زنده باد تنبلي


 






 

همه کارهايتان را از پشت ميز انجام دهيد
 

همين الان مي توان ده دليل بياورم که نشستن در خانه و استفاده از خدمات الکترونيک ، چقدر فايده دارد. گفتم ده دليل که غلو نکرده باشم و بتوانم بگويم. تنبل ها و عاشقان سينه چاک ديوار خانه که ترجيح مي دهند در خانه باشند و همه کارها را مثل اروپايي ها از پشت ميز ، انجام دهند خدمت بزرگي به خود و هم شهري هايشان مي کنند. نشستن در منزل يا محل کار و انجام حجم زيادي از کارها از طريق اينترنت ، ساده ترين و بهترين نتيجه اش ، صرفه جوي در بنزين و پاک نگاه داشتن هواست. اگر از چت کردن و زيرو رو کردن وبلاگ ها و دانلود عکس و فيلم و آهنگ خسته شده ايد و به دنبال استفاده مفيدتر از اينترنت ، تلفن و حتي پيامک هستيد ، کمي به اين پيشنهادها توجه کنيد.

گشت و گذار فرهنگي
 

شما چطور تفريح مي کنيد؟يعني اگر نخواهيد به رستوران و کافي شاپ برويد ، چه جايگزيني داريد؟اولين گزينه ، آخرين هنر است ؛ سينما. بسياري از سينماها سايت هايي دارند که اطلاعاتشان به روز و قابل استفاده است. حتي مي توانيد بليت رزرو کنيد و نيازي به چندين بار رفت و آمد به سينما را نداريد.

سينما
 

سينما آزادي وب سايتي به سامان دارد. تمامي برنامه ها و سانس ها را به تفکيک عنوان کرده است و تجربه نشان داده است که اطلاعات آنها درست و دقيق است.
www.cinema-azadi.com/Fa آدرس وب سايت سينماي تازه ساز آزادي است که علاوه بر فيلم هاي روي پرده ، نام فيلم هاي منتظر اکران را هم در اختيار شما مي گذارد. از الان مي توانيد براي نوروز برنامه ريزي و فيلم دل خواهتان را انتخاب کنيد. اينجا دست و بال شما بسته است و تنها سينما آزادي در اختيار شماست اما www.jasjoo.com/cinema/ tehran
نام فيلم هاي درحال اکران ، آدرس و شماره تماس تمامي سينماها را دارد. اصلا اين «جس جو» سايت خوبي است. همين الان Bookmark اش کنيد و هر روز سري به آن بزنيد. بسياري از خرج هاي روزانه تان کاهش مي يابد و به زمان نشستن پشت رايانه يا لب تاپ اضافه مي شود. سرگرمي ، کتابخانه ، امروز ، سلامتي و خانواده بخش هاي ديگر اين سايت هستند و اطلاعات مفيدي در آنها پيدا مي شود. در بخش «امروز» مي توانيد صفحه اول روزنامه هايي مثل مردم سالاري ، ايران، جام جم و خبر ورزشي را بخوانيد و به آرشيو آنها دست پيدا کنيد. يعني اينجا اخبار دسته اول را بخوانيد و سپس از هر مجرايي که دوست داريد آن را تکميل و به سراغ تحليل ها برويد.
يا مثلا در بخش سلامتي، نام داروها و موارد استفاده آنها و بيماري ها و علائم آنها را بفهميد ؛ به هر حال براي اطلاعات عمومي خوب است و ساعت ها نشستن پاي اين دستگاه ، نتيجه اي مفيد خواهد داشت. «کتابخانه» مي تواند به اندازه يک کتابخانه داراي چند صد کتاب ، به شما اطلاعات دهد. من که مدت هاست معتاد بخش معرفي کشورها شده ام تا از حکومت ، اقتصاد ، اعتقادات و فرهنگ مردم کشورهاي ديگر بدانم. هيچ مي دانستيد که آفريقاي جنوبي ، ميزبان بازي هاي جام جهاني فوتبال 2010، بزرگ ترين صادر کننده طلا در دنياست ؟ اشعار شعراي نامي و گمنام پارسي ، انواع و اقسام فال هاي روزانه و شبانه ، برنامه هاي تلويزيوني ، دستور آشپزي انواع غذاهاي داخلي و خارجي و کيک و مربا و دسر و حتي تعبير خواب هم در اين سايت پيدا مي شود. يعني هر آنچه در دکان هر سايتي ممکن است به چشم بيايد ، اينجا هم هست. از سينما و فعاليت هاي فرهنگي به کجا کشيده شديم!

