اسم يعني همه چيز!


 






 

تغيير نام ونام خانوادگي بيش از 9 هزار و500 نفر درکشور
 

مدير کل روابط عمومي سازمان ثبت احوال کشور گفت: 11 هزار و744 نفر درکشور ، نيمه نخست امسال درخواست تغيير نام ونام خانوادگي کردند. مهدي اسماعيلي افزود: دراين مدت 2 هزار و 608 نفر براي تغيير نام وتعداد 9 هزار و 136 نفر نيز براي تغيير نام خانوادگي به سازمان ثبت احوال مراجعه کرده اند. وي گفت: بر اساس آمار اداره کل امور سجلي وپژوهش سازمان ثبت احوال درمجموع با درخواست 9 هزار و 546 نفر موافقت شده است.

پسرها بيشتر تغيير نام مي دهند
 

بر اساس يک تحقيق آماري جمعي از دانشجويان رشته جامعه شناسي و حقوق که از طريق حضور در دادگاه هاي کشور و ارائه درخواست رسمي، جمع آوري شده است. تعداد پسراني که متقاضي تغيير اسم خود هستند، 30 درصد بيشتر از دختران شده است. با اينکه اکثر اسامي اين پسران، اسامي قابل قبول جامعه بوده، اما آنها متقاضي تغيير نام کوچک خود به اسامي به اصطلاح شيک امروزي هستند. جالب اينکه تنها 2 مورد از اين افراد، آن هم به خاطر اسامي شبيه نام هاي دخترانه و يک مورد به خاطر معناي نسبتا نامناسب خود، مجوز تغيير اسم را از دادگاه دريافت کرده اند و ديگر پسران، بيهوده به دنبال پرداخت هزينه دادرسي و پيگيري اين موضوع هستند.
همچنين برخي از افراد سودجو نيز با درج آگهي هايي مبني بر آشنايي با شيوه تغيير نام، در اطراف مجتمع هاي قضايي پرسه مي زنند و پول هاي جوانان ساده را به جيب مي زنند. بيان هشدار درباره راهکار بسيار سخت قانوني و اطلاع رساني مناسب، مي تواند جلوي اين اپيدمي اجتماعي را هر چه زودتر بگيرد.
مي گويند نام خوب دين پدر و مادر است به فرزندشان ؛ اينکه يکي را روز تولد تا زمان مرگ و يا حتي بعد از آن چه صدا کنند. انتخاب نام مناسب براي خيلي از پدر و مادرها بزرگترين دغدغه هنگام صاحب فرزند شدن است.
کتاب هاي قطوري که پر هستند از نام هاي ايراني و غير ايراني، نام اجداد و آشنايان عزيزي که از دست رفته اند، نام دوستان قديمي، معلم هاي دوست داشتني کودکي، نام نويسنده ها يا چهره هايي که دوستشان دارند و.... همه توي ذهن جمع مي شوند تا يکي شان به نوزادي بچسبد و تا هميشه با او باشد.
انتخاب اسم خوب کار آساني نيست و شايد کمي بي دقتي در اين مورد است که آمار تغيير نام در سال هاي اخير را به شدت بالا برده است. پس پيش از نام گذاري کودکتان بهتر است به چند نکته توجه کنيد:
* مهم ترين چيزي که در نام گذاري فرزندان وجود دارد، معناي آن اسم است. اسمي که انتخاب مي کنيد بايد معنايي متناسب با ظاهر فرزندتان داشته باشد. اگر شما و همسر تان قدي کوتاه داريد و حس مي زنيد فرزند درشت قامتي به دنيا نمي آوريد بهتر است اسمي را انتخاب کنيد که حکايت از درشت قامت بودن او نکند. اگر فرزندي گندمگون يا چشم روشن داريد، اسمي انتخاب کنيد که با چهره او سازگار باشد.
* از طرف ديگر اسمي که روي فرزندتان مي گذاريد مي تواند نمايشگر آرزوهايتان باشد. دلتان مي خواهد فرزندي آرام و صبور داشته باشيد يا پر شور و پر تحرک؟ مي خواهيد اسمش به صلابتش بيفزايد يا دوست داريد هنگام بردن نامش ويژگي ديگري در ذهن تداعي شود؟
* اگر ايرني و فارس زبان هستيد بهتر است اسمي ايراني برايش انتخاب کنيد. اسمي که فرهنگ و مليتش را تا هميشه با او همراه کند.
* توجه کنيد که اسم انتخابي معاني نادرستي در زبان هاي ديگر نداشته باشد. برخي واژه ها گرچه به زبان ما معناي زيبايي دارند اما در فرهنگ هاي ديگر معناي خوبي را تداعي نمي کنند. از طرف ديگر دقت داشته باشيد که حروفي که در آن نام به کار مي رود در زبان هاي ديگر به راحتي قابل تکلم باشد.
* تناسب نام ونام خانوادگي را در نظر بگيريد. متناسب بودن آهنگ اين دو نکته اي است که شايد ضروري به نظر نرسد اما به زيبايي آن مي افزايد. بهتر است اين دو نام تعارض معنايي نداشته باشند. اگر فرزندتان نام خانوادگي طولاني دارد نام او را کمي کوتاه تر انتخاب کنيد.
* از تکرار چند اسم کنار هم بپرهيزيد. نام را زياد طولاني انتخاب نکنيد و توجه کنيد که اگر اسم چند بخشي براي فرزندتان انتخاب مي کنيد، امکان مخفف کردنش وجود داشته باشد. مخفف زيبا، کوتاه و خوشايندي را براي او در نظر بگيريد.
* به آهنگ اسم دقت کنيد نامي را انتخاب کنيد که تلفظ آساني داشته باشد و از انتخاب اسامي دور از ذهن و عجيب و غريب بپرهيزيد.
* بسياري از نام هاي هم معناي زنانه دارند و هم مردانه اما بهتر است نامي را براي دخترتان انتخاب کنيد که معنايي صرفا دخترانه داشته باشد يا اسمي روي پسرتان بگذاريد که معنايي مردانه دارد.
* اسم هر چقدر هم که زيبا باشد بايد برايتان خاطره خوبي را تداعي کند. بايد دوستش داشته باشيد تا با لذت بيشتري صدايش کنيد. اسمي را انتخاب نکنيد که براي يکي از شما يادآور شخص ناخوشايندي است. اسمي را انتخاب نکنيد که معنايش را دوست نداريد، آهنگش را دوست نداريد، هنگام نام گذاري فرزندتان با کسي رودربايستي نداشته باشيد.
منبع مجله همشهری 161