بطن راست در کانون توجه


 

مترجم: مهرداد معين




 

اندازه و قدرت بطن راست قلب، با عواملي چون سن، جنسيت و نژاد تغيير مي کند
 

براساس نخستين مطالعات صورت گرفته بر اساس تصويربرداري از بطن راست قلب، اندازه و قدرت پمپاژ قسمت راست قلب با عواملي چون سن، جنسيت و نژاد تغيير مي کند.
براساس اين مطالعه، به اين نکته مي توان پي برد که درک اختلالات بنياني موجود در بخش راست قلب مي تواند به پزشکان و محققان در تشخيص نارسايي هاي قلبي بسيار کمک کند. محققان بر اين باورند که تغييرات در اندازه و عملکرد بطن راست قلب، مي تواند بيانگر بيماري کارديوپولموناري (بيماري که قلب و ريه ها را درگير مي کند) باشد.
به گفته دکتر "استيون کاووت" که مطالعه فوق را صورت داده است، بطن راست خون را براي کسب اکسيژن به ريه پمپ کند؛ بنابراين تمامي بيماري هاي مربوط به ريه ها همچون بيماري انسداد ريوي مزمن، فيبروز ريوي، فشار شديد ريه و وقفه تنفسي مي تواند بر قسمت راست قلب تأثير گذارد.
يافته هاي محققان مؤيد اين نکته است که بطن راست کوچک تر بوده اما در افراد مسن تر، شديدتر به عمل پمپاژ خون مي پردازد؛ و در مردان بزرگ تر از زنان است.
در اغلب مطالعاتي که بر روي قلب صورت گرفته است، توجه بيشتر محققان بر روي بطن چپ بوده؛ چرا که راحت تر قابل مشاهده است و در ضمن بيشتر تحت عواملي چون فشارخون بالا و ديگر مشکلات ناشي از آن قرار داشت. شماري از ارتباطات ميان سن، جنسيت و نژاد که در مطالعات اخير به دست آمده است، با آن چه که در بطن چپ شناخته شده است، همگوني ندارد. براي مثال، اندازه بطن چپ با افزايش سن بزرگ تر شده و در آمريکايي هاي آفريقايي تبار بزرگ تر از سفيد پوستان است. به گفته دکتر "کاووت"، استاد رشته بيماري شناسي و مدير برنامه بيماري هاي عروقي ريوي، از زماني که بطن هاي چپ و راست در زمان رشد جنين در شکل و محل قرارگيري خود با يکديگر تفاوت دارند، ديگر جاي تعجب ندارد که در رابطه با يکديگر هم تفاوت داشته باشند.
محققان براساس تصاوير به دست آمده، طنين مغناطيسي بطن چپ 4204 مرد و زن با ميانگين سني 61/5 سال را که در مطالعه بيماري تصلب شرايين نژادهاي گوناگون شرکت کرده بودند، بررسي کردند. اين مطالعه، توسعه و پيشرفت بيماري عروق قلبي 6814 سفيدپوست، آمريکايي آفريقايي تبار، پرتغالي ها و اسپانيابي ها و آمريکايي هاي چيني تبار را که در آغاز اين مطالعه هيچ نوع بيماري قلبي در آنها مشاهده نشده بود، در برمي گرفت. با توجه به معيارهاي اين مطالعه، 7/3 درصد از شرکت کنندگان در اين مطالعه داراي بزرگي بطن راست بوده و 5/9 درصد هم دچار نارسايي در بطن راست خود بودند.
در صورتي که اين نتايج در مطالعات آينده نيز مورد تأييد قرار گيرد، اين معيارها مي توانند به پزشکان در تشخيص بيماران دچار ناهنجاري هاي عملکردي و ساختاري بطن راست کمک کند.
به گفته کاووت، در صورت بروز ناهنجاري هاي بطن راست مي بايستي به وجود بيماري عروق قلبي بيش از پيش شک کرد.
هنگامي که بطن راست توان پمپاژ خود را از دست مي دهد، باعث تراکم خون (نارسايي سمت راست قلب) مي شود. يافته هاي جديد مي تواند به توسعه درمان هاي مؤثر براي نارسايي هاي مربوط به بطن راست قلب بسيار کمک کند.
البته به گفته دکتر کاووت، اين مطالعات صورت گرفته فقط گام اول است؛ اما لازم است تا نحوه تغييرات بطن راست را در اشخاص سالمي که شماري از آنها بيماري انسداد ريوي مزمن، وقفه تنفسي و ديگر مشکلات ريوي رايج دارند، در عرض 5 تا 10 سال آينده مشاهده کنيم.
منبع: دانشمند، شماره 576