همزيستي مسالمت آميز بي سيم با شبکه هاي اينترنت


 






 
در گذشته ،سيم ها را جدي مي گرفتيم و به سيستم هاي بي سيم اعتماد نداشتيم. اين نگرش سنتي همواره در مقايسه شبکه هاي بي سيم با شبکه هاي با سيم مطرح بود.Wi-Fi براي چک کردن نامه هاي الکرونيکي در فروشگاه هاي بزرگ، عالي بود اما به اندازه کافي سريع يا ايمن نبود تا بتوان از آن در محيط هاي کاري، حتي در يک دفتر کار خانگي بهره برداري نمود. براي دست يابي به سرعت و امنيت، استفاده از کابل هاي اينترنت تنها راه ممکن محسوب مي شد.
اما تکنولوژي، همواره در حال تغيير است. حالا مردم، اترنت و Wi-Fi را اجزاي مهمي از همان شبکه هاي محلي يا LAN مي دانند. سيم ها براي لينک کردن سرور ها و کامپيوترهاي دسک تاپ بسيار خوب هستند اما Wi-Fi براي توسعه و گسترش يکپارچه شبکه ها و وارد نمودن آن به داخل اطاق هاي کنفرانس، اطاق ناهارخوري و البته حتي در داخل حمام، گزينه اي ايده آل به شمار مي رود.
يک LAN معمولي را که در يک محيط دانشگاهي يا کالج نصب شده است، در نظر بگيريد. بر اساس نتايج يک بررسي که در سال 2010 به انجام رسيده، 83/7 درصد دانشجويان کالج ها، داراي لپ تاپ هستند و به همين دليل آن ها انتظار دارند تا بتوانند در آزمايشگاه فيزيک يا در خوابگاه از طريق شبکه هاي دانشگاه خود، به اينترنت دسترسي پيدا کنند و فايل هاي خود را با سايرين به اشتراک بگذارند. اين ،نقشي است که يک شبکه ترکيبي ايفا مي کند.
يک شبکه ترکيبي،به هر نوع شبکه کامپيوتري که در بردارنده دو (يا بيش از دو )استاندارد ارتباطي باشد،اشاره مي کند.در اين مورد ،شبکه ترکيبي از هر دو استاندارد اينترنت (802/3)و Wi-Fi(802.11a/b/g )استفاده مي کند. يک شبکه ترکيبي،از روترها،هاب ها و سوئيچ هاي ويژه براي برقراري ارتباط با کامپيوترهاي باسيم و بي سيم و ساير ابزاري که مي توانند بر روي شبکه قرار بگيرند، استفاده مي نمايد.
شما چگونه مي توانيد يک شبکه ترکيبي را ست آپ کنيد؟ آيا روترهاي ترکيبي گران هستند؟ آيا پيکره بندي يک لپ تاپ Wi-Fi براي ملحق شدن به شبکه باسيم فعلي ،کار دشواري است؟ براي يافتن پاسخ اين سوالات ،ادامه مقاله را مطالعه کنيد.

