روانشناسي و طب گياهي


 

نويسنده: حوريه احمدي راد( متخصص بين المللي طب طبيعي و گياهي آسيا) - انور سعادت( مشاور آخرين تکنيک هاي روز روانشناسي)




 

چرا من بايد به يک مشاور يا متخصص اعصاب و روان مراجعه کنم؟
 

مگر من يک بيمار رواني هستم؟ اين جمله شايد بارها و بارها در ذهن شما خواننده محترم آمده باشد، ولي لازم است همه ما بدانيم که انسان امروز به دليل اينکه بين ديوارهاي بتني و فلزي شهرها و ماشين ها زنداني شده، و حتي نمي تواند آوازي با صداي بلند حتي در خانه کوچک خود بخواند يا با صداي بلند سوت بزند، ذهني خسته و سرکوب شده و محصور دارد. او فرزند طبيعت است که سال هاست از دامان پر مهر آن دور مانده؛ از ميراث هاي چند هزار ساله فرهنگي خود، تغذيه طبيعي، رفتارهاي صحيح، فکر درست و گوش کردن به زمزمه طبيعت دور بوده است. او هرچند مجهز، با عجله و با رقابت هرچه بيشتر اما در کوره راهي پيش مي تازد که جز تنش، استرس، نا آرامي، رنج، اندوه و يأس و افسردگي و نداشتن شادي ناب دروني عايداتي نخواهد داشت. اين ذهن خسته و درمانده بهانه گير مثل جسمي که نياز به مشاوره با يک درمانگر يا پزشک متبحر و خبره دارد، نيازمند مشاور و متخصصي است که سال هاست در اين زمينه تجربيات علمي و عملي داشته است. پس گاهي تکرار اين جمله در وجودمان ضروري است که: من هم ممکن است از لحاظ رواني کاملاً متعادل نباشم. اين حقيقت دليل قاطعي است براي اينکه مدتي است با تلقيني شيرين و منطقي بين طب سنتي طبيعي و مشاور روانشناسي و مديريت ذهن با مشاوره خبرگان اين رشته، دست به کاري جديد زده ايم؛ يعني علاوه بر تشخيص طبع و درمان عدم تعادل طبع( افزايش سردي، گرمي، خشکي و تري) در بدن بيماران که اين امر خود به خود روي اعصاب و بيماري هاي مربوط به آن تأثير بسزايي دارد، دست به مشاوره در زمينه روانشناسي و مديريت ذهن با کمک متخصصان مجرب زده ايم تا بتوانيم اين گونه بيماري ها را با تشخيص طبع، مشاوره تغذيه و درمان گياهي و طبيعي به شکلي عميق و بدون عوارض جانبي درمان کنيم و اين مايه افتخار ماست که بتوانيم گرهي از گره هاي روان خسته اين عزيزان باز کنيم.
بزرگ ترين عامل عدم تعادل رواني در عصر حاضر، « سرعت و رقابت» است که عليرغم ايمان و توکل بسياري از ما و اطلاعات مان در محيط سالم خانواده خود، به وجود آورنده بسياري از بيماري هاي جسمي رواني و ذهني است.
بيماري که حتي با کوچک ترين نابساماني ذهني روبروست، به هنگام مراجعه ابتدا مورد ارزيابي طبع و وضعيت سلامتي جسمي و رواني قرار مي گيرد و پس از يک مشاوره، در جهت تنظيم و حفظ و ايجاد تعادل طبع( سردي، گرمي، خشکي و تري) در بدن، دستورات تغذيه بر مبناي اصول طب طبيعي به او داده مي شود تا به طور همه جانبه، بدون عوارض مصرف داروهاي شيميايي و با ساده ترين و طبيعي ترين روش هاي درماني از نظر روحي، ذهني و جسمي مورد درمان دوره اي قرار گيرد.
در مرحله اول، بيمار توسط مشاور طب گياهي- طبيعي مورد بررسي و تشخيص طبع اوليه و ثانويه قرار مي گيرد، و متخصص اين علم 8000 ساله، سردي طبع، افت انرژي، افت نيروهاي جنسي، افت فشار، کمبود آهن و اسيد فوليک در زمينه کم خوني و يا بالعکس را در بيمار بررسي کرده و با تغذيه مناسب و تجويز داروهاي طبيعي که در تمام جهان حرف اول را مي زنند، قدم هاي اوليه را برمي دارد؛ زيرا به اعتقاد ما 80 درصد بيماري هاي اعصاب و روان( بجز مسأله ارث و گذشته بيمار) در اثر افت انرژي و غلبه طبع سرد و کم خوني ايجاد مي شوند. علاوه بر دلايل بالا، نوع شغل، رشته تحصيلي، تحميل بسياري از ناخواسته ها به انسان و تحمل آنها در سال هاي متوالي، وابستگي هاي عاطفي و شکست هاي پس از آن، فقر، اعتياد و بسياري از مسائل روزمره اجتماع مي توانند زمينه بيماري رواني را ايجاد کنند. بيماري که بي دليل افسرده است، همه چيز را خاکستري مي بيند، همه درها را بسته مي داند، حساس، زودرنج و بدبين است و مرتب درصدد کينه توزي و انتقام گيري يا حسرت از دست داده هاي گذشته خويش است.
اولين اقدام در اين زمينه دادن عشق به بيماران است و مصداق اين امر، زمان است که بي دريغ و بدون محاسبات مالي در اختيار بيماران جسمي و روحي قرار مي دهيم تا ابتدا با بذل عشق و سپس آگاهي و دانش با راهکارهاي توصيه شده به سرعت و به طرز باورنکردني مراحل درمان را طي کنند.