تئاتر
 

اگر کمي حال فرهنگي تان بالاتر است و از طرفداران هنر تئاتر هستيد ، کسرشان است که سايت gishe .com را نشناسيد. هر چند که «گيشه» تا چند وقت پيش ، به شکل آن لاين بليت همه تئاترهاي روي صحنه تهران را مي فروخت ولي تازگي تنها به زدن برنامه ها اکتفا مي کند و در پيامي قول داده است که اين امکان در سال جديد دوباره به وجود آيد. بانک سامان تنها بانکي طرف قرارداد با اين سايت پيش از تعطيل شدن فروش اينترنتي بود.

کنسرت موسيقي
 

سايت خانه موسيقي ايران ، iranhmusic.com ، کنسرت هاي درحال اجرا را با اعلام قيمت بليت ها ، منتشر و آنها را اينترنتي مي فروشد. اطلاعات خوبي هم دارد. هر چه از موسيقي داخلي بخواهيد اينجا پيدا مي شود؛ اخباري تخصصي که طرفداران خود را دارد. جديد ترين آلبوم هاي موسيقي موجود در بازار اينجا معرفي مي شوند. بگرديد و کارهاي مورد علاقه خود را انتخاب کنيد. اين يعني ديگر لازم نيست به مغازه برويد و با زير و رو کردن همه سي دي ها و کاست ها ، دست آخر چيزي که لازم داريد را پيدا نکرده دست از پا درازتر بازگرديد. يک نيش ترمز کوچک براي خريدن کاري که مي دانيد چيست ، کافي است. اينجا اطلاعات آموزشگاه هاي مجاز موسيقي را هم دارد ؛ آموزشگاه هاي معتبر ومورد تأييد خانه موسيقي ووزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تا در دام نيفتيد و پولتان را نبرند. شماره تماس و آدرس اين آموزشگاه هابه شما خواهد گفت که کداميک به محل کار و زندگي شما نزديک تر و مناسب تر است. tehrane.com هم يک پروژه گروهي است براي اطلاع رساني درباره رويدادهاي فرهنگي در تهران. به بيان ساده تر اگر يک روز صبح بخواهيد کار را تعطيل کنيد و چرخي در شهر بزنيد يا مهمان تازه ازفرنگ برگشته تان را ميزباني کنيد ، بهترين انتخاب ها در تهران است. اين سايت گاهي روزانه آپ مي شود.