درک شبکه هاي ترکيبي
 

در يک شبکه کامپيوتري با سيم، تمام ابزار بايد از طريق يک کابل فيزيکي به شبکه متصل شوند. يک پيکره بندي عادي اين نوع شبکه، از يک نقطه دسترسي مرکزي استفاده مي کند.از منظر واژه شناسي شبکه سازي ،به اين کار يک توپولوژي ستاره اي گفته مي شود.
نقطه دسترسي مرکزي در يک شبکه باسيم مي تواند يک روتر، هاب يا يک سوئيچ باشد. تمام ابزار با استفاده از کابل هاي اينترنت CAT5 به شبکه متصل مي شوند. اگر هر يک از اين ابزارها بخواهند يک ارتباط اينترنتي را نيز به اشتراک بگذارند، نقطه دسترسي نياز به اين دارد که به يک مودم اينترنتي باند پهن با يک مودم کابلي يا DSL وصل شود.
در يک شبکه بي سيم استاندارد، تمامي ابزار شبکه شده، از طريق يک نقطه دسترسي بي سيم با يکديگر ارتباط برقرار مي کنند. خود اين ابزار نيز به مودم هاي بي سيم يا کارت هايي که از يکي (يا چند تا ) از استانداردهاي Wi-Fi تبعيت مي کند، نياز دارند.
در اين نوع پيکره بندي ،تمام ابزارهاي بي سيم مي توانند فايل ها را از طريق شبکه با هم به اشتراک بگذارند. اگر آن ها بخواهند يک ارتباط اينترنتي را نيز به اشتراک بگذارند، نقطه دسترسي بي سيم بايد به يک مودم باند پهن متصل شود.
يک شبکه ترکيبي استاندارد، از چيزي به نام يک نقطه دسترسي ترکيبي که يک ابزار شبکه است که هم سيگنال هاي بي سيم را منتشر مي کند و هم شامل درگاه هاي دسترسي باسيم است، استفاده مي کند. رايج ترين نقطه ترکيبي، يک مسيرياب ترکيبي است. اين نوع مسير ياب ها، با استفاده از استاندارد 802.11a,b,gياn،يک سيگنال Wi-Fi را منتشر مي کنند و در بردارنده چهار درگاه اينترنت براي برقراري ارتباط با ابزار باسيم هستند. مسير ياب ترکيبي همچنين داراي درگاهي براي اتصال به يک مودم کابلي DSL از طريق کابل اينترنت هم هست.

وقتي قصد خريد يک مسيرياب ترکيبي را داريد، ممکن است واژه "Hybrid"را در جايي مشاهده نکنيد. شما احتمالا مسيرياب هايي را مشاهده مي کنيد که به صورت يک مسيرياب بي سيم يا Wi-Fi يا نوعي که داراي درگاه هاي LAN هستند، عرضه مي شوند.
چندين نوع پيکره بندي شبکه اي براي يک شبکه ترکيبي وجود دارد. در ابتدايي ترين پيکره بندي، تمامي ابزار به درون درگاه هاي اينترنت مسير ياب ترکيبي متصل مي شوند. سپس ، ابزار بي سيم مي تواند از طريق مسيرياب بي سيم با ابزار باسيم موجود بر روي شبکه ارتباط برقرار کند.
اما ممکن است شما بخواهيد بيش از 4 وسيله باسيم را با هم شبکه کنيد. در چنين مواردي، شما مي توانيد چندين مسيرياب، چه بي سيم و چه باسيم را در يک پيکره بندي زنجيره اي (daisy chain) با هم ترکيب کنيد. شما براي اداره تمام ابزار باسيم به مسيرياب هاي باسيم و بي سيم کافي در مکان هاي مناسب نياز داريد تا بتوانيد يک سيگنال Wi-Fi را به تمام نقاط شبکه منتشر کنيد. کامپيوتر ها تنها وسائلي نيستند که مي توانند از طريق يک شبکه ترکيبي با هم لينک شوند. در حال حاضر شما مي توانيد ابزاري مثل چاپگرها، وب کم ها، و دستگاه هاي فاکس را خريداري و از آن ها استفاده کنيد. به عنوان مثال، کارمندي که در يک دفتر کار مي کند و داراي يک لپ تاپ است مي تواند بدون اتصال مستقيم به يک چاپ گر، سند خود را چاپ کند. او مي تواند سند مورد نظر را از طريق يک شبکه ترکيبي به يک چاپ گر شبکه اي شده ارسال کند.
حالا اجازه دهيد به مزايا و معايب شبکه هاي باسيم و بي سيم سنتي و اين که چگونه شبکه هاي ترکيبي بهترين کارآيي اين دو نوع شبکه را ارائه مي دهند بپردازيم.

