دنياي پر رمز و راز کفشها


 

نويسنده: محمود حيدري




 
حتماً شنيده ايد که مي گويند پا قلب دوم هر انساني است، پس بايد فکر سلامت اين قلب دوم باشيد و در انتخاب کفش نهايت دقت و سليقه را به کار ببريد. در زير به شش سؤالي که جواب شان در اين زمينه مؤثر است، اشاره مي شود.

چرم بهترين جنس است؟
 

بهترين جنس براي کفش چرم است، چون در کفش هاي چرمي پا کمتر عرق مي کند. کفش هايي با جنس پلاستيکي يا حتي پارچه يي اگر از مارک هاي معروف هم باشند مناسب نيستند، چون هم تميزکردن شان سخت است و هم پا در آن ها احساس راحتي نمي کند.

پاشنه بلند کمردرد مي آورد؟
 

يکي از علل انحراف شست پا، بيرون زدگي استخوان کنار پا، سوار شدن انگشتان روي هم و ... مي تواند پوشيدن کفش نامناسب و پاشنه دار باشد. مهم تر آن که پوشيدن کفش هاي پاشنه دار احتمال بروز آرتروز در مفصل زانو را بيشتر مي کند.

بهتر است بچه ها کفش ساق دار بپوشند يا بدون ساق؟
 

شايد بتوان گفت همان طور که کودک تا زمين نخورد راه رفتن را ياد نمي گيرد، تا کفش ساده هم نپوشد برقرار کردن تعادل، هنگام راه رفتن را نخواهد آموخت! از طرف ديگر وقتي پاي کودکي پيچ مي خورد که يک نيروي اضافه به آن وارد شود و نتواند تعادلش را حفظ کند.
حالا اگر کفش ساقه دار براي فرزندتان تهيه کنيد، اين نيروي اضافي به زانوي او وارد مي شود و ممکن است در دراز مدت مشکلات بسيار بزرگ تري براي زانوهايش پيش بيايد. اگر کفش ساده پاي کودک باشد، به هر ترتيب تعادلش را حفظ مي کند و آسيبي به مچ پا يا زانويش نمي رسد.

کفش جا باز مي کند؟
 

حتماً براي تان پيش آمده که هنگام خريد کفش به فروشنده بگوييد کفش براي تان کمي تنگ است و فروشنده هم ادعا کند اين کفش بعد از مدتي جا باز مي کند. فراموش نکنيد توجيهي براي بازشدن کفش وجود ندارد و کفش بايد از همان روز اول در پاي شما راحت باشد، چون بعد از مدتي پا و کفش شما به تعادل مي رسند، پا هم مي تواند تغيير شکل دهد و فرم کفش را به خود بگيرد. کفش مناسب کفشي است که دقيقاً اندازه ي پا باشد و بعد از مدتي تغيير نکند.

پابرهنه ها زودتر راه مي افتند؟
 

تحقيقات نشان داده اند هر چه کودکان بيشتر پابرهنه بمانند، زودتر راه مي افتند! حتي خيلي از متخصصان مي گويند بچه هايي که راه مي روند، بايد فقط بيرون از منزل و آن هم براي محافظت از پاي شان کفش بپوشند. متخصصان اعلام کردند پا به خودي خود بدون دردسر رشد مي کند و مشکلي برايش پيش نمي آيد. در واقع بيشتر مشکلات مربوط به پا در کودکان به دليل نوع کفش آن هاست.

آيا پوشيدن صندل توصيه مي شود؟
 

به نظر نمي رسد پوشيدن چنين کفش هايي ضرر داشته باشد. اما توجه به دو نکته مهم است. اول اين که گاهي صندل بدون جوراب باعث ايجاد خراشيدگي پا در اثر برخورد با زمين و سنگريزه ها مي شود و دوم اين که امکان ليز خوردن پا در صورت پوشيدن صندل با جوراب، بيشتر از وقتي است که کفش هاي پوشيده را با جوراب به پا مي کنيد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 129.