گشت و گذار طبيعي ؛ سفر با اتول و تراموا و طياره
 

ديگر گذشت آن زمان که با بقچه هاي بزرگ لحاف و تشک روي باربند ماشين راهي سفر مي شديم و 10نفر در يک پيکان مي نشستيم. شهرها آن قدر بزرگ شده اند و وسايل حمل و نقل گسترده که نمي توان بدون هيچ اطلاعاتي بار سفر بست و راهي مکاني ناشناخته شد. تورهاي مسافرتي با برنامه ريزي کامل براي رفت و آمد ، غذا ، تفريح و خريد بازديد از ناشناخته ترين شهرها و کشورها را هم ممکن ساخته اند. اوايل شايد اين روش کمي غريب بود و بزرگان خانواده ها با آن مخالف بودند و روش هاي سنتي را مي پسنديدند اما با وضعيت سوخت خودروهاي شخصي ، هزينه سفر با تورها کاهش پيدا مي کند و مسلم است که هيچ چيز به اندازه صرفه اقتصادي مهم نيست.پرداختن پول تلفن و جستجو در اين دنيا ، بهتر از ماندن در ترافيک و خوردن دود است.
سفر رفتن اين روزها چند مرحله دارد:
ثبت نام تور: بعضي از شرکت هاي مسافرتي و توريستي ، سايت هاي اختصاصي دارند و علاوه بر اعلام زمان و نوع توررها ، اينترنتي ثبت نام مي کنند. سايت خدماتي «ايستگاه» تعداد زيادي از اين آگهي ها را يک جا جمع و بنا بر سفرهاي داخلي و خارجي دسته بندي کرده است. حواستان به تاريخ انقضاي آگهي باشد تا تيرتان به سنگ نخورد و سفرتان از بين نرود.
رزرو بليت: البته بستگي دارد که بخواهيد چطور و با چه وسيله اي سفر کنيد. سايت ssit.ir سايت اتوبوس هاي سيرو سفر است و به هر کجاي کشور که فکر کنيد ، مي روند. بايد عضو سايت باشيد که عضويت در آن ، 24 ساعت بعد از درخواست شما فعال مي شود پس کار را نگذاريد براي دقيقه 90! بعد از وارد کردن شهر مبدأ و مقصد ، اتوبوس و شماره صندلي انتخاب کنيد. فقط يک نکته خيلي مهم ؛ اين سيستم اجازه انتخاب خانم و آقا در کنار هم را نمي دهد. در انتخاب صندلي به اين نکته دقت نماييد! در انتها يک شماره بليط 12 رقمي به شما داده مي شود که موقع سوار شدن بايد آن را به مسئول باجه بليت داده و بعد با خيال راحت و جلوي چشم ده ها مسافر منتظر و ساک به دست که از سرو کول هم بالا مي روند، سوار اتوبوس شويد.
قطار يکي از بهترين و کم خطرترين وسايل حمل و نقل است. حداقل مشکل پنچري و سقوط ندارد. شرکت «رجا» خيلي وقت است که به شکل اينترنتي بليط مي فروشد . براي خريد از raja.ir يا rajatrainc.com بايد توي بانک سامان حساب داشته باشيد و به عضويت سايت درآمده باشيد. براي عضو شدن هم مشخصات صحيح و دادن ايميل شخصي الزامي است. بعد از مشخص کردن مبدأ و مقصد ، نوع قطار ، صورت حساب را بايد پرداخت کنيد. مشخصات بليت به ايميل شما فرستاده مي شود و نسخه چاپي آن را از آژانسي که درآن ثبت نام کرده ايد ، دريافت کنيد. امکان پس دادن بليت هم هست. توي قحطي بازار بليت قطار دم عيد ، خريد اينترنتي بهتر از مراجعه حضوري است. ممکن است هنوز يکي دوتا براي شما مانده باشد.
بليت هواپيما را هم مثل اتوبوس و قطار اينترنتي مي فروشند. معتبرترين شرکت ها ،«هما» و «ايران اير» به ادرس iranair.com است که ما امتحان کرده ايم و جواب مثبت گرفته ايم. پس از ثبت نام در سايت و انتخاب پرواز مورد نظر و پرداخت هزينه بليت ، شماره بليت از طريق همان سيستم به شما داده مي شود که حکم برگه کاغذي بليت را دارد.

کوچه و پس کوچه هاي ايران را پيدا کنيد
 

شهرداري هاي شهرهاي مختلف سايت هاي متفاوتي دارند. معمولا در اين سايت ها مي توان مکان هاي ديدني و هر اطلاعاتي که براي يک غريبه لازم است را پيدا کرد. مي توانيد قبل از سفر اطلاعات دقيقي از مقصد به دست آوريد و مديريت سفر را برعهده بگيريد. سايت nccc.org.ir ، هم به کار سفر مي آيد. سايت سازمان نقشه برداري کشور است و اطلاعات و نقشه هاي جالبي دارد. نقشه هايي از استان ها، مسيرها، جاده ها ، مراکز سوخت گيري و ريل هاي راه آهن دارد. مي توانيد با چشم بسته برانيد!

