مولفه اخلاقی مدیریت در نظام اسلامی(4)
مولفه اخلاقی مدیریت در نظام اسلامی(4)
مولفه اخلاقی مدیریت در نظام اسلامی(4)
نوسنده : بيدگلي مريم اعظميان
مؤلّفه های اخلاقی موجود در انواع مدیریت[31]
مدیریت محدود:
مدیریت گسترده:
مدیریت کلان:
ویژگیهای مسایل اخلاقی در مدیریت
2- بیشتر تصمیمات اخلاقی، جایگزین های گوناگون دارند. عموماً تصوّر می شود که مسایل اخلاقی مدیریت، در آغاز دارای دو جواب هستند: بلی یا خیر، و دیگر هیچ.
3- بیشتر تصمیمات اخلاقی دارای نتایج مرکّب هستند. عموماً تصوّر میشود که مسایل اخلاقی مدیریت، در تضاد با هزینه های اجتماعی و عواید مالی، مستقیماً مقابل این هزینه هایند.
4- بیشتر تصمیمات اخلاقی عواقبی نامعلوم دارند. عموماً تصوّر می شود که مسایل اخلاقی مدیریت، فارغ از شک یا خطر هستند و نتیجه ی هر راه حلّی کاملاً مشخّص است. هم چنین به هیچ وجه مشخّص نیست که پیامدهای عواقب پیروی از بسیاری انتخاب های اخلاقی چیست.
5- بیشتر تصمیمات اخلاقی، دارای مفاهیم شخصی هستند. عموماً تصوّر می شود که مسایل اخلاقی مدیریت، بهطور عمده غیرشخصی بوده و ارتباطی به زندگی و موقعیت شغلی مدیران ندارد. بسیاری از مردم براین باورند که تصمیمات اخلاقی در نگاه اوّل و در یک عملیات خاص ممکن است سود شرکت را کاهش دهد، امّا بر حقوق مدیران یا فرصت های ارتقای مقام آنها بیاثر باشد. البته کنترل های مدیریتی به منظور ثبت آثار مالی عملیات است و نه کیفیّت اخلاقی تصمیماتی که به آن نتایج منجر می شود.
برگزیدهای از مسایل اخلاقی در مدیریت[32]
استانداردهای اخلاقی بین افراد متفاوت است؛ زیرا طرز فکر اخلاقی آنها ارزش ها، اولویت ها و عقایدی که مردم آنها را واقعاً مهم می دانند و براساس آنها، استانداردهای اخلاقی خود را می سازند نیز تفاوت می کند. این اعتقادات به عوامل مختلفی وابسته است که از میان آنها می توان به زمینه و فرهنگ خانوادگی، میراث فرهنگی، تعلّقات مذهبی و تجارب آموزشی اشاره کرد.
تعریف فلسفه ی هنجاری
فلسفه ی هنجاری، پایهای برای انتخاب اخلاقی
این درس بزرگ برای مدیران آن است که هیچ باور واحدی نمیتواند مدیران را به شکل کامل در اتخاذ تصمیمات اخلاقی هدایت کند. یک تصمیم اخلاقی عبارت است از تصمیمی که بهشیوه هایی خارج از کنترل افراد بر آنها تأثیر می گذارد.
هیچ باور واحدی برای هدایت مدیران جهت دستیابی به تصمیمات اخلاقی دشوار وجود ندارد، امّا این امر به آن معنی نیست که همه ی ما ناگزیر باید متّکی به خود باشیم و درباره ی تصمیمات ورفتار مؤثّر بر دیگران، هرکاری که می خواهیم انجام بدهیم. بدیهی است که ما نسبت به دیگران تعهّداتی داریم و نمی-توانیم این تعهّدات را نادیده انگاریم. مشکل در تعیین تعهّدات ما و سپس در ارزیابی راه حل های مختلف است؛ زیرا مجموعه ی واحدی از استانداردهای اخلاقی برای هدایت ما وجود ندارد.
حال، چه باید کرد؟ به جاي استفاده ازتنها یک سیستم اخلاقی، باید از هر پنج سیستم استفاده کنیم و پیامدهای اعمال خود را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم:
- آیا یک تصمیم خاص، به کسب منافعی بیش از آسیب و ضرر برای جامعه منجر می شود؟
- آیا این تصمیم مفید است یا ما برآنیم که همه را مجبور به اتخاذ همان عمل به هنگام رویاوریی با آن شرایط کنیم؟
- ما نیاز به همکاری اجتماعی را درک می کنیم، آیا تصمیم ما بر میزان تمایل دیگران به مشارکت و همکاری می افزاید یا آن را کاهش می دهد؟
- ما به اهمیّت آزادی فردی آگاهیم، آیا تصمیم ما آزادی عمل دیگران را افزایش می دهد؟
- سرانجام، ما می دانیم که جهان بزرگ و بی نهایت است، در حالی که ما کوچک هستیم و زندگی و عمری کوتاه داریم، آیا اصلاحات شخصی ما که از اهمیّت برخوردار است در مقابل و در قیاس با بی کرانی آن مقیاس دیگر سنجیده می شود؟
ارایه ی دلیل اخلاقی در خصوص این مسأله با بهره گیری از هر پنج سیستم اخلاقی، آسان و ساده نیست، امّا راضی کننده است و جواب میدهد. این روش، بهویژه وقتی با تجزیه و تحلیل اقتصادی و حقوقی ترکیب می شود، به خوبی کار می کند.
