گيلاس


 

نويسنده: سعيده قويدل




 

با 25 خواص و فايده
 

يكي ديگر از نعمت هاي بي شمار خداوند، ميوه گيلاس است كه همچون چراغي زيبا بر شاخه هاي درختان مي درخشد.
گيلاس، ميوه اي است خوشمزه و خوش طعم كه كوچك و بزرگ از خوردن آن لذت مي برند. اين ميوه زيبا و خوشمزه از تيره گل سرخ است و حاوي مقاديري آب، پروتئين، آهن، كلسيم، فسفر، منيزيوم، سديم، پتاسيم، گوگرد، مس، روي، كلر، يد، اسيدهاي آلي، چربي، قند و ويتامين هاي آ، سي، ب 1، ب 2 مي باشد. علاوه بر همه اينها گيلاس خواص دارويي فراواني هم دارد كه در ذيل مي آيد:

خواص گياهي گيلاس
 

1-خوردن گيلاس مجاري ادراري و لوله هاضمه را پاك و زهكش مي نمايد.
2-گيلاس سنگ هاي موجود در بدن را بوسيله ترشي خود از بين مي برد.

3-قند موجود در گيلاس براي بيماران قندي مضر نيست.
 

4-گيلاس مواد نشاسته اي كمي دارد؛ لذا به مبتلايان مرض قند و ورم مفاصل مي دهند.
5-گيلاس اعصاب را تسكين مي بخشد.
6-گيلاس ملين است و خون را پاك مي كند.
7-گيلاس معده را تميز و پاكيزه مي كند.
8-گيلاس براي سوء هاضمه هاي لجوج بسيار مفيد است.
9-گيلاس طبيعت سرد دارد و چنانچه بلافاصله بعد از غذا تناول نمايند، ايجاد نفخ و اتساع معده مي كند.
10-قند گيلاس همانند قند سيب، گلابي و آلو، از نوع سوربيتول است كه در بدن انسان 70 درصد آن سوخته و بدون اينكه به گلوكز تبديل شود، ايجاد كالري و حرارت مي كند. از اينرو براي بيماران ديابتي زيان آور نيست.
11-جوشانده دم گيلاس به مقدار 30 گرم كه به مدت 12 ساعت در آب سرد خيس شده باشد، در بيماري هاي كليه و مثانه مهمترين دارو محسوب مي شود. پس از خيس شدن دم گيلاس بايد يك ليتر آب به آن افزود و جوشانيد و جوشانده را هر صبح و ظهر و شب يك ليوان نوشيد. البته اگر كاكل ذرت به آن اضافه شود، اثر دم گيلاس را كامل مي كند.
12-مغز هسته گيلاس براي تسكين درد معده و روده به ويژه نزد اطفال در طب قديم به كار مي رفته است، ولي امروزه معلوم شده است كه مغز هسته گيلاس و آلبالو داراي گلوكز يدي مي باشد كه اسيد سيانيدريك توليد مي كند كه خاصيت سمي دارد و لذا بهتر است از استعمال آن خودداري نماييد.
13-گيلاس سرشار از املاح معدني است و علاوه بر مقدار قابل توجه آهن، داراي كلسيم، فسفر، پتاسيم، كلر، سديم، منيزيم و گوگرد، مس، منگنز و روي است و املاح معدني بدن را تأمين مي كند.
14-گيلاس به علت دارا بودن ويتامين هاي ث، ب 1و2 و پ پ، و مقدار زيادي ويتامين آ براي چشم فوق العاده مفيد است.
15-گيلاس از ميوه هايي است كه سموم بدن را دفع مي كند و خون را تصفيه مي كند.
16-خوردن گيلاس براي اشخاصي كه تصلب شرائين، ناراحتي كبد، يبوست، جمع شدن گاز در روده ها و تخمير غذا دارند، مؤثر و مفيد است.
17- گيلاس در رشد بچه هايي كه دير رشد مي كنند، مؤثر است.
18-بهترين تعديل كننده خون، گيلاس است و پ هاش خون را تعديل مي نمايد.
19-خوردن 250 تا 350 گرم گيلاس در ابتداي غذا براي لاغري و تناسب اندام افراد چاق مفيد و مؤثر است.
20-براي درمان لك و پيس صورت مي توان گيلاس رسيده را له نمود و روي پوست صورت قرار داد.
21-30 گرم دم گيلاس تازه يا خشك را در مقداري آب به مدت 5 دقيقه بجوشانيد، سپس اين جوشانده را تا داغ است روي 250 گرم گيلاس و يا برش هاي سيب درختي بريزيد تا 20 دقيقه دم بكشد، سپس از صافي بگذرانيد و در طول روز آن را كم كم بنوشيد تا به راحتي برونشيت شما را معالجه كند.
22-جوشانده دم گيلاس به ترتيبي كه در بالا گفته شده تب را از بين مي برد.
23-جوشانده برگ هاي تازه يا خشك درخت گيلاس، يبوست و خشكي مزاج را درمان مي كند، به اين منظور بايد 20 تا 30 گرم برگ تازه يا خشك كرده درخت گيلاس را در يك ليتر شير بجوشانيد و 20 دقيقه دم كنيد و پس از صاف كردن و شيره گرفتن آن با فشار آن را با شكر شيرين كرده و هر روز 2 تا 3 فنجان از آن را بنوشيد.
24- جوشانده دم گيلاس بهترين دارو براي درمان كليه و سنگ كليه، ورم مجاري ادرار و مثانه است، به اين منظور بايد 30 گرم دم گيلاس تازه يا خشك كرده را در يك ليتر آب بريزيد و آن را دم كنيد، بعد آن را صاف نموده و فشار دهيد تا شيره آن گرفته شود و در طي روز چند فنجان از آن را بنوشيد.
25-گيلاس براي اشخاصي كه مبتلا به درد صفراوي شده اند، مفيد است.

اين هم ماسك گيلاس
 

طراوت و شادابي را به پوست خود هديه كنيد.
چند گيلاس را بدون هسته له كنيد، و با يك گاز استريل براي حفظ آن بر روي پوست تان قرار دهيد و بعد از 20 دقيقه صورتتان را بشوئيد.
نكته: بهتر است گيلاس ها را قبل از استفاده در يخچال قرار دهيد تا خنك شوند و آنها را به صورت سرد بر روي صورتتان بگذاريد تا طراوت بيشتري به پوستتان بدهد و خستگي را از آن دور كند.
منبع: نشريه بانو، شماره 31.