دستجرد جرقويه عليا


 

نويسنده: يوسف علايي




 
دستجرد از جمله روستاهاي منطقه جرقويه عليا است که در 120 کيلومتري شرق اصفهان واقع شده و از شمال به شهر ورزنه و از جنوب به شهر حسن آباد، از توابع شهرستان اصفهان محدود شده است.
اين روستاي تاريخي که قدمت آباداني اش به عهد کهن مي رسد، ميراث دار فرهنگ ديني عميقي است که طلايه داران هشت سال دفاع مقدس آئينه تمام نماي دينداري و مردانگي آن مي باشند؛ ستارگان درخشاني که پيروان حق و دلدادگان وصال را چراغ راه گشتند و جوانان ديار سر سپرده راه و مسلک شان مي باشند.
مقبره امامزاده سلطان ابوسعيد از نوادان امام موسي بن جعفر (ع) که بر صفا و معنويت دستجرد افزوده، در کنار مسجد آدينه و مصلي دستجرد که قدمت تاريخي چند ساله دارند، خود گواه اين مسأله است که وارستگان اين ديار، نسل در نسل، در پي مکتب حق و حقانيت بوده و جرعه نوش شراب معرفت دين مبين اسلام گشته اند.
از جمله اماکن تاريخي اين روستا که به نقل از مردمانش از زمان بهرام گور وجود داشته است. مي توان به خانه هاي تودوش با مسجد قديمي اش، قبرستان بسيار کهن - که به قول محلي ها دربي از درب هاي بهشت مي باشد-، قلعه قديمي - که به قلعه بهرام گور معروف است-، کاروان سراي رضائيه، آتشکده دستجرد، دژ کوه (ديزي کوه) و بازار زين فروشان اشاره کرد.
به علت وجود چشمه اي بسيار قديمي، در ورودي روستا که بر زمين هاي اطراف مشرف است، در گذشته هاي دور، اين روستا از جمعيت بيشتري برخوردار بوده و آباداني اش به سال هاي پيش از اسلام مي رسد و به نوعي تفريح گاه شاهزاده ها و خوانين، در ادوار مختلف بوده است. باقي مانده هاي اماکن تاريخي از جمله معبد آتشکده، خود تأييدي بر اين ادعا است.
انقلابيون اين ديار با تأسي گرفتن از رهنمودهاي عارف فرزانه، امام خميني (ره) که توسط روحانيون مبارز محله به سمع شان مي رسيد در مبارزه با رژيم ستم شاهي پهلوي بسيار خوش درخشيدند و هماهنگ با مردم اصفهان در اکثر تظاهرات ها حضور پيدا مي کردند.
اما آنچه که ما را بر آن داشت تا دقايقي مهمان آسمان دستجرد باشيم، خلق حماسه بزرگ شيرمردان و پاک زنان اين روستا، در دوران دفاع مقدس بود، حماسه اي که مايه بسي مباهات است.
سابقه دينداري و عمق ولايت مداري اين روستا، از گلدسته هاي سالخورده مساجد قديمي آن قابل مشاهده است. در دستجرد تعداد زيادي مسجد وجود دارد که حدود 50 باب از آنها آباد است و در 2 مسجد نماز جماعت برگزار مي گردد و به برکت نفوذ مکتب اسلام ناب محمدي (ص) در عمق جانها حضرت آيت الله شيخ محمد رضا حائري دستجردي - از مراجع تقليد - و آيت الله حاج شيخ محمد رضا مهدي زاده از جمله علماي برجسته اي هستند که از اين ديار برخاسته اند و در حال حاضر هم، 15 طلبه از اهالي همين روستا هستند که برخي ها صاحب تأليف بوده و برخي هم در حوزه هاي علميه مختلف مشغول تدريس مي باشند. البته آيت الله مهدي زاده که براي ادامه تحصيل به عراق رفته بودند، در همان جا به دست بعثي ها به شهادت رسيدند، و امروزه دستجردي ها به برکت حضور اين عزيزان، براي روحانيون احترام ويژه اي قائلند.
دستجرد جرقويه اگر چه در دوران دفاع مقدس از جمعيتي بالغ بر 2500 نفر برخوردار بوده است اما تعداد ايثارگرانش به بيش از 450 نفر مي رسد. به طوري که از دوره دوم اعزام نيروها از پادگان غدير به مناطق نبرد، دستجردي هاي قهرمان به جبهه ها اعزام مي شدند، به طوري که در برخي از عمليات ها، دستجردي ها خود به تنهايي يک گروهان را تشکيل مي دادند. رزمندگاني که در بين آنها دو آزاده سرفراز و 80 جانباز ابوالفضلي (ع) ديده مي شود.
