طلاي سفيد؛ اما کشنده


 






 
شکر تا اواسط قرن (18)، براي رفاه استفاده مي شد و مزاياي آن باعث مي شد که نام آن را «طلاي سفيد» بگذارند. تاثير شکر روي سلامت افراد از يکصد و پنجاه سال قبل شناخته شد. سال (1874)نخست وزير بريتانيا ماليات شکر را منع کرد و بهاي آن را به حد توانايي مالي مردم عادي رساند.
اولين شکر درانگلستان (1100)پوند به ثبت رسيده است. در لندن بهاي شکر به ازاي هر کيلوگرم (1300)پوند بود که با (100) دلار آمريکا برابري مي کرد. آمريکايي ها پايه گذار صنعت شکر بودند چون آب و هواي آنجا براي رشد نيشکر مساعد بود.
طي قرن (18)، شکر به طور وسيعي معروف شد و تقاضا را بالا برد و توليد شکر به دليل تغيير در عادات غذايي اروپايي ها به حد بسيار بالايي رسيد. براي مثال، آن ها به مصرف مربا، آب نبات، چاي، قهوه، شکلات، غذاي فراوري شده و آذوقه هاي شيرين حاوي مقادير زيادي شکر روي آوردند.
هم اکنون مصرف شکر سالانه حدود (120)ميليون تن مي باشد (تنها حدود 15 درصد آن در آمريکا توليد مي شود) و سالانه با سرعتي حدود (2)ميليون تن گسترش مي يابد. اکثر شکر در کشور توليد کننده مصرف مي شود و تنها حدود (25)درصد به خارج صادر مي شود. در کشورهاي صنعتي، شکر يکي از محصولات کشاورزي است که سوبسيد زيادي به آن تعلق مي گيرد.

تاثير شکر بر سلامتي
 

از آنجايي که چربي ها احساس گرسنگي در معده را کاهش مي دهند، مي توانند باعث تسريع در جذب شکر به ميزان زياد شوند. مصرف شکر با چربي پايين، بسيار سريع افزايش در قندخون را در پي دارد. بدن با آزاد کردن انسولين زياد باعث مي شود قند خون و سوخت چربي به همان ميزان افت کند و فرد احساس مي کند از گرسنگي هلاک شده و بيش از حد مي خورد اولين تاثير مشاهده شده در مصرف زياد شکر، ايجاد چربي (چاقي بيش از حد) و عامل بيماري ديابت است.
گرچه برخي پزشکان با برشمردن جدي ترين عوارض غيرقابل کنترل ديابت مثل کوري، قطع عضو، سکته مغزي و غيره در تاثير خوردن کربوهيدارتها گزافه گويي مي کنند اما به بعضي تاثيرات شناخته شده شکر بر سلامتي اشاره مي کنيم که به نوبه خود باعث عوارض ديگري مي شوند:
1-انسولين بالاي خون تاثير منفي روي بدن گذاشته طوري که باعث افزايش علايم کهولت سن مي شود 2-گلوگز بالاي خون باعث اتصال گلوکز پروتئين ها مي شود و اين روي بافت ها و سيستم هاي بدن به طور منفي تاثير مي گذارد (تنش زياد)3-افزايش کلسترول وتري گليسيريدها وعواقب آن 4-سوء هاضمه، باد شکم، يبوست و تشکيل سنگ کيسه صفرا 5-آکنه (جوش چرکي که در واقع به علت عدم سوخت و ساز شکل گرفته است) 6-اختلالات احساسي 7-پوکي استخوان 8-اعتياد به دارو، غذا و کافئين 9-حساسيت بسيار زياد 10-آرتروز 11-خستگي غده فوق کليوي
به طور کلي، اساساً به مصرف شکر براي رفاه نياز داريم. تا زماني که قند خونتان بسيار کم باشد آوريد مي توانيد طلاي سفيد کشنده را به حداق رسانده يا از آن حتي الامکان پرهيز کنيد.
منبع:Buzzle.com
منبع:زندگي سالم شماره 29