چون که بهار میرسد ...
ایران به لحاظ جغرافیایی بسیار وسیع است و همین وسعت سبب شده است که در قسمتهای مختلف شمال و جنوب و غرب و شرق هریک با زبان و گاه با لهجههای ویژه خودشان صحبت کنند. به طوریکه وقتی تصمیم به ایرانگردی میگیری
نویسنده: مریم نوروزی
ایران به لحاظ جغرافیایی بسیار وسیع است و همین وسعت سبب شده است که در قسمتهای مختلف شمال و جنوب و غرب و شرق هریک با زبان و گاه با لهجههای ویژه خودشان صحبت کنند. به طوریکه وقتی تصمیم به ایرانگردی میگیری در هر استان گویشهای مختلف , لباسهای متنوع و مختلف و همچنین مراسم و آیین خاص خودشان را میبینی. مراسم نوروزی از آن مراسمی است که مردم ایران حتی اگر در یک روستای دور افتاده هم باشند آن را پاس میدارند و برای آن آداب ویژهای دارند.هر چند این مراسم دارای وجوه مشترک فراوان است اما گاهی در برخی استانها مراسم قدری جالبتر و قابل تاملتر است.
در این صفحه کوچک جای آن نیست که به ذکر آیین و مراسم نوروزی در تک تک استانهای ایران بپردازیم پس از شمال و غرب وجنوب و شرق ایران استانهای را انتخاب کرده و به ذکر آیین و مراسم نوروزی این استانها میپردازیم.
اغلب نوروزخوانان نخست دوازده امام را میخوانند و وقتی به قسمت ترجیع بند میرسند، آن را دو نفری تکرار میکنند و بعد نوروز و نوسال میخوانند. این شعر چنین آغاز میشود:
همی خوانم امام اولین را شه کشور امیرالمؤمنین را
وصی و جانشین یعنی علی را
به یاسین والف لام و به فیروز دهید مژده که آمد عید نوروز
پیر بابو یا کوسه نقش پیرمردی بود که با غول بر سر تصاحب نازخانم به بحث و جدل میپرداخت. غول هم خود را با کلاهی از کلوش (ساقه برنج)، زنگولهها و چماق به هیبتی عجیب میآراست. این گروه به منازل مختلف رفته، به ایفای نقش خود میپرداختند و در ازای تهنیت گویی خویش و آرزوی سالی پربرکت و پر یمن برای صاحبخانه، از او هدایایی دریافت میکردند. گاه نقش یک شخصیت دیگر به اسم «کاس خانم» نیز به این جمع اضافه میشد.
از دیگر مراسم، کوزه شکستن بود که به تعداد افراد خانواده کوزه میخریدند و شب چهارشنبه سوری میشکستند که مثلاً قضا و بلا از خانه بیرون برود.
ملاقه زنی از دیگر مراسم بود که عدهای چادر به سر میکردند و بر در خانهها میرفتند و از اهل خانه تخممرغ، نخود، کشمش و... میگرفتند.
مراسم ویژه دیگر در شب چهارشنبه سوری از آتش پریدن بود که همه مردم در آخرین چهارشنبه سال که به نحوست معروف بوده از روی آتش میپریدند و این مراسم آئینی به منزله سپردن زردی، بیماری، گناه و زشتیها به آتش و گرفتن سرخی، سلامت و خوبی و زیبایی از آتش بوده است. بعد از تحویل سال نو به دید و بازدید و گرفتن دست لاف به معنی عیدی از بزرگترها میرفتند.
از مراسم ویژه عید نوروز در گذشته خان درآوردن بود. این مراسم به این صورت بود که عدهای از افراد موجه وصاحب مقام به نزد حکمران میرفتند و از او اجازه میخواستند که کسی را بعنوان خان برای ایام نوروز انتخاب میکنند. بعد از انتخاب خان به مدت 13 روز مردم در میادین، محل تجمع مردم به جشن و پایکوبی و هم چنین ورزشهایی چون کشتی و تیراندازی میپرداختند. در این مراسم شاهنامه و حافظ خوانی و خواندن قصهها و افسانههای معروف نیز صورت میگرفت. در این 13 روز افراد منتسب به حکمران مانند زن و فرزند و وابستگان اگر از شهر عبور میکردند باید به نگهبانان انعام میدادند تا اجازه عبور یابند. بعد از 13 روز مردم خان را به بیابان میبردند و خود نیز به بیابان و باغهای اطراف میرفتند و به خوشگذرانی و جشن میپرداختند از مراسم این روز کشتی گرفتن بود. و بعد خانواده بعد از صرف ناهار، سبزه گره میزدند. به این معنا که دختران خود را تا سال آینده راهی خانه شوهر بکنند. پس از 13 روز مراسم خان بازی تمام میشد و مردم به دکانها و سرکارهایشان برمیگشتند و حکمران به جای سابق خود باز میگشت.
