عید در فرهنگ اسلامی
در تفسیر این آیه آمده است: عید در لغت از ماده عود به معنی بازگشت است. به روزهایی که مشکلات از قوم و جمعیتی برطرف می شود و بازگشت به پیروزیها و راحتی های نخستین می کنند، عید گفته می شود و در اعیاد اسلامی
واژه عید در قرآن
(اللهم انزل علینا مائده من السماء تکون لنا عیدا لاولنا و آخرنا و آیه منک).
خدایا!نازل کن برای ما مائده ای از آسمان که برای اولین و آخرین از ما عید باشد و نشانه ای از تو.
در تفسیر این آیه آمده است: عید در لغت از ماده عود به معنی بازگشت است. به روزهایی که مشکلات از قوم و جمعیتی برطرف می شود و بازگشت به پیروزیها و راحتی های نخستین می کنند، عید گفته می شود. و در اعیاد اسلامی به مناسبت این که در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز می گردد و آلودگی ها که بر خلاف فطرت است از میان می رود «عید» گفته شده است و از آنجا که روز نزول مائده، روز بازگشت به پیروزی و پاکی و ایمان به خدا بوده است؛ حضرت مسیح آن را «عید» نامیده است.
عید از منظر حضرت علی (علیهالسلام)
«کل یوم لا یعصی اللّه تعالی فیه فهو یوم عید»
و این فرمایش امیرالمومنان (علیهالسلام) اشاره به این موضوع دارد که روز ترک گناه، روز پیروزی و پاکی و بازگشت به فطرت نخستین است.
از سوید بن عفله نقل شده است که گفت: در روز عید بر امیر المومنین(علیهالسلام) وارد شدم و دیدم که نزد حضرت نان گندم و خطیفه (نان شیرمال) و ملبنه (حلوا شکری) است. پس به آن حضرت عرض کردم: روز عید و خطیفه؟!
حضرت فرمود: «انما هذا لمن عید من غفرله»: این عید کسی است که آمرزیده شده است.
در خبر است: چیزی به رسم هدیه نوروزی خدمت امیر المومنین(علیهالسلام) تقدیم شد، حضرت پرسید: این چیست؟ عرض کردند: یا امیر المومنین! امروز نوروز است. فرمود: هر روز را برای ما نوروز سازید.
عید نوروز از منظر امام صادق(علیهالسلام)
«ان یوم النیروز هو الیوم الذی اخذ فیه النبی(ص) لامیر المومنین(علیهالسلام) العهد بغدیر خم.... و هو الیوم الذی ظفر فیه باهل النهروان.... و هو الیوم الذی یظفر فیه قائمنا اهل البیت».
نوروز، روزی است پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم برای ولایت امیر المومنین(علیهالسلام) از مردم پیمان گرفت؛ روزی است که آن حضرت بر خوارج نهروان پیروز شد و روزی است که قائم ما اهل بیت(علیهالسلام) ظهور خواهد کرد.
امام کاظم(علیهالسلام)و جلوس عید نوروز
در بحار الانوار روایت آمده است:
«ان المنصور تقدم الی موسی بن جعفر(علیهالسلام) بالجلوس للتهنیه فی یوم النیروز و قبض ما یحمل الیه...».
منصور دومین خلیفه عباسی به امام کاظم(علیهالسلام) پیشنهاد کرد عید نوروز جلوس نماید تا مردم نوروز را به او تبریک گویند و هدایای آنها را دریافت نماید... و امام(علیهالسلام) با اکراه پذیرفت.
بنابراین عید نوروز مانند بسیاری از سنتهای ملی که با شئون اسلامی مخالفتی نداشته است، پس از اسلام در میان ایرانیان باقی مانده است.
نوروز از منظر دانشوران اسلامی
ابن فهد حلی در این زمینه می نویسد:
«یوم النیروز، یوم جلیل القدر»، نوروز، روزی گرانمایه و با منزلت است.
حضرت امام(ره) به مناسبت عید نوروز هر سال پیامی داشت و در دیوان شعرش، ابیاتی ویژه درباره عید نوروز سروده است که در پی خواهد آمد. و مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال 1369 شمسی فرمودند: «تحول سال جدید شمسی که مصادف با نوعی تحول در عالم طبیعت می باشد، فرصتی است برای این که انسان به تحول درونی و به اصلاح امور روحی، معنوی و مادی خود بپردازد، ایجاد تحول کار خداست.... اما ما موظفیم که برای این تحول در درون خود، در زندگی خود و در جهان اقدام کرده و همت و تلاش به عمل آوریم.»
سنت های نوروزی
منبع:نشریه روشنان، شماره 10
/ج
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}