بهترين راه فرار کارهاي اداري
 

دولت الکترونيک يعني به جاي ساعت ها ايستادن توي صف ، همه کارها را در خانه و پشت ميز انجام دهيد. بيشتر وزارتخانه ها و مراکز دولتي سايت دارند و مي توانيد قبل از مراجعه حضوري ، مدارک و اطلاعات لازم براي کار مورد نظر خود را پيدا کنيد. تنها مشکل کوچکي وجود دارد که سالي و ياچند سال يک بار به روز مي شوند!ولي خيلي ها مثل سايت شهرداري تهران هميشه فعالند و تازه ترين و کامل ترين اطلاعات را در اختيار کاربران قرار مي دهند. نمونه هاي ديگري هم وجود دارد که ارزش معرفي را دارند:
Police +10.com: پليس +10 ، در حال حاضر تنها بخشي از وظايفش را به شکل آن لاين انجام مي دهد ؛ صدور المثني و تعويض گواهينامه ، صدور گذرنامه و صدور برگه صورت وضعيت تخلفات خودرو.
هر چند که قول داده اند که در آينده اي نزديک همه فعاليت هاي اين مرکز اينترنتي شود ولي براي فهميدن اين که چطور مي شود به شکل حضوري کارها را انجام داد ، مدارک مورد نياز در سايت ذکر شده است. ديگر فعاليت هاي پليس +10 شامل گواهي عدم سوء پيشينه ، درخواست دفترچه آماده به خدمت ، تعويض گذرنامه ، درخواست پروانه کسب ، استعلام خدمت سربازي و درخواست معافيت سربازي است.
خدمات پستي: سايت اداره پست post.ir کاربران زيادي دارد. براي پيگيري مرسوله هايي که با پست پيشتاز فرستاده شده ، با وارد کردن کدي که در اختيار داريد ، از حال و روزشان با خبر شويد .علاوه بر اين شرکت پست يک بازار اينترنتي دارد. در سيستم الکترونيکي شرکت پست ، مي توانيد به فروشگاه هاي استان هاي مختلف سفارش کالا دهيد. بسته شما با پست جلوي در خانه تان مي آيد و همانجا مبلغ را پرداخت مي کنيد. البته بر همگان روشن است که مي توان اين پرداخت را در زمان سفاش و از طريق عابربانک ها انجام داد. در اين بازار از شير مرغ تا جان آدميزاد پيدا مي شود ؛ از سريال هاي خارجي به روز تا کارتون هاي زمان بچگي ما. از عطر وادکلن و انواع زيور آلات تا سي دي هاي آموزشي آشپزي آفريقايي!کمي حوصله کنيد و در سايت ها بگرديد ، جنس هاي خوبي را مي توانيد پيدا کنيد. خوبي اين نوع خريد اين است که معمولا پيش از ارسال محموله ، با شما تماس مي گيرند و همه چيز را چک مي کنند.

خدمات شهري:
 

سايت شهرداري تهران tehran.ir حداقل يک ساعتي سر شما را گرم مي کند. علاوه بر اين که کلي اطلاعات مربوط به تهران شامل مکان هاي تاريخي و تجاري ، مراکز مهم و اداراتش ارائه مي دهد ، اين امکان را فراهم کرده است که بعضي از کارهاي اداري مربوط به شهرداري را هم در خانه و اينترنتي انجام دهيد. کارهايي مثل ثبت نام آرم طرح ترافيک ، سامانه اينترنتي 137 ، سامانه نظارت همگاني 1888 ، قوانين و مقررات شهرسازي و معماري ، مشاهده پرونده شهرسازي ، سامانه آدرس ياب شهر تهران ، مناقصات شهرداري تهران ، قيمت منطقه اي املاک ، پرداخت عوارض نوسازي ، پرداخت عوارض خودرو ، محاسبه عوارض نوسازي ، پيگيري درخواست هايي که به معاونت هاي مختلف ارائه شده است ، گرفتن اطلاعات شهر تهران به تفکيک مناطق و راهنماي شهرسازي که پيش از اين براي هر کدام بايد بارها تا شهرداري منطقه مي رفتيد و ساعت ها منتظر مي مانديد.
يکي از جالب ترين بخش هاي اين سايت ، جستجوي اموات در بهشت زهرا (س) است. مي توانيد ببينيد چند نفر هم نام شما در بهشت زهراي تهران دفن شده اند ؛ البته کمي شجاعت مي خواهد.
پرداخت قبوض: ديگر کمتر بانکي است که پرداخت دستي قبوض را قبول کند. اين کار مدت هاست از دوش کارمندان بانک برداشته شده و بر عهده خود مردم است. عابر بانک که داريد ؟ فعال کردن سيستم اينترنت بانک را متصديان بانک ها انجام مي دهند. به شما يک نام کاربري و رمز عبور داده مي شود. اين اعداد و ارقام در سايت بانک ها قابل استفاده است. در بخش خدمات اينترنتي سايت تمامي بانک ها ، مي توانيد وارد فضاي مجازي خود شويد و انواع قبوض و عوارض و ... را پرداخت کنيد. شناسه قبض و شناسه پرداخت هر يک از اين قبض ها را وارد کنيد و دکمه پرداخت را بزنيد. چنانچه اين کار با موفقيت انجام شود ، به شما کدي داده مي شود که کد رهگيري است ؛ اين کد نشان مي دهد که شما قبض خود را پرداخت کرده ايد. بهتر است اين کد را تا پرداخت قبض بعدي در جايي ثبت کنيد. استفاده از اينترنت اصلا کار سختي نيست. اگر بلد نيستيد، مي توانيد از همکاران و يا فرزندانتان بخواهيد که به شما آموزش دهد ؛ بچه هاي اين دوره زمانه چم و خم اين دنياي مجازي را به خوبي مي شناسند. اصلا مي توانيد پرداخت قبض ها را بر عهده فرزندانتان بگذاريد ؛ روش مناسبي براي مسئوليت پذير کردن آنهاست!
اگر خودتان مي خواهيد پرداخت ها را انجام دهيد و حوصله سروکله زدن بارايانه را نداريد ، تلفن بانک را انتخاب کنيد. براي فعال کردن تلفن بانک هم باييد به بانک برويد. شماره تلفني به شما داده مي شود. اين شماره ، شعبه تلفني بانک است. زماني که تماس بگيريد ، اپراتوري جوابگوي شماست که راهنمايي تان مي کند. اين که هر کدام از عددهاي روي صفحه تلفن چه کمکي مي توانند به شما بکنند. به دستور العملي که به شما مي دهد به دقت گوش دهيد و تمام کارهايي که از شما خواسته مي شود را به طور کامل انجام دهيد. در پايان باز هم کد رهگيري به شما داده مي شود و مبلغ کسر شده از حساب و باقي مانده آن به شما گفته مي شود. اين روش ساده تر است چرا که يافتن رايانه و اينترنت با هم و داشتن سرعتي مناسب ، هميشه ميسر نيست اما حتي مي شود از تلفن هاي عمومي کنار خياببان هم براي پرداخت قبض استفاده کرد.
در سايت بانک ، نرم افزار همراه بانک ها وجود دارد. با انتخاب نوع و مدل گوشي خود ، برنامه مناسب را دانلود کرده و روي گوشي هاي همراه تان نصب کنيد. با نصب اين نررم افزار ، بدون نياز به اينترنت ، مي توانيد در هر مکاني که آنتن دهي مناسب دارد ، قبض هايتان را پرداخت کنيد. اين آگهي هاي بازرگاني که نشان مي دهد درون قايق و در درياچه اي آرام ، فرد قبض هايش را مي پردازد ، واقعا امکان پذير است. پرداخت قبض از طريق دستگاه هاي خودپرداز هم امکان پذير است اما باز هم به مشکل کمبود آنها و خرابي هاي مداوم و قطعي سيستم و صف طولاني و غرغرهاي زير لب بر مي خوريد.

