بفرمائيد نوشابه تگري


 






 

وقتي نوشابه مي خوريد چه اتفاقي در بدن تان مي افتد؟
 

خوردن نوشابه باعث بالا رفتن فشار و قند خون. ابتلاء به چاقي، از بين رفتن کلسيم، تحريک مغز، و افزايش متابوليسم (سوخت وساز بدن) مي شود.

10 دقيقه
 

بعد از خوردن نوشابه به اندازه 10 قاشق چايخوري شکر وارد بدن تان مي شود. مي دانيد چرا با وجود خوردن اين حجم شکر دچار تهوع نمي شويد؟ چون اسيد فسفريک، کمي طعم شيرين آن را مي گيرد و شيريني اش را خنثي مي کند.

20 دقيقه بعد
 

قند خون تان بالا مي رود و به ترشح ناگهاني و يک جاي انسولين منجر مي شود. کبدتان شروع مي کند به تبديل قند به چربي تا قند خون، بيش از اين بالا نرود.

40 دقيقه بعد
 

حالا ديگر جذب کافئين کامل شده، مردمک هاي چشم تان گشاد مي شود، فشارخون تان بالا مي رود و در پاسخ به اين حالت، کبدتان قند را به داخل جريان خون رها مي کند. گيرنده هاي «آدنوزين» مغز، حالا بلوکه مي شوند تا از احساس خواب آلودگي جلوگيري کنند.

45 دقيقه بعد
 

ترشح دوپامين افزايش مي يابد و مراکز خاصي در مغز که حالت سرخوشي ايجاد مي کنند، تحريک مي شوند. اين همان مکانيسمي است که در مصرف هروئين به ايجاد سرخوشي منجر مي شود.

60 دقيقه بعد
 

اسيد فسفريک موجود در نوشابه داخل روده کوچک، به کلسيم، منيزيم و روي مي چسبد و متابوليسم بدن افزايش مي يابد و ميزان بالايي قند خون و شيرين کننده هاي مصنوعي، موجب دفع هر چه بيش تر کلسيم از طريق ادرار مي شوند.

مدتي بعدتر
 

کافئين در نقش يک داروي مُدِر (ادرار آور) وارد عمل مي شود. حالا ديگر کلسيم و منيزيم و روي که قرار بود جذب بدن شوند، بيش از پيش از طريق ادرار دفع مي شود و همراه آن مقادير زيادي آب، سديم و ديگر الکتروليت ها نيز از دست مي رود.

-... و بالاخره
 

کم کم آن غوغايي که در بدن تان ايجاد شده بود، فروکش مي کند و نوبت به افت قند مي رسد. در اين مرحله يا خيلي حساس و تحريک پذير مي شويد يا خيلي کرخت و بي حال. حالا ديگر تمام آن آبي را که از طريق طريق نوشابه وارد بدن خود کرده بوديد، دفع شده است. آبي که مي شد به جاي اسيد و کافئين و شکر، حاوي مواد مفيدي براي بدن تان باشد. به طوري که چند ساعت بعد، اثر کافئين هم از بين مي رود و شما هوس يک نوشابه ديگر مي کنيد!
منبع:نشريه ديدار آشنا، شماره 129