عبدوش
مترجم : مریم کاظمی




 

فصل سيزدهم
 

گياهان دارويي
 

از گل و گياهان دارويي براي فعالسازي سيستم ايمني و پيشگيري از بيماري هاي قلب و عروق و سرطان استفاده کنيد زيرا گياهان خانواده يونجه و آلوورا و بابونه - اراقيطون (برگ بابا آدم) سيستم ايمني را تقويت مي کنند در حالي که زالزالک و شيرين بيان براي سلامتي قلب و عروق بسيار مفيد هستند. اما چاي سبز تاثير بسيار مثبتي بر سيستم ايمني دارد و گياهاني چون کاسني وحشي (کوهي) و ريشه باباآدم و برگ توت فرنگي به جذب آهن در بدن و جلوگيري از کم خوني کمک مي نمايند.

گياهان دارويي بسيار مفيد:
 

يونجه - زنجبيل - شيرين بيان - جينسينک - بابونه - بابا آدم - برگ توت فرنگي - زالزالک - اکيناسه (سرخارگل).

گياهان دارويي غيرمضر:
 

نعناع کوهي - فلفل قرمز تند - کاسني کوهي - آويشن - جعفري - برگ تمشک - نارون - پوست درخت بلوط - صنوبر - آراليا - سنبل الطيب.

گياهان مضر:
 

راوند - زيزفون - کاکل ذرت - شنبليله - جنتيانا - سناي کلي - يونجه قرمز.

فصل چهاردهم
 

نوشيدنيهاي مختلف
 

چاي سبز تأثير بسيار مفيدي بر روي سيستم ايمني دارد.

نوشيدني بسيار مفيد:
 

چاي سبز

نوشيدني هاي غيرمضر:
 

آب گازدار - ماءالشعير

نوشيدني هاي مضر:
 

قهوه (عادي و بدون کافئين) - چاي سياه عادي - چاي سياه خالي از کافئين و انواع نوشابه هاي گازدار.

فصل پانزدهم
 

مکملهاي غذايي ويژه گروه خوني AB
 

رژيم غذايي مخصوص گروه خوني AB نيز شامل توصيه هايي در مورد ويتامين ها و مواد معدني و مکمل هاي گياهي طبيعي که تأثير مثبت رژيم غذايي شما را افزايش مي دهد و دقيقا همانطور که در مورد خوراکي ها صدق مي کند، مکمل هاي غذايي نيز در همه گروه هاي خوني تأثير يکساني ندارد و هرنوع ويتامين و مواد معدني و مکمل هاي طبيعي گياهي نقش مشخصي در بدن شما ايفا مي کند بنابراين درمان معجزه آسايي که صاحبان گروه خوني O و B انتظار دارند ممکن است به شما که در گروه خوني AB هستيد آسيب برساند.
هدف شما از خوردن هر نوع مکمل غذايي بايد افزايش نقاط قوت در سيستم ايمني و اضافه ي يک ديوار حمايتي ديگر در برابر نقاط ضعف بدنتان باشد. شما بايد بر روي اهداف زير تمرکز کنيد:
1- فعالسازي سيستم ايمني و تقويت آن
2- تأمين مواد آنتي اکسيدان مقاوم در برابر سرطان
3- تقويت قلب
اين توصيه ها به شما کمک مي کند تا اهداف بالا را محقق سازيد و شما را نسبت به مکمل هاي غذايي بي فايده و يا خطرناک برحذر مي دارد.
صاحبان گروه خوني AB مي توانند از طريق رژيم غذايي خود ويتامين A و B12، نياسين(B3)و ويتامين E مورد نياز خود را تأمين کنند. زيرا اين عناصر غذايي باعث حمايت آنها در برابر بيماريهاي قلبي و سرطان مي شود، در عين حال به شما توصيه مي کنيم تنها اگر به دليلي نمي توانيد به طور کامل به رژيم غذايي ويژه گروه خوني خود عمل کنيد اين مکمل غذايي را مصرف نماييد.
مي توانيد از اين ويتامين به عنوان مکمل غذايي استفاده کنيد زيرا در صاحبان گروه خوني AB به علت ميزان اسيد پايين معده امکان ابتلا به سرطان بيشتر است.
ويتامين C که آنتي اکسيدان است مي تواند از ابتلا به سرطان
جلوگيري کند. البته اين کلام به معني اين نيست که شما مقدار زيادي از ويتامين را مصرف کنيد، زيرا مشخص شده که بدن صاحبان گروه خوني AB نمي توانند ميزان زياد اين ويتامين (1000 ميليگرم يا بيشتر) را تحمل کند، زيرا معده آنها را آزار مي دهد.
اما اگر شما در روز 2 تا 4 قرص ويتامين C 250 ميليگرمي استخراج شده از رز وحشي را ميل کنيد، مشکلي در سيستم گوارشي شما ايجاد نمي شود.
بهترين مواد غذايي حاوي ويتامين C مفيد براي گروه AB انواع توت، کشمش، توت فرنگي و ... گريپ فروت، ليموترش، آناناس، بروکلي،گيلاس مي باشد.

