تصورات غلط درباره روابط


 






 
همه افراد نقاط قوت و ضعف مخصوص به خودشان را دارند و تنها به اين دليل که نقاط قوت افراد با يکديگر متفاوت است، هيچ وقت نمي توانيم بگوييم که يکي از آنها از ديگري بهتر است يا بدتر. هر رابطه بر پايه سه اصل بنيادين برقرار مي شود. اين 3 اصل اساسي عبارتند از: تحمل، پذيرش و تساوي

تحمل
 

اگر افراد قادر باشند نقاط ضعف طرف مقابل را تحمل کنند و روي نقاط قوت او توجه کنند و ببينند که او چه توانايي هايي دارد، آن وقت به راحتي مي توانند با يکديگر به مصالحه و سازش دست پيدا کنند.

پذيرش
 

با رعايت مورد اول، دو نفر به مرحله پذيرش مي رسند. طرف مقابل را همان طوري که هست قبول مي کنند. مي پذيرند که هيچ کدامشان، کامل مطلق نيستند اما به هر حال توانايي هايي دارند که قابل عرضه است. زماني که افراد به اين نقطه مي رسند، مي توانند درک کنند که با طرف مقابل برابر هستند. آنها متوجه مي شوند که خودشان هم کامل نيستند و مي توانند از توانايي هاي فرد مقابل به عنوان يک نقطه مثبت برداشت کرده و از آن به نفع خود استفاده کنند.

تساوي
 

بهترين رابطه زماني شکل مي گيرد که طرفين آن از توانايي هاي يکديگر استفاده کنند. هر دو نفر به اين باور مي رسند که هر کدامشان در رشته هاي خاصي توانايي دارند و مي توانند در آن مورد به ديگري کمک کنند. آنها ضعف هاي يکديگر را بررسي و سعي مي کنند تا به يکديگر کمک نمايند و دست به دست هم نقاط ضعف شان را به قوت تبديل کنند. با انجام اين کار، تساوي به طور کامل ميان آنها برقرار شده و رابطه شان قدرت مي گيرد و مي توانند در کنار هم به اهداف شان دست پيدا کنند. بايد سعي کنيم اين نگرش را جهاني کنيم اما انسان امروزي جرات انجام چنين کاري را ندارد.
اگر اين ديدگاه، عملي و همه گير مي شد، همه متوجه مي شدند که با کمک توانايي هاي شان مي توانند اين امکان را ايجاد کنند که ديگران هم چيزي براي ارائه دادن داشته باشند و به اين ترتيب با همکاري متقابل، انسانيت پيشرفت چشمگيري مي کرد. اين يکي از همان کارهاي کوچکي است که مي توانيد با انجام آن، تغييرات بزرگي در زندگي فردي و اجتماعي خود به وجود آوريد. بايد تصورات اشتباه را از اذهان بيرون کنيم و نوعي نگرش جديد را به دنيا عرضه کنيم. فکر کنيد که اگر چنين اتفاقي بيفتد، چه تغييرات شگرفي در جهان به وجود مي آيد؟ باور کنيد که همه چيز از خود شما شروع مي شود.
منبع: نشريه راه موفقيت شماره 19