خريدهاي اينترنتي
 

اين نوع خريد به هيچ وجه به دل خانم ها نمي چسبد. يعني چه که نديده و نشناخته و صدجا قيمت نکرده آدم خريد کند؟اصلا آمديم و جنس را به ما انداختند ، يقه کي را بگيريم ؟ اين خريدها فقط به درد زمان هايي مي خورد که وقت کافي نداري يا مهمان سرزده قرار است بيايد: هر چند که مطمئنم آقايان مشتري دائمي اين نوع خريدها مي شوند!
به جز سايت هاي اداره پست ، فروشگاه هاي آنلاين ديگري هم وجود دارند که مي توانيد از خانه خريد کنيد. سايت فروشگاه شهروند shahrvand , ir مکان مناسبي براي خريد است. با انتخاب نزديک ترين فروشگاه به منزل تان ، کالاهايي را که نياز داريد سفارش دهيد. اين سايت شرايط فروش قسطي و اين جور اطلاعات را هم به شما مي دهد.
در «ميدونک» هم مي توانيد همه اقلام را به قيمت روي آن بخريد و به شرط آنکه خريدتان بالاي 10هزار تومان باشد. آنها را جلوي در خانه تحويل مي گيريد.
www.meydoonak.com محصولات پر فروش و پر طرفدار را هم به شما معرفي مي کند.محصولات پر فروش و پر طرفدار را هم به شما معرفي مي کند. محصولات کاله ، ميهن ، هورسان ، مزمز ، دامداران و هر آنچه که در يک سوپر مارکت به فروش مي رسد ، اينجا روبه روي شماست. قوانين خاصي هم دارد که با مراجعه به سايت از آنها مطلع مي شويد اما مي دانم که مشتري ثابت آن خواهيد شد. «ميدونک» بخش هايي مثل لوازم الکترونيک ، ميوه و سبزي ، لبنيات ، نان و شيريني ، تنقلات و غذاي آماده دارد.
1. دانشسرا فروشگاه اينترنتي کتاب:
www.daneshsara .ir
2. کتاب و نشريات :
www.arefkamel.com
3. فروشگاه اينترنتي بخوان داتکام ، نشرفرا:
www.bekhan.com
4. شهر کتاب:
www.bookcityonline.com
منبع: هفته نامه فرهنگي -اجتماعي همشهري مثبت 162