حسادت، آفت زندگي


 






 

حسادت شديد
 

وقتي فردي نسبت به طرف مقابل احساس حسادت شديدي دارد. گرايش زيادي به کنترل کارهايي که او انجام مي دهد. مکان هايي که مي رود و افرادي که ملاقات مي کند. دارد، علاوه بر اين گاهي اوقات حسادت شديد منفجر به خشونت مي شود. اگر شما زندگي زناشويي داريد که در آن حسادت با خشونت همراه است، توصيه مي کنيم بقيه ي مطلب را نخوانيد و به رابطه ي زناشويي خود خاتمه دهيد. افراد حسود اين رفتار زشت و ناراحت کننده ي خود را بدون يک انگيزه ي قوي متوقف نخواهند کرد. شما مي توانيد با ترک کردن طرف مقابل اين انگيزه را به او بدهيد تا براي بدست آوردن دوباره ي شما به پزشک مراجعه کند، به جلسات مشاوره برود و رفتار زشت خود را اصلاح کند.

اصلاح حسادت ناعادلانه
 

حسادت ناعادلانه قصه ي ديگري است. اگر شما به وفاداري همسرتان کاملاً مطمئن هستيد و البته او هميشه شما را از بابت اين قضيه، با حرکات و صحبت هايش مطمئن مي کند. اين براي شما عادت مي شود و مادامي که او به شما ابراز عشق مي کند و جملاتي نظير هرگز تو را ترک نمي کنم يا هرگز کاري نمي کنم تا تو صدمه ببيني را به شما مي گويد و شما را مطمئن مي کند، خوشحال هستيد. اما اگر کمي از ابراز علاقه اش به شما کم شود. چه شما احساس حسادت کنيد، چه نکنيد با استفاده از اين ابزار سعي مي کنيد توجه او را به خود جلب کنيد. اوايل شايد همسرتان در مقابل اين احساس حسادت ناعادلانه ي شما صبور باشد، اما به تدريج از رفتار شما خسته مي شود و با خود فکر مي کند حالا که متهم به خيانت است چرا خيانت نکند؟اگر احساس حسادت نابجا و ناعادلانه ي خود را کنترل نکنيد صد در صد همسرتان را از دست مي دهيد.

سعي نکنيد رابطه ي زناشويي را کنترل کنيد
 

شما نمي توانيد طرف مقابل تان را تحت کنترل خود در آوريد. اگر اين کار را انجام دهيد حتماً شکست مي خوريد .حتي اگر طرف مقابل طبق خواسته ي شما عمل کند. فراموش نکنيد افکار او تحت کنترل شما نيست. اگر احساس کرديد نمي توانيد به همسرتان اعتماد کنيد مگر اينکه بدانيد در هر ثانيه چه مي کند، با چه کساني رفت و آمد مي کند و کجا مي رود، به خاطر داشته باشيد که به هر حال اگر همسرتان در حال خيانت به شما باشد، به هر نحوي به کارش ادامه مي دهد و اگر او نسبت به شما وفادار باشد با اين رفتار از شما دور مي شود .

فقط يک احساس حسادت ساده
 

شايد بيشتر ما جزو اين طبقه بندي باشيم. ما مي ترسيم از اينکه همسرمان با فردي ملاقات کند که از ما زيباتر جذاب تر، باهوش تر، ثروتمندتر يا فقط بهتر باشد. دليل اصلي حسادت، احساس ناامني است که در ما وجود دارد. نکات زير به شما در غلبه بر حس حسادت کمک مي کند.

احساس خود را تحليل کنيد
 

به دلايل حسادت خود فکر کنيد.آيا فکر مي کنيد اين احساس به اين دليل به وجود آمده که همسرتان کارهايي انجام مي دهد که اين احساس در شما تقويت شود؟ آيا فکري مي کنيد اين احساس به علت پيش زمينه هاي قبلي ذهن شما به وجود آمده؟ يا شايد حس مي کنيد که همسرتان به اندازه ي کافي به شما توجه نمي کند؟ بهترين کار اين است که زماني را به خود اختصاص دهيد تا بطور کامل به تجزيه و تحليل رفتار خود بپردازيد. اگر بعد از تجزيه و تحليل رفتارتان دريافتيد منشأ اصلي اين احساس همسرتان است، بايد رفتار مناسبي از خود نشان بدهيد تا اين رفتار نادرست را ترک کند. زماني را معين کنيد تا بطور جدي در مورد اين مسأله و علت رفتارش با او صحبت کنيد. اما اگر دريافتيد منشأ اصلي اين حسادت در درون خودتان است، بايد به دنبال راهکارهايي باشيد تا شما را در ترک رفتارهاي حسادت آميز کمک کند.
فراموش نکنيد اگر دليل موجهي براي حسادت خود نداريد، بي دليل اوقات خود و همسرتان را تلخ نکنيد
اگر يک حس قوي به شما مي گويد همسرتان به شما خيانت مي کند، اما شما هيچ مدرکي نداريد، به ياد بياوريد که اعتماد متقابل يکي از اساسي ترين ارکان يک رابطه ي زناشويي موفق است و تا زماني که نتوانيد به همسرتان اعتماد کنيد، حسادت شما را آزار مي دهد. از طرف ديگر اگر حس حسادت در شما فقط با يک نگاه گذراي همسرتان به فردي يا وجود يک همکار جذاب و از جنس مخالف تحريک مي شود. بايد اين نکته را به خود گوشزد کنيد که او شما را انتخاب کرده پس با رفتارهاي بدتان او را از اين انتخاب پشيمان نکنيد. بديهي است که او ويژگي در شما ديده که جذب شده و تا زماني که شما او را از خود نرانيد عاشق شما مي ماند.

در مورد خود احساسات منفي نداشته باشيد
 

در مورد خود احساسات منفي نداشته باشيد و حرف هاي منفي نزنيد. داشتن اعتماد به نفس بالا، بسيار مفيد است (البته اين بدان معنا نيست که خود پرست باشيد) و اگر به خودتان يادآوري کنيد که مثبت بينديشيد، به تدريج اين نوع فکر کردن در شما نهادينه مي شود.

همسر حسود
 

اگر شما همسري داريد که حسود است مطمئن شويد که خودتان دليلي به وجود نياورده ايد که اين احساس در او ايجاد شود. اگر شما کاري نکرده ايد، با همسرتان صحبت کنيد و بگوييد که اين رفتارهاي حسادت آميزش موجب دوري شما از او مي شود. عصباني نشويد و سخناني نگوييد که او مي خواهد بشنود. براي مثال از روي عصبانيت نگوييد؛ بله من با فلاني رابطه دارم. اين حرف ها حسادت را در همسرتان قوي تر مي کند. جلو او بايستيد و بگذاريد متوجه شود که اين رفتارش براي شما قابل قبول نيست.
در آخر توجه به اين نکته که حسادت در همه ي ما وجود دارد. اما شدت آن متفاوت است؛ بهترين راه براي غلبه بر حسادت در درون شماست. راهي پيدا کنيد که حسادت تان به راحتي تحريک نشود، مگر اينکه دليل خوبي داشته باشيد. فقط حرف نزنيد و واقعاً با تمام وجود تصميم بگيريد. تغيير و جانشين کردن افکار و عادت هاي خوب به جاي افکار و عادت هاي بد خواسته ي عميق شما را مي طلبد. با اين کار نه فقط همسرتان شادتر خواهد بود، بلکه خود شما هم زندگي آرام و شادتري خواهيد داشت.
منبع: هفت روز زندگي شماره(90)