نگاهی به فیلم «شب های سفید»
نگاهی به فیلم «شب های سفید»
نويسنده:حسن نیازی
نگاهی به فیلم «شب های سفید» le notti bianche
کارگردان: لوکینو ویسکونتی
فیلمنامه: ویسکونتی و سوزوچکی دامیکو، بر اساس داستانی نوشته فئودور داستایفسکی.
فیلمبردار: جوزپه روتونو
موسیقی: نینو روتا
بازیگران: مارچلو ماسترویانی، ماریا شل، ژان ماره، آلبرتو کارلونی...
ساخت ایتالیا، 1957، سیاه و سفید، 107 دقیقه
لینک فیلم در سایت IMDB www.imdb.com/title/tt0050782/
شب های سفید، یکی از زیباترین فیلم های تاریخ سینماست. اثری شاعرانه از فیلمساز پرآوازه سینمای ایتالیا، «لوکینو وسیکونتی»، که از هر جهت فیلم ی استثنایی است. شب های سفید، بر اساس داستان کوتاهی از «داستایوفسکی» ساخته شده که از بهترین و جذاب ترین داستان های کوتاه این نویسنده بزرگ است. و البته این داستان بارها توسط کارگردان های بزرگ سینما از جمله «روبربرسون» و «لوکینو ویسکونتی» به فیلم برگردانده شده است. اما در کل اگر به آثار اقتباسی که در تاریخ سینما از رمان ها و داستان ها ی معروف صورت گرفته نگاهی بیاندازیم، کمتر فیلمسازی را خواهیم دید که در اثری که خلق می کند و به داستان ی که از روی آن اقتباس نموده، وفادار بماند. ویسکونتی، یکی از معدود فیلمسازانی است که این مورد را در فیلم هایش، تا حد زیادی رعایت کرده است. در «شب های سفید» نیز، ویسکونتی به همین طریق عمل کرده و تا جایی که توانسته به نویسنده داستان وفادار مانده است. با دیدن فیلم، تماشاگر همان حس ی را که به فضای داستان دارد به فضای فیلم نیز دارد، شخصیت ها همان شخصیت ها هستند و بیشتر نکات و جزئیات ی که در داستان وجود دارد، در فیلم نیز هست و این مورد به درستی صورت گرفته و کاملا حس می شود. راز این موفقیت در این است که ویسکونتی، توجه زیادی به جزئیات داشته و کوشیده تا کوچکترین جزئیات ی که در بطن داستان وجود دارد، در فیلم اش به تصویر بکشد. او برای هر چه بهتر بازآفرینی این اثر، کارش را کاملا در استودیو می سازد. از این جهت، با ساخت مکان ها و دکورهای بسیار زیبا، کوچه ها و سنگ فرش های خیابان ها،مغازه ها، پُل ها،کافه ها، آب روها، نورها و سایه ها، برف و باران، همگی به طرز شگفت انگیزی جذاب و رویایی اند.
یکی از نکات مهم فیلم «شب های سفید» بهره گیری از فضای شب است. شب، در فیلم «ویسکونتی» شخصیت دارد. گویی همانند شخصیت های فیلم که شب را عاشقانه دوست دارند و به آن نیاز دارند، شب، نیز به شخصیت ها وابسته است. فیلم را از جهتی می توان، داستان پیوند شب و انسان ها دانست. تقریبا تمامی نماهای فیلم در شب می گذرد. شب، رویای شخصیت های فیلم است. مثلا برای شخصیت «ماریو» شب همه چیز است. ماریو، فقط در شب می تواند خوش بگذراند. او شب ها می خنند و قدم می زند. به تماشای رقص و آواز می رود و در شب با محبوبه اش قرار می گذارد! شب برای او همه چیز است.
از نکات قوت دیگر فیلم، نقش آفرینی بازیگران فیلم است. «ماریا شل» در نقش (ناتالیا) زنی که میان عشق دو مرد گرفتار و سرگردان است، بازی قابل قبولی دارد. و «مارچلو ماسترویانی» در نقش (ماریو) در نخستین نقش آفرینی مهم اش، آن هم در فیلمی به کارگردانی «ویسکونتی» یکی از زیباترین بازی های عمرش را ارائه داده است.