اين همان آميزش روانشناسي جديد، با طب طبيعي و گياهي« Natural pathy» است.
اين کار قدم گذاشتن در راهي نو با ابزارهاي به روز طب سنتي با قدمت 8000 سال است و با استفاده از مشاور تغذيه، تجويز مکمل هاي گياهي- جانوري به فراخور بيماري و طبع او گام اصلي در اين زمينه برداشته مي شود. اين مواد و داروهاي گياهي نه تنها خواب آور و سست کننده نيستند، بلکه با تنظيم خواب بيماران و شاد کردن طبيعي آنها و افزايش طول عمر، انرژي ذهن و جسم را بالا مي برند.
به اعتقاد بزرگان طب گياهي، مغز انسان چهار نوع موج را مثل فرستنده اي به اطراف مي فرستد که با مصرف داروهاي شيميايي روي آنتن فرستنده مغز پوشانده شده و تمام اين امواج سرکوب مي گردند و بيمار با حالتي شبيه برزخ، در نهايت سردي سيستم مغز و اعصاب و افت انرژي، مدام در حالت خواب آلوده و کرخ بسر مي برد.
« Natural pathy» و به خصوص گياه درماني، بدون خفه کردن اين امواج آنها را تنظيم نموده و زنده تر و فعال تر و درمان را با Base و براساس اصول صحيح پايه ريزي مي کند. اين داروها شامل عرقيات، کپسول ها، قرص ها و شربت ها و چاي هاي آرامبخش گياهي خوش طعم براي دوره اول درمان بسته به نوع بيماري هستند.
علاوه بر اين، متخصص طب طبيعي از ماساژ سر و گوش براي درمان و افزايش جريان خون سالم در بيماران استفاده مي کند و مغز بيمار را به طور موضعي از طريق ماساژ با روغن هاي گياهي گرم مورد درمان انرژي« energetic treatment» قرار مي دهد. که تأثيرات بسزايي در افزايش انرژي ذهن و آرامش حاصل از آن دارد که بر روي اعصاب تأثير مثبت درماني مي گذارد.
شايد شما هم از آن دسته افرادي باشيد که آب خوش از گلويتان پايين نمي رود، با به ياد آوردن خاطرات تلخ زندگي مي کنند( اصلاً بدون آنها نمي خواهند زندگي کنند) و اصولاً ويزاي ورود يک انديشه مثبت را هم به ذهن خاکستري شان نمي دهند. تربيت ذهن و بازسازي کارخانه افکار مثبت نياز به ابزار ريلکسيشن ( Relaxation) و مراقبت و تماشاي درون و ذهن دارد.
انسان، جهان کوچکي است که از چهار عنصر خاک، آب، هوا و آتش تشکيل شده که اين عناصر بعد از سوخت و ساز صحيح يا غلط غذاها به شکل خلط وارد خون مي شوند. همچنين، هر عضو بدن از نظر طب گياهي، طبع خاصي دارد. مثلاً طبع کبد، گرم و خشک، ولي طبع مغز و اعصاب سرد و تر است؛ با تجويز ماساژ، انرژي موضعي را براي تنظيم جريان خون در مغز، افزايش انرژي مغزي، حافظه و بينايي و حتي تقويت پياز موها به بيمار توصيه مي کنيم؛ به طوري که بعد از حدود 2-3 هفته احساس گرمايي مطبوع جايگزين احساس خلا و سرما در بيمار مي شود و به تدريج( ولي با تأثير فراوان) و به طور محسوس احساس سرما، نااميدي، تزلزل روحي و... جاي خود را به اميد، گرما و آرامش ذهني روحي، و احساس امنيت و آرامش مي دهد. در اينجا چند نمونه از معروف ترين داروهاي آرامبخش در طب سنتي ايران معرفي مي شود:
1- گل گاو زبان( Borage): آرامبخش، کمي خواب آور، بدون عوارض جانبي، تصفيه کننده خون، آرامبخش قلب و تپش هاي غيرعادي عصبي آن( آريتمي) و...
يک قاشق غذاخوري پر از آن را در يک ليوان آب جوش در قوري چيني مثل چاي دم کرده و روزي دو بار، هر بار يک ليوان صبح و يک ليوان عصر ميل کنيد.
2- سنبل طيب( Valerian root): آرامبخش اعصاب، خواب آور، مسکن درد و تقويت کننده سيستم اعصاب است که به صورت دمکرده يک ريشه آن براي يک قوري کافي است.
3- اسطوخدوس( LAVANDUS): گياهي است که بيشترين کاربرد آن تقويت Nerves و عصب هاي سيستم اعصاب مي باشد که به شکل دمکرده مثل مورد بالا قابل استفاده است. اين گياه فشار خون را کمي بالا مي برد و بهتر است با ليمو اماني دم شود.
4- بادرنجبويه: ارزش دارويي بالايي در طب سنتي ايران دارد، زيرا تأثير دم کرده آن به ميزان روزي يک قاشق غذاخوري در يک ليوان آب جوش و ميل کردن دم کرده صاف شده آن روزي دو بار آرامشي خاص به ذهن انسان مي بخشد و براي بيماران قلبي بسيار مفيد است، چرا که اعصاب قلب را تقويت مي کند.
5- مي توانيد چاي گياهي با ترکيب بالا را به طور مخلوط براي خود تهيه کنيد و روزي دو بار، هر بار يک ليوان با معده خالي صبح و عصر ميل نماييد.
منبع:دنياي زنان، شماره 49