لطفاً خودتان را کنترل کنيد!


 





 
عصبانيت يک حالت هيجاني شديد يا خفيف است که با ايجاد تغييرات فيزيولوژيکي مثل افزايش ضربان قلب، فشار خون، تنفس و... همراه است. اين حالت مي تواند از عوامل بيروني يا دروني ناشي شود.
از نشانه هاي عصبانيت بروز رفتارهاي غيرارادي، پرخاشگري و جنگ و جدال است. فردي که دائم و به سادگي عصباني مي شود، قادر به برقراري روابط اجتماعي سالم با ديگران نيست، پس بايد با راهکارهايي جلوي خشم و عصبانيت را گرفت.
- پرخاشگري تان را با غلبه بر عصبانيت خود سرکوب کنيد. در چنين شرايطي بهتر است از فکر کردن به موضوعي که شما را عصباني کرده بپرهيزيد و به چيز ديگري فکر کنيد.
- خودتان را از درون آرام کنيد. با خودتان صحبت کنيد و دائم به خودتان تلقين کنيد که شما فرد عصبي و زودرنجي نيستيد. شما مي توانيد با موضوع برخورد ديگري داشته باشيد و بعداً به بهترين راه حل براي آن فکر کنيد. به خود بگوييد که شما منطقي و صبوريد.
- از دشنام دادن، پرت کردن اشياء، برخوردهاي فيزيکي و قهر کردن جداً خودداري کنيد.
- هنگامي که عصباني مي شويد، يک نفس عميق بکشيد و ذهنتان را آرام کنيد. اگر مي توانيد در جايي دراز بکشيد، چشمانتان را ببنديد، عضلات بدنتان را شل کنيد و به صداي خود گوش دهيد.
- هنگام عصبانيت و براي غلبه کردن بر آن، يک عبارت کليدي را انتخاب کنيد و دائم با صداي بلند يا از درون به خودتان بگوييد؛ عباراتي مثل «آرام باش»، «سخت نگير» و «به خودت مسلط باش».
- زماني که از عوامل بيروني و محيطي عصباني هستيد، به جاي آنکه دائم از آنها ايراد گرفته و کاستي ها را متذکر شويد، به خود بگوييد: اينکه مهم نيست، اين هم مي گذرد، مشکلي پيش نمي آيد، درست مي شود.
- اگر انتظار نداشته باشيد که اعمال و رفتار ديگران هميشه باب ميل شما باشد، کمتر از دست ديگران عصباني خواهيد شد.
- اگر خود را برتر و بهتر از ديگران ندانيد، کمتر از دستشان عصباني خواهيد شد.
- هنگامي که عصباني هستيد پياده روي کنيد، ورزش کنيد و اگر نتوانستيد به حمام برويد.
- هنگام عصبانيت اگر در حال از دست دادن کنترل خود هستيد، صحنه بحث و دعوا را ترک کنيد تا کار بالا نگيرد.
- با خود فکر کنيد که اگر فردي مقرراتي، با نظم و انضباط، کاري، فعال، وقت شناس و خوش قول هستيد، هيچ دليلي ندارد که بقيه آدم هاي جهان هم مثل شما باشند؛ پس سعي نکنيد آنها را هم مثل خودتان ببينيد.
- شوخ طبع و شاد باشيد تا عصبانيت کمتر در شما ظاهر شود.
- سعي کنيد خودتان را با شرايط وفق داده و تکنيک هاي تغيير رفتاري و کنترل خود را تمرين کنيد.
منبع: کانون خانواده شماره 227