شبکه هاي ترکيبي: بي سيم در مقابل باسيم
 

مزيت اصلي يک شبکه باسيم، سرعت آن است. پورت هايي که يه گيگابايت اينترنت معروف هستند، مي توانند داده ها را با سرعتي معادل Mbps 1000 ارسال کنند در حالي که شبکه هاي Wi-Fi به طور رسمي، داراي حداکثر سرعتي معادل Mbps 300 هستند. بنابراين اگر شما بخواهيد يک شبکه LAN بازي را ست آپ کنيد و يا بخواهيد فايل هاي حجيم را در يک محيط اداري منتقل نمائيد، بهتر است براي دستيابي به سرعت حداکثر، از شبکه هاي باسيم بهره برداري نمائيد.
مزيت اصلي يک شبکه بي سيم، سيار بودن و انعطاف پذيري آن است. شما از هرجايي در دفتر کار مي توانيد به اينترنت دسترسي داشته باشيد و همچنين تمام فايل هاي مورد نظر خود را به اشتراک بگذاريد. شما همچنين مي توانيد از انتخاب هاي وسيع تري از ابزار، نظير ابزار دستي که قابليت استفاده از Wi-Fi را دارند. براي دسترسي به شبکه استفاده کنيد.
مزيت ديگر شبکه هاي بي سيم اين است که آن ها نسبتاً ارزان تر هستند علي الخصوص در دفاتر کار بزرگ يا محيط هاي دانشگاهي. کابل هاي اينترنت و مسيرياب ها نيز گران هستند. در عين حال، سوراخ کردن ديوارها و کشيدن کابل بر روي سقف نيز کاري دشوار و هزينه بر است. چند نقطه دسترسي بي سيم که در مکان هاي مناسبي قرار گرفته باشند و يا حتي بهتر از آن، يک شبکه Mesh، مي تواند با هزينه کم تر در دسترس ابزار گوناگون قرار گيرد. به غير از اين مورد، ست آپ هر دو نوع شبکه هاي باسيم و بي سيم کاري ساده است و اين موضوع به اندازه سازمان و پيچيدگي آن بستگي دارد. براي يک دفتر کار کوچک يا يک دفتر خانگي ، رايج ترين سيستم عامل ها، يعني ويندوز XP، ويندوز 7، با استفاده از ويزاردهاي ساده مي توانند شما را براي نصب و پيکربندي شبکه راهنمايي کنند.

نصب و اداره يک شبکه که در يک دفتر کار بزرگ يا يک سازمان نصب مي شود، چه از يک شبکه بي سيم استفاده کنيد و چه از يک باسيم بهره بگيرد، به همين نسبت دشوار است.اگرچه با استفاده از اتصالات بي سيم، شما نيازي به چک کردن اتصالات فيزيکي اينترنت نداريد.
از منظر امنيت نيز شبکه باسيم ايمن تر در نظر گرفته شده است،زيرا افراد مهاجم بايد بطور فيزيکي به شبکه شما حمله کنند. با استفاده از شبکه هاي بي سيم ، هميشه شانس اين وجود دارد که يک هکر بتواند نرم افزار Packet sniffing را براي جاسوسي اطلاعاتي که بر روي شبکه بي سيم شما در جريان است به کار بگيرد. اما با استفاده از استانداردهاي رمزگذاري بي سيم WPA و WPA2، که در اغلب مسيرياب هاي بي سيم کار گذاشته شده است، شبکه سازي بي سيم، تقريبا به اندازه شبکه هاي باسيم، ايمن شده است.
به نظر مي رسد که يک شبکه ترکيبي Wi-Fi باسيم مي تواند بهترين سرعت، سيار بودن و امنيت را ارائه کند. اگر يک کاربر به حداکثر سرعت اينترنت و به اشتراک گذاري فايل نياز داشته باشد، مي تواند با استفاده از يک کابل اينترنت به يک شبکه متصل شود. اگر اين کاربر به تماشاي يک ويدئوي جرياني نياز داشته باشد، مي تواند به شکل بي سيم به شبکه متصل شود.با يک طرح ريزي صحيح، يک سازمان مي تواند در هزينه استفاده از کابل هاي CAT 5 و مسير ياب ها صرفه جويي کند و ميزان پوشش شبکه بي سيم را به حداکثر برساند.
و با بهره گيري از رمزگذاري مناسب و مديريت کلمات عبور،بخش بي سيم شبکه مي تواند به اندازه يک شبکه باسيم ايمن شود.
منبع: بزرگراه رايانه - شماره 138.