حسادت در زندگي زناشويي


 

نويسنده: محمدرضا دژکام




 
اگر شما ديگر علاقه اي به همسرتان نداشته و براي رابطه تان ارزشي قائل نباشيد، با هيچ گونه تهديدي در اين رابطه حس حسادت تان برانگيخته نخواهد شد؛ اما اگر اين رابطه براي شما اهميت داشته باشد و خود را به آن متعلق بدانيد، هر خطري را تهديدآميز تلقي مي کنيد و در برابر آن حسادت از خود نشان خواهيد داد.
حسادت مي تواند افراد را مجبور به انجام کارهايي کند که پيش از اين هيچ وقت انجام نداده اند! مانند جاسوسي طرف مقابل يا اقدام به ضرب و شتم عامل تهديد و يا حتي کشتن او!
ويژگي هاي رفتاري و شخصيتي افرادي که در زندگي زناشويي آنها حسادت وجو د دارد:
بسياري اوقات کساني که با بحران حسادت دست و پنجه نرم مي کنند، احساس مي کنند عقل شان را از دست داده اند! و گاه در نيتجه همين احساسات اقدام به کارهاي عجيب و غريب و حتي خشونت آميز مي کنند. حسادت از نگاه روانشناسي يک مشکل شايع در روابط زناشويي زوج ها محسوب مي شود. زن يا شوهري که از شدت حسادت آرامش ندارد و همواره بي قرار است، احتمالاً شخصي کاملاً ناراضي، ناخشنود و نگران است که در زندگي زناشويي همواره به مشکل بر مي خورد و با همسرش رابطه خوشايند و مطلوبي ندارد. حسادت معمولاً يک هيجان ساده نيست، بلکه معمولاً با اضطراب شديدي همراه است. علاوه بر اين، افکار و اعمال وسواسي، خشم، پرخاشگري و شرايط ابتلا به اختلالات دوقطبي و افسردگي در افرادي که حسادت در زندگي زناشويي شان حکمفرماست، به وضوح ديده مي شود. اينها فرايندهايي هستند که از بعد روانشناسي مي تواند همراه با حسادت بروز کنند. اساساً افراد حسود براي حفظ موقعيت، امنيت و رضايت خويش، شرايطي را تعيين مي کنند! آنان تصور مي کنند که بايد همسرشان را از آن خود سازند!

پيامدهاي حسادت در زندگي زناشويي:
 

در رابطه اي که بر پايه اعتماد و امنيت بنا شده است، حسادت مي تواند نقش «يادآور» را ايفا کند و به طرفين متذکر شود که تا چه حد براي يکديگر اهميت قائلند! ولي در واقع حسادت به طرفين يادآوري مي کند که رابطه شان چه امنيت و اهميتي به زندگي زناشويي شان بخشيده است! از سوي ديگر، وقتي حسادت مشکلي پايدار و هميشگي است، احساس امنيت و اعتمادي که زيربناي هر رابطه زناشويي است مورد تهديد قرار مي گيرد. بنابراين درگيري هميشگي با حسادت ممکن است باعث از پاافتادگي جسماني و رواني زوجين و در نيتجه منجر به دلزدگي از روابط زناشويي شود. با اين توضيح، به طور مختصر به پيامدها و رهاوردهاي ناشي از حسادت در زندگي زناشويي مي پردازيم:

1. اضطراب و افسردگي:
 

معمولاً افرادي که حسادت در وجودشان رخنه کرده است، دچار اختلالات اضطراب و افسردگي مي شوند و به خاطر داشتن يک سري افکار غير منطقي و ناراحت، خشم در آنها، پديده اي پايدار شده و در صورت عدم بروز، منجر به افسردگي و اضطراب دائمي مي گردد.

2. شخصيت پارانوئيد (سوءظن و بدبيني):
 

با توجه به اينکه خيانت همسر در ذهن افرادي که حسادت در آن حاکم است و با عنايت به اينکه حساسيت بيش از حد به اين موضوع حس کنجکاوي آنان را برمي انگيزد، بنابراين شخصيت بدبينانه و داشتن سوءظن، بدبيني، شک و سايرتصوراتي که شايد وجود خارجي نداشته باشند، در اين افراد شکل مي گيرد.

3. نياز شديد به عاطفه و محبت:
 

افرادي که حسادت در شخصيت آنان جا افتاده است، اساساً به مانند يک کودک، نياز شديدي به محبت، عشق، صميميت و عاطفه همسرشان دارند تا شايد اين خلاء عاطفي احساسي شان پر شود.

4. نااميدي، خشم و دلسردي
 

يأس و نا اميدي، دلسردي، خشم، کينه، عصبانيت، کدورت و... واکنش حسادت آميزي است که ريشه در افکار غيرمنطقي و غير اخلاقي دارد. چنين نگرشي، هميشه فردي را که با حسادت دست و پنجه نرم مي کند نگران و آشفته و هراسان نموده و آرامش روح و روان را از او مي گيرد.

5. خستگي و پريشان حالي همسر:
 

اين مقوله بيش از ساير موارد مي تواند باعث ايجاد مشکلات در روابط زناشويي شود. کنار آمدن با رفتار ناخوشايند همسر در ابتداي امر شايد قابل توجه باشد، ولي به مرور زمان باعث خستگي روحي رواني و آشفتگي و نابساماني و پريشاني همسر فرد حسود مي گردد. شايد به جرأت بتوان گفت فردي که حسادت دارد، همسر خويش را بسيار محدود کرده و تمام رفتارها و برخوردهايش را زير نظر دارد تا اينکه سرانجام همسر وي از اين گونه رفتارهاي او به ستوه مي آيد و خسته و آزرده خاطر مي شود!
روش هاي برخورد با افرادي که در زندگي زناشويي شان حسادت وجود دارد:
1ــ تغيير دادن افکار، عقايد و باورهاي غيرمنطقي و غيراصولي 2ــ سفارش به صبر و تحمل بيشتر در قبال رفتار فرد حسود 3ــ آموزش به همسر فرد حسود 4ــ نشان دادن پيامدها و رهاوردهاي منفي ناشي از حسادت 5ــ جانشين نمودن رفتارهاي ديگر به جاي حسادت در افراد 6ــ از بين بردن وابستگي به ديگران 7ــ استفاده از روش هاي درماني شناختي (شناخت درماني) 8ــ توجيه افراد حسود مبني بر اينکه مي توانند حسادت خود را تحت کنترل خويش در آورند.

و کلام آخر اينکه:
 

اميدواريم روزي فرا برسد که ديگر شاهد پيدايش و گسترش اين قبيل رفتارها در زندگي زناشويي زوج هاي جوان اين مرز و بوم نباشيم. به اميد آنکه پيوندهاي سبز که آغاز مي شوند، همچنان پايدار و استوار بمانند و هيچ پديده اي از جمله حسادت، خيانت، بدبيني و... در زندگي زناشويي وجود نداشته باشد و شاهد گسترش اعتماد، اعتقاد، اطمينان و خودباوري و ديگرباوري در بين زن و شوهرها باشيم.
منبع:ماهنامه دنیای زنان شماره 52