سوران سرد


 

نويسنده: محمد غفاري




 

کوران سرد
 

«سوران سرد» کتابي ست که به صورت داستان وار زندگي عده اي سرباز را روايت مي کند که در دو پايگاه ارتش در منطقه غرب مشغول خدمت هستند.
اين دو پايگاه در معرض خطر سقوط قرار دارند و در همين حال يکي از دو پايگاه سقوط مي کند و در پايگاه ديگر هم يک جاسوس پيدا مي شود که شروع به جاسوسي براي شبکه ضد انقلاب و گروه کومله مي کند و...
«جواد افهمي» در اين کتاب شخصيت اصلي داستان را يک جوان ترکمن با حالات عرفاني به نام سينا قرار داده است که کارهاي خارق العاده اي انجام مي دهد و در پايان داستان هم در درگيري با دشمن شهيد مي شود.
کل اين داستان يک برگشت به عقب است که يکي از شخصيت هاي داستان که در اين ماجراها حضور داشته پس از 30 سال به اين منطقه وارد مي شود و روايت داستان به عقب برمي گردد و در آخر هم فرد جاسوس را پيدا مي کند.
توصيف هاي نويسنده از محيطي که وقايع داستان در آن اتفاق مي افتد، براي خواننده تازگي دارد و به لحاظ بکر بودن اغلب اين فضاها، جذابيت لازم در داستان ايجاد مي شود و اين مسئله حتي به واکنش متفاوت برخي از شخصيت هاي داستان در مواجه با فضاي يپرامون خود هم منجر مي شود. چرا که حجم وسيعي از وقايع داستان، در دل طبيعت اتفاق مي افتد و اين طبيعت هم از نوع خاص است که براي شخصيت ها هم تازگي دارد و در آن خبري از جذابيت هاي رنگارنگ شهري نيست. در واقع نويسنده در فضاسازي به توصيف طبيعت کردستان در فصل زمستان برمي گردد و خواننده آن را به خوبي احساس مي کند و اين موضوع از موفقيت هاي افهمي در نگارش اين کتاب به شمار مي رود.
توصيف، شخصيت پردازي و ديالوگ نزديک به 25 شخصيت حاضر در اين رمان به صورتي هنرمندانه بيان شده است و هر شخص حاضر در داستان با کلام و فکر و شخصيت خاصي که دارد براي مخاطب ملموس مي شود و بودنش را در ذهن خواننده به اثبات مي رساند.
«سوران سرد» يک رمان گرم است و کشمکش ها و جذابيت هايي متنوع در داستان قرار دارد که باعث مي شود مخاطب در خيلي از مواقع با شخصيت هاي داستاني همذات پنداري کند.
در جايي از رمان که سه شخصيت با هم و مسلح هستند، يکي از آن ها مي گويد بعيد نيست يکي از ما سه نفر که اين جا هستيم دشمن باشد. او مي گويد محيط پايگاه آلوده است و اين جذابيت رمان را بيشتر مي کند، چون در دل خواننده هراس ايجاد مي کند که هر لحظه ممکن است مرگ مشکوک يکي از شخصيت هاي داستان اتفاق بيفتد و اين مسئله در مورد چند شخصيت هم اتفاق مي افتد و در مجموع، فضاي ترس آور و مضطرب آلودگي در کليت رمان ايجاد مي شود.
جواد افهمي «سوران سرد» را در 467 صفحه قطع رُقعي نوشته است و آن را در تيراژ 2500 نسخه توسط سوره مهر منتشر کرده است و براي خريد اين کتاب بايد 7000 تومان بپردازيد.
منبع: ماهنامه ديدار آشنا شماره 131