مراسم نوروز در سیستان و بلوچستان
به کمک پنبه وچوب فتیلههایی میساختند به اندازه قد یک مداد و پنبه آغشته به روغن و در پشت بام و رف ساختمان آتش میزدند که هم به تعبیر آنه اشگون داشت و هم روشنایی و نور را استقبال و احترام مینمودند؛ در حقیقت میتوان گفت آنها به جای شمعهای امروزی بودند و به تعداد اعضای خانواده نیز درست میگردید. بعضی یک شاخه خشکیده گز را به آن پنبه پیچیده و به روغن آغشته و آتش میزدند و در پشت بام و به اصطلاح لبهی رف ساختمان قرار میدادند.
برای هر خانواده فقط یک عدد و در سفره موقع تحویل سال باید داخل سفره باشد. مردم معتقدند: (بی بی نوروز) هنگام تحویل سال به همه خانهها سر میزند تا ببیند که آیا نان در سفره هست یا خیر؟ و آن را نماد برکت روزی صاحب خانه میدانستند، نان سال برکت را برای مدت یکسال در خانه حفظ خواهد کرد.
پخت سمنو نیز برای سفره تحویل سال برای بعضی خانوادهها که امکان آن را داشتند لازم بود.
پخت قتلمه نیزاز دیگر نمونهها بود: اول قتلمه تنوری و دوم قتلمه دیگی. قتلمه تنوری را داخل تنور و آرد را پیچ پیچ با روغن مخلوط و لایه لایه روی هم گرد و کمی خمیر آرد را از بالا و پایین کلاف مانند تافتون در تنور میپختند. قتلمه دیگی یا قلیفی بهترین نوع آن است. وقتی خمیر به اشکالی که گفته شد آماده گردید. داخل دیگ روغن میریزند و خمیر لایه لایه و پیچ پیچ در آن قرار و سر دیگ بسته میشد و آنگاه تمامی دیگ را با آتش سرخ شده زیر آتش میکردند.
1.قرآن 2. نان سال 3. قتلمه 4. تجگی یا سمنو 5. آینهای که بر روی آن تخممرغ خام میگذارند 6. انواع کلوچه
مردم سیستان بر این باور بودند که: کره زمین روی شاخهای گاو قرار دارد و گاو هم روی نهنگ و موقع تحویل سال گاو زمین را روی شاخ دیگرش میبرد بنابراین زمین تکان میخورد و این حرکت باعث میشود تا تخم مرغ روی آینه بچرخد.
قبل از تحویل سال دخترکان سیستانی معتقدند که (بی بی نوروز ) سرش را میشوید اگر باران آمد آب باران را جمع کرده با آنها موها را میشستند و اعتقاد دارند موهایشان رشد مینماید. مردم سیستان سعی دارند صبح عید به سیاهی نظر نکنند صبح عید نگاه کردن به سبزه و صورت کودکی خوشرو میمنت دارد. پس از بیدار شدن اهل خانه، پس از دست و رو شستن روبوسی مینمایند قبل از اینکه اهل منزل از خواب برخیزند مادر لباسهای نو هر کدام از فرزندان را در کنار رختخواب گذاشته تا بپوشند و از هر نظر پاک تمیز و نو باشند همانند تحویل سال کهنه به نو.
منبع:www.ettelaat.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb
در این صفحه کوچک جای آن نیست که به ذکر آیین و مراسم نوروزی در تک تک استانهای ایران بپردازیم پس از شمال و غرب وجنوب و شرق ایران استانهای را انتخاب کرده و به ذکر آیین و مراسم نوروزی این استانها میپردازیم.
جشن نوروز در شمال ایران نوروز خوانی
اغلب نوروزخوانان نخست دوازده امام را میخوانند و وقتی به قسمت ترجیع بند میرسند، آن را دو نفری تکرار میکنند و بعد نوروز و نوسال میخوانند. این شعر چنین آغاز میشود:
همی خوانم امام اولین را شه کشور امیرالمؤمنین را
وصی و جانشین یعنی علی را
به یاسین والف لام و به فیروز دهید مژده که آمد عید نوروز
عروس گوله
پیر بابو یا کوسه نقش پیرمردی بود که با غول بر سر تصاحب نازخانم به بحث و جدل میپرداخت. غول هم خود را با کلاهی از کلوش (ساقه برنج)، زنگولهها و چماق به هیبتی عجیب میآراست. این گروه به منازل مختلف رفته، به ایفای نقش خود میپرداختند و در ازای تهنیت گویی خویش و آرزوی سالی پربرکت و پر یمن برای صاحبخانه، از او هدایایی دریافت میکردند. گاه نقش یک شخصیت دیگر به اسم «کاس خانم» نیز به این جمع اضافه میشد.
مراسم نوروز در خراسان
از دیگر مراسم، کوزه شکستن بود که به تعداد افراد خانواده کوزه میخریدند و شب چهارشنبه سوری میشکستند که مثلاً قضا و بلا از خانه بیرون برود.
ملاقه زنی از دیگر مراسم بود که عدهای چادر به سر میکردند و بر در خانهها میرفتند و از اهل خانه تخممرغ، نخود، کشمش و... میگرفتند.