خلاصه ی باورها و مشکلات در پنج سیستم عمده ی اخلاقی
سيستم اخلاقي ماهیّت باورهای اخلاقی مشکلات موجود در سیستم اخلاقی
قانون جاویدان استانداردهای اخلاقی در قالب یک قانون ابدی ارایه می شوند که در کتاب مقدّس یا ظاهراً در طبیعت آشکار می-شود و سپس بهوسیله ی رهبران مذهبی یا فلاسفه تفسیر می گردد. عقیده بر این است که هر شخص باید مطابق این تفسیر عمل کند. تفسیرهای متعدّدی از قانون وجود دارد، امّا مراجعه به عقل آدمی تنها روش موجود است. عقل انسان نیازمند یک اصل یا ارزش مطابق، بهعنوان پایه ای برای انتخاب است.
سودمندگرایی:
وظیفهگرایی:
عدالت توزیعی معیارهای اخلاقی بودن براساس تقدّم یک ارزش واحد که همانا عدالت است بنا می شوند. هرکس باید طوری عمل کند که یک توزیعِ عادلانهترِ منافع عملی گردد؛ زیرا این امر موجب افزایش عزّت نفس میشود که برای همکاری اجتماعی ضروری است. تقدّم ارزش عدالت به پذیرش این نکته که توزیع عادلانه ی منافع، همکاری اجتماعی را تضمین می کند وابسته است.
آزادی فردی معیارهای اخلاقی بودن براساس تقدّم یک ارزش واحد که شامل آزادی فردی است بنا می شوند. همه باید برای آزادی بیشتر فعالیّت کنند؛ زیرا موجب افزایش تبادل بازار می گردد که برای بهرهوری اجتماعی ضروری است. تقدّم ارزش آزادی به پذیرش این نکته که آزادی فردی، بهرهوری اجتماعی را تضمین می کند وابسته است.
نتیجه
آنچه شایان ذکر است این که، برخی مسایل ذکر شده در این تحقیق از نوشته های نویسندگان غربی اخذ شده است. صرف نام بردن نظریّات و عقاید این نویسندگان، بهمعنی تأیید درستی مطلب آنها نیست، بلکه اخلاقی بودن مدیریت از دیدگاه آنها مورد توجّه است.
مدیریت مقوله ای عمیق و پرپیچ و خم است و در جامعه ی ما بسیار مهم است، و مهم تر این که مدیریت در کشور ما با اسلام ناب محمّدی 9پیوند خورده است، و البته مهم تر این که لازم است این مدیریت رنگی از اخلاق به خود بگیرد.
مدیران، که در رأس اداره، مؤسّسه یا نهادی هستند، باید تمامی ارکان اخلاقی موجود در حیطه ی وظایفشان را به خوبی اِعمال کنند و چه خوب است در این زمینه از رهنمودها، فرمایشات و احادیث ائمّه و پیشوایان معصوم هم مدد جویند.
پي نوشت ها :
[31]- حبیبی تبار، جواد، گام بهگام با روش های نوین مدیریت.
[32] ال تی، هس مر، اخلاق در مدیریت، ترجمه: اعرابی، سیّد محمّد و ایزدی، داود.
2. نهجالبلاغه.
3. نهجالفصاحه– ترجمه: پاینده، ابوالقاسم، انتشارات بدرقه ی جاویدان.
4. حکیمی، محمّدرضا و دیگران، الحیات، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ پنجم 1409ق.
5. لوئیس، معلوف، المنجد فی الغت و الاعلام، بیروت: دارالمشرق، 1960ق.
6. ال تی– هس مر- اخلاق در مدیریت، ترجمه: اعرابی، سیّد محمّد، و ایزدی، داود، تهران: دفتر پژوهش-های فرهنگی، 1382ش.
7. واثقی، قاسم، اخلاق مدیریت، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات سازمان اسلامی، چاپ دوم ، 1373ش.
8. محمّد باقر، مجلسی، بحارالانوار، بیروت: دارالاحیاء التّراث العربی، الثالثة، 1403ق.
9. روزنامه ی جمهوری اسلامی، شماره ی 2098.
10. الشیخ الصّدوق (ابوجعفر محمّد بن علی بن الحسین بن موسی بن بابویه القمی) علل الشّرایع، 2ج، النجف الاشرف: المکتبة الحیدریة، 1386ق.
11. الآمدی، غررالحکم و درر الکلم، بیروت: مؤسّسة الاعلمی للمطبوعات، 1407ق.
12. حبییتبار، جواد، گام به گام با روش های نوین مدیریت، انتشارات گام.
13. طریحی، فخرالدّین، مجمع البحرین و مطلع النیرین، چاپ سنگی، تهران: 1284ق.
حرالعاملی، شیخ محمّد حسن، وسائل الشّیعه، بیروت: نشر الثراث العربی، بی تا.
منبع:ماهنامه اخلاق شماره 18
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}