روي (با احتياط)
 

مشخص شده که مقدار کمي از روي (3 ميليگرم در روز) مي تواند از ابتلاي کودکان داراي گروه خوني AB به بيماري هاي واگيردار خصوصا التهاب گوش کمک کند با اين وجود روي يک مکمل غذايي و چاقوي دولبه است و در عين اينکه مقادير کمي از آن مي تواند سيستم ايمني را تقويت کند مصرف مقادير زياد آن در طولاني مدت اين سيستم را تضعيف مي کند و اثر منفي بر روي
جذب ساير مواد معدني در بدن دارد.
بهترين موادغذايي حاوي روي مفيد براي گروه خوني AB
گوشت هاي مجاز (بخصوص گوشت بوقلمون تيره رنگ) - تخم مرغ - حبوبات
گياهان دارويي و عناصر شيميايي گياهي مفيد براي گروه AB
زالزالک: افراد داراي گروه خوني AB مي تواند از زالزالک استفاده کنند زيرا آمادگي ابتلا به بيماري هاي قلبي را دارند.
زالزالک حاوي عناصر شيميايي است که براي قلب بسيار مفيد است و همچنين به نرمي عروق کمک کرده و قلب را تقويت مي کند بنابراين باعث کاهش فشارخون و طبقات چربي متراکم موجود در ديواره رگها مي شود.

گياهاني که سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند.
 

سيستم ايمني گروه خوني AB در معرض ويروس هاي و بيماريهاي واگيردار قرار دارد. گياهاني مثل اکيناسه (سرخارگل) مي توانند مانع سيستم سرماخوردگي و آنفولانزا شوند و سيستم ايمني را دفاع از سرطان تقويت نمايند.

گياهان آرامبخش:
 

استفاده از آرامبخش ها و مسکن هاي گياهي مثل بابونه و ريشه سنبل الطيب براي صاحبان گروه خوني AB مفيد است شما بايد اين دو گياه را به صورت جوشانده استفاده کنيد. البته در صورت امکان مي توانيد نوع آماده شده آن را که در کيسه هاي کوچک تهيه مي شود همانند چاي کيسه اي از بازار تهيه نماييد.

کوئرستين (quercetin):
 

کوئرستين ماده فعالي است که خاصيت آنتي اکسيدان دارد و صدبار بيش از ويتامين E فعال است.
بنابراين کوئرستين را به برنامه پيشگيري از سرطان خود بيفزاييد.

خارمريم (خارشتر):
 

گياه خارشتر حاوي ماده قوي آنتي اکسيدان است و مهمترين ويژگي قدرت آن تراکم در کبد و مجاري ادراري است. غالبا صاحبان گروه خوني AB از مشکلات در دستگاه گوارش رنج مي برند خصوصا در کبد و طحال.
اگر خانواده شما از بيماري هاي کبد، طحال و يا پانکراس رنج مي برند به رژيم غذايي خود مکمل خارشتر اضافه کنيد. لازم به اشاره است که بيماران مبتلا به سرطان که درمان شيميايي مي شوند مي توانند از اين مکمل براي حمايت کبد خود مصرف کنند.

