نظر ديگران مال خودشان است!


 





 
شما فکر مي کنيد مردم چه زماني ساکت خواهند شد؟ به محض اين که کار پيدا کنيد يا زماني که يک اتومبيل بخريد؟ ممکن است به نظرتان برسد با خريدن خانه نو، پاسخ دادن به اولين خواستگار يا رفتن به دانشگاه مي توانيد نظر ديگران را در مورد خودتان تغيير دهيد، اما اين درست بزرگ ترين اشتباه شماست. نظر ديگران، مال ديگران است، حتي اگر در مورد شما باشد!
بسياري از گرفتاري ها و مشکلات آدم هاي دهن بين از جايي شروع مي شود که آنها مبناي زندگي شان را بر اساس خوشايندي و راضي شدن ديگران مي گذارند. خيلي از ما عادت داريم خودمان و نزديکان مان را دچار عذاب کنيم تا مطابق با خواست هاي ديگران زندگي کنيم، در حالي که چنين چيزي به هيچ وجه صحيح نيست.
اگر فقير باشيد، ديگران به فقر شما خواهند پرداخت و در صورتي که ثروتمند شويد، آنها به چگونگي کسب اين ثروت بند خواهند کرد! وقتي بيکاريد، آنها با بيکاري شما مشکل دارند و هنگامي که صاحب شغل مي شويد، کم و کيف آن را جويا مي شوند! در شرايطي که قصد ازدواج داريد، حتماً در مورد سن شما اختلاف زيادي بين مردم به وجود مي آيد (!) و در حالي که همچنان مي خواهيد مجرد بمانيد، باز هم افراد زيادي هستند که مي توانند در اين مورد، ساعت ها به مجادله بپردازند!
مشکل از جايي شروع مي شود که ما از «مردم» يا «ديگران» تعريف خاصي نداريم و اغلب سعي مي کنيم آنها را راضي نگه داريم. در واقع «ديگران» شامل آدم هاي جورواجور و متفاوتي با سن و جنس مختلف، ميزان تحصيلات و آگاهي اجتماعي گوناگون، عقايد و سلايق ناهمگون و تفکرات متنوع مي شود. با اين وجود مطلقاً محال است که کسي بتواند در آن واحد با نوع و سبک زندگي اش، همه مردم را با افکار متفاوت و حتي متضاد راضي نگه دارد.
آدم هاي «دهان بين» همان گروه از انسان هايي هستند که هيچ گاه نمي توانند زندگي راحتي داشته باشند. هر چقدر خانه آنها بزرگ باشد، افرادي پيدا خواهد شد که با سخنان شان آنها را تحريک به تهيه خانه بزرگتري کنند. به همين ترتيب وقتي که بزرگترين خانه شهر را از آن خود کردند، ناگهان با آدم هايي روبه رو مي شوند که از آنها مي پرسند:«اوووه! خانه به اين بزرگي را مي خواهي چه کني؟!» بنابراين زندگي براي آدم اندازه مهم است، هيچ گاه روي خوش نخواهد داشت.
آن طور زندگي کنيد که خودتان دوست داريد. دوروبرتان را نگاه نکنيد، با خود شما هستيم! سعي کنيد خودتان از زندگي راضي باشيد و بيهوده تلاش نکنيد که ديگران را راضي نگه داريد. ديگران هزار جور فکر دارند و حتي اگر خودتان را حلق آويز هم کنيد، نمي توانيد در آن واحد همه آنها را راضي نگه داريد. آن داستان قديمي پيرمرد و پسرک و قاطرشان را که به ياد داريد يا شايد لازم است دوباره برايتان نقل کنيم؟!...
منبع:نشريه راه موفقيت، شماره 17.