چگونه استخوان هاي قوي داشته باشيم


 






 
ورزش براي ساختن و نگهداري استخوان هاي نيرومند در زندگي ضروري است و در اين راه ورزش با وزنه يکي از مفيدترين روش هاي تقويت استخوان ها مي باشد .
بر اين اساس به منظور جلوگيري از عارضه پوکي استخوان بهتر است ورزش را هر چه زودتر آغاز کنيد ، زيرا که ورزش براي ساختن و نگهداري استخوان هاي نيرومند در زندگي ضروري است .
اگر چه براي استحکام استخوان ها ، تمام ورزش ها تاثير يکساني ندارند . بهترين نوع ورزش براي تحريک رشد استخوان ، فعاليتي است که بر تمام استخوان ها اثر گذار باشد ، اين فقط به معناي راه رفتن يا وارد کردن سنگيني به استخوان ها نيست ، بلکه هر نوع فعاليتي است که به اسکلت بدن (بيشتر از فعاليت هاي بي تحرک هر روزه که به آن عادت داريم ) يا ماهيچه هايي که استخوان ها را احاطه کرده اند فشار وارد مي آورد.
تمامي استخوان ها به هر فشاري که به آن وارد مي شود واکنش نشان مي دهند ، به هنگامي که استخوان احساس فشار مي کند يا از يک فعاليت برانگيخته شود ، تمايل بيشتري به محکم تر شدن پيدا مي کند و بدن را مجبور به ساختن استخوان هاي بيشتري مي کند ، که به اين امر قانون ولف گفته مي شود .
اين مکانيزم بسيار خاصي است و فقط استخوان هايي که به آنها فشار آمده محکم تر مي شوند . براي مثال برگزاري دوي آرام موجب تقويت استخوان هاي مچ و ساق پا و حتي مفاصل رانها مي شود اما هيچ گونه تاثيري بر استخوانهاي مچ دست و يا نواحي بازوها نخواهد داشت .
همچنين تجربه نشان داده است که بازيکنان حرفه اي تنيس داراي استخوان هاي بسيار محکم تر و ضخيم تري در بازويي که توسط آن راکت را مي گيرند هستند تا بازوي ديگر بدنشان .
بر اساس قانون ولف عکس اين موضوع هم صادق است ، استخوان هايي که در طول زندگي از آنها استفاده نشود و فشاري بر آنها وارد نشود بتدريج ضعيف تر مي شوند .
به طور مثال هنگامي که بازو يا پاي بيماران را گچ مي گيرند و آنان بي حرکت مي شوند ، استخوان هاي آن نواحي به تدريج ضعيف مي شوند و پس از بهبود شروع به فعاليت و بتدريج دوباره قوي مي شوند . زيرا هنگامي که گچ باز مي شود ، از عضو گچ گرفته شده به طور طبيعي استفاده مي شود .

براي بالا بردن قدرت استخوان ها بايد ورزش کرد
 

بهترين ورزش براي ساختن استخوان هاي کل بدن وزنه برداري مي باشد . يک برنامه خوب وزنه برداري که شامل قسمت فوقاني ، پاييني و مرکز بدن (شامل نواحي شکم ، لگن و ستون فقرات ) باشد تمام استخوان هاي بدن شما را محکم مي سازد .
بر خلاف ظاهر اين ورزش ، وزنه برداري به خصوص براي زنان بسيار مهم است ، زيرا ورزشي که به استخوان ها فشار نمي آورد باعث استحکام يا رشد آنها نمي شود . نکته خلاف انتظار ديگري ورزش شناست . اين ورزش براي قلب، ناحيه تحتاني کمر و داشتن اندامي مناسب – با ماهيچه هاي قوي – بسيار مفيد است اما چون در آب دچار بي وزني مي شويم سهم چنداني در ايجاد تراکم استخوان ها ندارد .
حالت ورزش شنا دقيقاً شبيه به مشکل فضانوردان در فضاست . زيرا آنان در فضا حالت بي وزني دارند و مقدار فاحشي از تراکم استخوانها و کلسيم خود را حتي با بهترين ورزش هاي طراحي شده در پرواز از دست مي دهند .

هشدار به افرادي که داراي پوکي استخوان هستند
 

استخوان هاي شما از حد طبيعي خود ضعيف ترند و در شروع کردن هر نوع ورزشي بايد دقت کنيد. بايد از ورزش هايي که سبب زمين خوردگي يا فشار و کشش زياد بر استخوان ها ، که مي تواند موجب شکستگي آنها شود پرهيز کنيد .
بهتر است درباره انتخاب نوع ورزش با پزشک خود مشورت کرده و برنامه ورزشي خود را تحت مراقبت او صورت دهيد تا از ضعيف تر کردن استخوان ها پيشگيري شود . زيرا ، برنامه هاي ورزشي متنوعي براي افزايش تعادل و جلوگيري از زمين خوردگي و شکستگي استخوانها وجود دارند . شما با راهنمايي پزشک معالج مي توانيد از برنامه هاي سلامت استخوان استفاده کنيد و با ورزش کردن آنان را قوي کنيد و اينکه هيچگاه براي ساختن استخوان ها دير نيست .
منبع: مجله خانواده شماره 210.