منبع:http://www.cinemanegar.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb
کارگردان: لوکینو ویسکونتی
فیلمنامه: ویسکونتی و سوزوچکی دامیکو، بر اساس داستانی نوشته فئودور داستایفسکی.
فیلمبردار: جوزپه روتونو
موسیقی: نینو روتا
بازیگران: مارچلو ماسترویانی، ماریا شل، ژان ماره، آلبرتو کارلونی...
ساخت ایتالیا، 1957، سیاه و سفید، 107 دقیقه
لینک فیلم در سایت IMDB www.imdb.com/title/tt0050782/
شب های سفید، یکی از زیباترین فیلم های تاریخ سینماست. اثری شاعرانه از فیلمساز پرآوازه سینمای ایتالیا، «لوکینو وسیکونتی»، که از هر جهت فیلم ی استثنایی است. شب های سفید، بر اساس داستان کوتاهی از «داستایوفسکی» ساخته شده که از بهترین و جذاب ترین داستان های کوتاه این نویسنده بزرگ است. و البته این داستان بارها توسط کارگردان های بزرگ سینما از جمله «روبربرسون» و «لوکینو ویسکونتی» به فیلم برگردانده شده است. اما در کل اگر به آثار اقتباسی که در تاریخ سینما از رمان ها و داستان ها ی معروف صورت گرفته نگاهی بیاندازیم، کمتر فیلمسازی را خواهیم دید که در اثری که خلق می کند و به داستان ی که از روی آن اقتباس نموده، وفادار بماند. ویسکونتی، یکی از معدود فیلمسازانی است که این مورد را در فیلم هایش، تا حد زیادی رعایت کرده است. در «شب های سفید» نیز، ویسکونتی به همین طریق عمل کرده و تا جایی که توانسته به نویسنده داستان وفادار مانده است. با دیدن فیلم، تماشاگر همان حس ی را که به فضای داستان دارد به فضای فیلم نیز دارد، شخصیت ها همان شخصیت ها هستند و بیشتر نکات و جزئیات ی که در داستان وجود دارد، در فیلم نیز هست و این مورد به درستی صورت گرفته و کاملا حس می شود. راز این موفقیت در این است که ویسکونتی، توجه زیادی به جزئیات داشته و کوشیده تا کوچکترین جزئیات ی که در بطن داستان وجود دارد، در فیلم اش به تصویر بکشد. او برای هر چه بهتر بازآفرینی این اثر، کارش را کاملا در استودیو می سازد. از این جهت، با ساخت مکان ها و دکورهای بسیار زیبا، کوچه ها و سنگ فرش های خیابان ها،مغازه ها، پُل ها،کافه ها، آب روها، نورها و سایه ها، برف و باران، همگی به طرز شگفت انگیزی جذاب و رویایی اند.
یکی از نکات مهم فیلم «شب های سفید» بهره گیری از فضای شب است. شب، در فیلم «ویسکونتی» شخصیت دارد. گویی همانند شخصیت های فیلم که شب را عاشقانه دوست دارند و به آن نیاز دارند، شب، نیز به شخصیت ها وابسته است. فیلم را از جهتی می توان، داستان پیوند شب و انسان ها دانست. تقریبا تمامی نماهای فیلم در شب می گذرد. شب، رویای شخصیت های فیلم است. مثلا برای شخصیت «ماریو» شب همه چیز است. ماریو، فقط در شب می تواند خوش بگذراند. او شب ها می خنند و قدم می زند. به تماشای رقص و آواز می رود و در شب با محبوبه اش قرار می گذارد! شب برای او همه چیز است.
از نکات قوت دیگر فیلم، نقش آفرینی بازیگران فیلم است. «ماریا شل» در نقش (ناتالیا) زنی که میان عشق دو مرد گرفتار و سرگردان است، بازی قابل قبولی دارد. و «مارچلو ماسترویانی» در نقش (ماریو) در نخستین نقش آفرینی مهم اش، آن هم در فیلمی به کارگردانی «ویسکونتی» یکی از زیباترین بازی های عمرش را ارائه داده است.
منبع:http://www.cinemanegar.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb
/ج
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}