در روزهاي جنگ تحميلي، تمام روستا در خدمت جنگ بود، به طوري که مقر حوزه مقاومت بسيج که عموماً در مرکز بخش و در شهر قرار مي گيرد، به دلايلي که گفته شد؛ در اين روستا قرار داشت. جوان هايي که توان جسمي داشتند، با بدرقه پدر و مادرشان، راهي جبهه ها مي شدند. و خانم ها هم با تنورهاي هيزمي نان مي پخته و به جبهه ها مي فرستادند، هر که هر چي داشت، از تخم مرغ گرفته تا محصولات کشاورزي اش را فروخته و تبديل به مايحتاج جبهه کرده و براي رزمندگان ارسال مي نمود. آنقدر اين روستائيان مؤمن، در طريق راستي آمد و شد کردند تا 47 شهيد گلگون کفن را بر آستانه مبارک حق تعالي ذبح نمودند، شهيداني که شاهدان الطاف حق گشته و علمدار ولايت مداري اين روستا شدند.
هرگز زمين و آسمان روستا از ياد نخواهد برد، روزي را که 6 شهيد آسماني بر دستان پدران و مادران سلحشور تا بهشت محمد تشييع شدند. خانواده هاي معظمي که در بين آنها يک خانواده 3 شهيدي ديده مي شود، و وجود دارند پدر و مادري که تنها نوجوان خود را فداي مکتب عشق کرده و قرباني نمودند. گفتني است که در دوران دفاع مقدس، از طرف سپاه ناحيه امام علي (ع)، اين روستا به علت حضور پر رنگ مردمانش در جبهه ها و تعداد شهدا به عنوان روستاي نمونه در شرق اصفهان شناخته شد.
به برکت وجود کانون بصيرت، محفل قرآني پيامبر اعظم (ص) مجمع فرهنگي حضرت صاحب الامر (عج) - فعال در شهر اصفهان و روستاي دستجرد- پايگاه هاي فعال بسيج شهيد باهنر، شهيد بهشتي و حضر خديجه کبري (س) در کنار 8 هيأت مذهبي و 4 کتابخانه - جهت مطالعه عموم مردم - جوانان پيرو خط ولايت در تمامي امور فرهنگي، مذهبي و اجتماعي حضور بسيار چشمگير و تأثيرگذاري دارند.
عاشورائيان روستا با دسته هاي زنجير زني و سينه زني ده روز محرم را به سوگ اباعبدالله (ع) و يارانش نشسته و در طول سال هم، هر دو ماه يک بار جلسات روضه خواني تشکيل مي دهند. و در طول هفته دعاي کميل و توسل در صحن امامزاده و مصلي، و دعاي ندبه در حسينيه کنار گلستان شهدا در جوار قبور مطهر اين عزيزان برگزار مي شود.
ياران با وفاي شهدا و رزمندگان سال هاي جنگ، با کمک اهالي به پاسداشت تمام دلاوري هاي شهدا و در جهت نشر فرهنگ پايداري، چندين يادواره شهدا برگزار کرده اند و در طول سال به مناسبت سالروز شهادت اين عزيزان، دعاي پر فضيلت ندبه با کمک خود خانواده ها در گلستان شهداي دستجرد (بهشت محمد) برگزار مي شود.
دستجردي ها هر ساله با چيدن سفره هفت سين، مراسم سال تحويل را در کنار قبور شهدا برگزار مي کنند و سال را با استعانت از مقام شامخ شهدا آغاز کرده و پنج شنبه اول سال هم، تمام اهالي، طي يک مراسم با شکوهي از خانواده هاي گرانقدر شهدا دعوت کرده و در حسينيه شهدا از آنها تجليل به عمل مي آورند. برگزاري مسابقات مختلف ورزشي و فرهنگي با نام شهدا در کنار نشر وصيت نامه ها و زندگي نامه هاي آنها باعث شده است تا معنويت حاصل از آن، بر جان هاي تشنه معرفت و حقيقت جاري شود.
به طوري که اهالي روستا در راستاي اهداف ولايت فقيه گام برداشته و در تمام صحنه هاي سياسي و اجتماعي حضور شايسته و تأثير گذاري در سطح منطقه دارند.
امروزه آنقدر ياد شهدا در بين مردم پر رنگ است که ورودي روستا با تابلوهايي از تصاوير اين عزيزان مزين شده است. گويا که اين تصاوير، شناسنامه تمام نماي باطن سراسر معنويت اين مردم مي باشد.مردمي که تمام مراسمات مذهبي و فرهنگي از عاشورا و تاسوعا گرفته تا راهپيمايي هاي 22 بهمن و روز قدس شان به ديدار از گلستان شهدا و تجديد ميثاق با آنها ختم مي شود.
سخت کوشان اين ديار که با درآمد حاصل از کشاورزي و دامداري و توليدي هاي کوچک خشکبار، امرار معاش مي کنند، خوشبختانه به تحصيل فرزندان خود اهميت داده و هر ساله شاهد قبولي جوانان عزيز دستجردي، در مراکز علمي و دانشگاهي هستيم.
روستايشان آباد، خانه هايشان پر برکت
منبع: نشريه يارا، شماره 7.