دانستنيهاي مفيد درباره ي شير پاک کن


 





 
پودرها و ساير مواد آرايشي، پوست را کثيف کرده و منافذ آن را مسدود مي کنند و ما مجبور هستيم به دفعات آنها را پاک کنيم. آب و صابون به تنهايي براي بيرون آوردن اين ذرات کافي نيست بلکه بايد موادي به کار ببريم مانند اجسام چرب که به زور، مواد رنگي اين پودرها و جرم هاي پوست را بگيرند و آنها را بيرون بکشند و در نهايت باعث جذب بهتر اکسيژن توسط پوست شوند. به اين فرآورده ها، روغن هاي پاک کننده يا شير زيبايي مي گويند که در آنها مواد چربي کم و سبکي وجود دارد و براي پاک کردن روزانه پوست به کار مي رود. شير پاک کن ها از قديمي ترين محصولات پاک کننده هستند که بيشتر به فرم روغن در آب استفاده مي شوند و روغن آنها نيز از نوع پارافين انتخاب مي گردد. حدود 70 درصد وزن اين فرآورده ها از آب و 30 درصد آن روغن مي باشد. امروزه با ساخته شدن ظروف پلاستيکي، اين لوسيون ها در حد وسيعي توليد شده اند. ساخت آنها آسان بوده، به کرم هاي پاک کننده از نظر مصرف برتري دارند و از نظر اقتصادي مقرون به صرفه هستند. ميزان اسيديته اين فرآورده ها همخواني زيادي با اسيديته پوست داشته و محصولات خوبي از نظر آسيب نرساندن به پوست محسوب مي گردند. از اين مواد مي توان به عنوان پاک کننده هاي آرايشي و يا برطرف کننده آلاينده هاي صورت استفاده کرد.

صابون کافي نيست
 

استفاده از صابون ها به عنوان پاک کننده سطحي بسيار رايج است و بسياري از خانم ها صابون ها را به عنوان يکي از پاک کننده هاي مناسب مي دانند، غافل از اينکه صابون پاک کننده چندان مناسبي نيست و داراي معايب فراواني است که از آن ميان مي توان به چند مورد زير اشاره نمود:
ــ نياز به آب
ــ زدودن بيش از حد چربي از سطح پوست
ــ ايجاد خشکي و کشيدگي در پوست
ــ قليايي نمودن پوست (اين مسأله باعث جداسازي سلول هاي لايه هاي خارجي پوست از سلول هاي مجاور مي شود.) در هر حال از صابون ها و ساير شوينده هاي معمولي براي شستشوي پوست استفاده نکنيد حتي آب معمولي نيز در اثر شستشوي بي رويه مي تواند باعث خشکي پوست شود. بيش از 1 تا 2 بار در روز صورت خود را نشوييد و حتما بعد از شستشو از مرطوب کننده مناسب استفاده کنيد.

اثر رواني کف و فوم ها و پاک کننده هاي کف کننده
 

در نظر بسياري از ما ميزان پاک کنندگي محصولات با ميزان کف حاصل از آن نسبت دارد و محصولاتي را که با کف همراه نباشند جزو پاک کننده ها محسوب نمي کنيم. براي ارضاي اين حس رواني لابراتورهاي آرايشي بهداشتي فوم هاي پاک کننده را به بازار ارائه نموده اند.
اين فرآورده ها براي پاکسازي پوست به آب نياز دارند و در تماس با آب کف مي کنند. اين محصولات برخلاف صابون ها حالت قليايي نداشته و پوست را خشک نمي کنند و ضمن پاکسازي کامل پوست، لايه محافظ سطح پوست را حفظ مي کنند. اين فرآورده ها داراي دو فاز حلال در چربي و حلال در آب هستند که فاز حلال در چربي آن تمام ذرات خارجي مواد آرايشي و رسوبات ناشي از آلودگي هاي محيطي را در خود حل مي کند و فاز حلال در آب آن، شسته شدن اين رسوبات را از سطح پوست تسهيل مي نمايد و به اين ترتيب مانع از مسدود شدن روزنه هاي پوست شده و از آلودگي و عفونت پوست جلوگيري مي کند.

نحوه استفاده از شير پاک کن
 

نحوه استفاده از اين فرآورده ها به صورت زدن آنها روي نوک انگشت و سپس ماليدن آن روي صورت به شکل دواير متحدالمرکز (يا مارپيچي از داخل به خارج) به همراه ماساژ ملايم مي باشد که در صورت احتياج به تکرار عمل فوق دوباره به همان شکل تکرار مي شود.
کار پاکسازي به اتمام نمي رسد مگر مواد زايل قابل شستشو ايجاد شده به دنبال استفاده از شير پاک کن ها با تونيک يا آب ولرم از روي صورت برداشته شوند.

پس از پاک کردن آرايش بخوابيد:
 

فراموش نکنيد بهتر است يک پاک کننده آرايش خوب تهيه کنيد. اين از آن مواردي است که خرج کردن پول بيشتر به نفع سلامت پوست تان خواهد بود. مارک هاي معروف تجاري لوازم آرايش به طور معمول پاک کننده هاي خوبي نيز به بازار عرضه مي کنند.
ــ براي پاک کردن آرايش چشم، از مواد پاک کننده آرايش که ويژه چشم است، استفاده کنيد. چشمان شما بسيار حساس اند و نياز به مراقبت بيشتري دارند.
ــ آرايش صورت شما مانند کرم پودر و رژلب به راحتي به وسيله پاک کننده هاي آرايشي که پايه آبي دارند، از روي پوست تان پاک مي شوند ولي آرايش چشم مثل سرمه، ريمل و خط چشم نياز به مواد پاک کننده قوي تري دارند. اين مواد پاک کننده بايد پايه روغني داشته باشند تا اين مواد آرايشي سمج را از چشمان شما پاک کنند.
ــ براي پاک کردن آرايش چشمان تان، از حرکات ملايم تر دستتان روي پوست اطراف چشم استفاده کنيد. چون پوست اين نواحي بسيار حساس است و امکان آسيب ديدن و چروک خوردن آن زياد است.
ــ براي پاک کردن آرايش يک تکه پنبه يا پد پنبه اي را به مواد پاک کننده آغشته کنيد و روي پوست صورت، اطراف چشم و گردن خود بکشيد. در صورتي که با اين روش، آرايش شما پاک نشد، چند نقطه از ماده پاک کننده را در چند جاي صورت تان بگذاريد، سپس با يک گلوله پنبه مرطوب آن را در تمام صورت تان پخش کنيد. با اين روش حتي مواد آرايشي نفوذ کرده به منافذ پوست تان نيز خارج مي شوند.
ــ در صورتي که اصلا آرايش نمي کنيد، لازم است شما هم در پايان روز، صورت تان را با يک پاک کننده ملايم تميز کنيد تا بقاياي گرد و غبار و آلودگي هاي هوا از روي سطح پوست شما پاک شوند. اين روش از چرب شدن پوست شما و جوش زدن آن جلوگيري مي کند. تميز کردن منظم پوست آن را براق و سالم مي کند.
ــ پاک کننده هايي را که در آن الکل به کار رفته است، خريداري نکنيد. اين پاک کننده ها گرچه باعث مي شوند در سطح پوست تان احساس تازگي کنيد ولي در طولاني مدت موجب خشکي پوست شما مي شوند. منبع:ماهنامه دنیای زنان شماره 52