مراسم ویژه دیگر در شب چهارشنبه سوری از آتش پریدن بود که همه مردم در آخرین چهارشنبه سال که به نحوست معروف بوده از روی آتش میپریدند و این مراسم آئینی به منزله سپردن زردی، بیماری، گناه و زشتیها به آتش و گرفتن سرخی، سلامت و خوبی و زیبایی از آتش بوده است. بعد از تحویل سال نو به دید و بازدید و گرفتن دست لاف به معنی عیدی از بزرگترها میرفتند.
از مراسم ویژه عید نوروز در گذشته خان درآوردن بود. این مراسم به این صورت بود که عدهای از افراد موجه وصاحب مقام به نزد حکمران میرفتند و از او اجازه میخواستند که کسی را بعنوان خان برای ایام نوروز انتخاب میکنند. بعد از انتخاب خان به مدت 13 روز مردم در میادین، محل تجمع مردم به جشن و پایکوبی و هم چنین ورزشهایی چون کشتی و تیراندازی میپرداختند. در این مراسم شاهنامه و حافظ خوانی و خواندن قصهها و افسانههای معروف نیز صورت میگرفت. در این 13 روز افراد منتسب به حکمران مانند زن و فرزند و وابستگان اگر از شهر عبور میکردند باید به نگهبانان انعام میدادند تا اجازه عبور یابند. بعد از 13 روز مردم خان را به بیابان میبردند و خود نیز به بیابان و باغهای اطراف میرفتند و به خوشگذرانی و جشن میپرداختند از مراسم این روز کشتی گرفتن بود. و بعد خانواده بعد از صرف ناهار، سبزه گره میزدند. به این معنا که دختران خود را تا سال آینده راهی خانه شوهر بکنند. پس از 13 روز مراسم خان بازی تمام میشد و مردم به دکانها و سرکارهایشان برمیگشتند و حکمران به جای سابق خود باز میگشت.
مراسم نوروز در سیستان و بلوچستان
کاسه شکستن
به کمک پنبه وچوب فتیلههایی میساختند به اندازه قد یک مداد و پنبه آغشته به روغن و در پشت بام و رف ساختمان آتش میزدند که هم به تعبیر آنه اشگون داشت و هم روشنایی و نور را استقبال و احترام مینمودند؛ در حقیقت میتوان گفت آنها به جای شمعهای امروزی بودند و به تعداد اعضای خانواده نیز درست میگردید. بعضی یک شاخه خشکیده گز را به آن پنبه پیچیده و به روغن آغشته و آتش میزدند و در پشت بام و به اصطلاح لبهی رف ساختمان قرار میدادند.
نان سال
برای هر خانواده فقط یک عدد و در سفره موقع تحویل سال باید داخل سفره باشد. مردم معتقدند: (بی بی نوروز) هنگام تحویل سال به همه خانهها سر میزند تا ببیند که آیا نان در سفره هست یا خیر؟ و آن را نماد برکت روزی صاحب خانه میدانستند، نان سال برکت را برای مدت یکسال در خانه حفظ خواهد کرد.
پخت سمنو نیز برای سفره تحویل سال برای بعضی خانوادهها که امکان آن را داشتند لازم بود.
پخت قتلمه نیزاز دیگر نمونهها بود: اول قتلمه تنوری و دوم قتلمه دیگی. قتلمه تنوری را داخل تنور و آرد را پیچ پیچ با روغن مخلوط و لایه لایه روی هم گرد و کمی خمیر آرد را از بالا و پایین کلاف مانند تافتون در تنور میپختند. قتلمه دیگی یا قلیفی بهترین نوع آن است. وقتی خمیر به اشکالی که گفته شد آماده گردید. داخل دیگ روغن میریزند و خمیر لایه لایه و پیچ پیچ در آن قرار و سر دیگ بسته میشد و آنگاه تمامی دیگ را با آتش سرخ شده زیر آتش میکردند.
سفره عید
1.قرآن 2. نان سال 3. قتلمه 4. تجگی یا سمنو 5. آینهای که بر روی آن تخممرغ خام میگذارند 6. انواع کلوچه
مردم سیستان بر این باور بودند که: کره زمین روی شاخهای گاو قرار دارد و گاو هم روی نهنگ و موقع تحویل سال گاو زمین را روی شاخ دیگرش میبرد بنابراین زمین تکان میخورد و این حرکت باعث میشود تا تخم مرغ روی آینه بچرخد.
قبل از تحویل سال دخترکان سیستانی معتقدند که (بی بی نوروز ) سرش را میشوید اگر باران آمد آب باران را جمع کرده با آنها موها را میشستند و اعتقاد دارند موهایشان رشد مینماید. مردم سیستان سعی دارند صبح عید به سیاهی نظر نکنند صبح عید نگاه کردن به سبزه و صورت کودکی خوشرو میمنت دارد. پس از بیدار شدن اهل خانه، پس از دست و رو شستن روبوسی مینمایند قبل از اینکه اهل منزل از خواب برخیزند مادر لباسهای نو هر کدام از فرزندان را در کنار رختخواب گذاشته تا بپوشند و از هر نظر پاک تمیز و نو باشند همانند تحویل سال کهنه به نو.
عید نوروز در هرمزگان
منبع:www.ettelaat.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb
/ج
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}