پروملين (آنزيم هاي آناناس):
 

اگر گروه خوني شما AB است و از نفخ شکم و يا مشکل در جذب عناصر غذایی رنج مي بريد مکمل غذايي پروملين مصرف کنيد اين آنزيم قدرت حل پروتئين هاي غذايي را داشته و به سيستم گوارشي در اين امر کمک مي کند.

فصل شانزدهم
 

پيشگيري از امراض براساس گروه خوني
 

دانش جديد پزشکان، دستگاه هاي طبي را به طور کامل به مجموعه اي بي شمار از داروها مجهز کرده است که پزشکان در سراسر جهان براي مطالعه بيماران آنها را تجويز مي کنند نه براي به خطر انداختن جان آنها. اما سوالاتي وجود دارد که بايد از خود بپرسيم از جمله اينکه آيا ما به اندازه کافي در استفاده از آنتي بيوتيک ها و دارو ها محتاط هستيم و چگونه بايد بفهميم که کدام دارو ها براي ما و يا خانواده و فرزندانمان مناسب هستند؟
بار ديگر اين گروه هاي خوني ما هستند که به اين سوالات پاسخ مي دهند. من خود به شخصه به عنوان پزشکي که از راه درمان هاي گياهي بيماران را معالجه مي کنم تا حد امکان از مصرف داروها بدون نسخه پزشک خودداري مي نمايم. زيرا در بيشتر حالات مي توانيم جايگزين هاي طبيعي براي اين داروها پيدا کنيم که تأثير آن اگر بهتر از داروهاي شيميايي نباشد به اندازه آنهاست.
با اين اشاره که داروهاي شيميايي هرچند به نظر بي خطر مي آيند اما تأثيرات جانبي فراواني دارند.
درمان هاي طبيعي زير براي گروه خوني AB بسيار بي خطر و مفيد است:

سردرد:
 

بابونه - سنبل الطيب - قنطريون - پوست درخت بيد.

التهاب سينوزيت ها:
 

آويشن.

التهاب مفاصل:
 

يونجه - وان سولفات منگنز(نمک اپسم) - وان جوشانده اکليل کوهي - کلسيم.

گوش درد:
 

قطره مخلوط سير و روغن زيتون و بوصير.

دندان درد:
 

ماساژ لثه با سير له شده - ماساژ لثه با روغن ميخک.

سوءهاضمه:
 

پروملين ها (آنزيم هاي آناناس) - زنجبيل.

تشنجات و گاز معده:
 

جوشانده بابونه - جوشانده رازيانه - زنجفيل.
تقويت کننده هايي که حاوي عامل پيويدوس هستند که به رشد باکتري هاي مفيد کمک مي کند.

حالت تهوع:
 

فلفل قرمز تند - زنجفيل - جوشانده شيرين بيان.

آنفلوانزا:
 

اخيناسيا - جوشانده رز وحشي - سير - شربت نعناع کوهي - قنطريون - پوست درخت بيد سفيد - گل شاه پسند.

سرفه:
 

گل باهور - فراسيون - زيزفون.

گلودرد:
 

مضمضه با جوشانده مريم گلي.
جمع شدن خلط در مجاري تنفسي:
جوشانده شيرين بيان، بوصير، گزنه - گل شاه پسند.

يبوست:
 

الياف گياهي - پسيليوم - پوست درخت لارکس ARA-6 - نارون قرمز.

اسهال:
 

قره گيله - باکتري مفيد ماست lacidophilus - شاه توت - تمشک.

درد قاعدگي:
 

سياه توسه (سياه توسکا).
منبع: فادیا عبدوش/ برنامه غذایی مناسب برای گروه خونی AB / انتشارات عقیل /تهران :1387