ماهي پلو؛ يادآور شب هاي عيد


 






 
يکي از سنت هاي عيد نوروز در ايران، مصرف ماهي در روز اول عيد مي باشد. در کل غذاهاي دريايي دراي پروتئين بالا، چربي و کلسترول کم و همينطور ويتامين و املاح فراوان مي باشند. به طور کلي 84 گرم ماهي داراي 120 کيلو کالري انرژي است. گوشت ماهي داراي ويتامين هاي A, B و D کلسيم و فسفر و داراي مقدار کمي آهن، مس و سلنيوم مي باشد. متخصصان تغذيه براي همه افراد به خصوص بيماران قلبي، مصرف دو بار ماهي در هفته را سفارش مي کنند. چربي ماهي مفيد است و داراي 2 نوع اسيد چرب غير اشباع امگا - 3 به نام هاي EPA و DHA مي باشد. مصرف ماهي مقدار تري گليسيريد خون را کم مي کند، تجمع پلاکت هاي خوني را کاهش مي دهد و فشار خون را پايين مي آورد. اين اسيدهاي چرب همچنين کلسترول خوب (HDL) را بالا مي برند که اين نکته براي بيماران ديابتي نيز بسيار مفيد مي باشد. به علاوه ماهي براي بيماران مبتلا به MS مفيد مي باشد. مشاهده شده که افراد مبتلا به MS با مصرف ماهي، علائم و نشانه هاي اين بيماري را کمتر بروز مي دهند.

خواص ماهي قزل آلا
 

بر اساس تحقيقاتي که براي نخستين بار در کشور در شيراز بر روي 30 نوع ماهي جنوب کشور و عمدتا در خليج فارس انجام شد، ماهي قزل آلا بيشترين ميزان امگا-3 را داراست. خستگي، درد عضلاني، خشکي و خارش پوست صورت، سردرد، بي خوباي، شکننده بودن موها و ناخن ها و عدم تمرکز از علائم کمبود امگا-3 مي باشند. مصرف ماهي به سبب دارا بودن امگا- 3 براي ساير بيماري ها نظير روماتيسم مفصلي، انواع سرطان و آسم نيز مفيد است.
البته شما مي توانيد اين ماده مغذي را با خوردن مواد غذايي نظير غلات و حبوبات کامل مانند دانه هاي سويا (روغن گيري نشده) و دانه ها و مغزها به دست آوريد. دانه هاي بذر کتان غني ترين منبع غذايي اين ماده مغذي هستند. ماهي از منابع بسيار خوب پروتئين محسوب مي شود. پروتئين موجود در ماهي از نظر کميت و کيفيت قابل توجه است، بدين معني که پروتئين موجود در ماهي به شکلي است که به آساني در دستگاه گوارش هضم و جذب مي شود و به طور تقريبا کامل در بدن به مصرف مي رسد. ماده مغذي ديگري که در ماهي به مقدار کافي وجود دارد، «روي» مي باشد. روي يک ماده مغذي است که در رشد کودکان و نوجوانان و نيز در بلوغ جنسي نوجوانان تاثير مهمي دارد. کمبود اين ماده مغذي در دوران رشد موجب کوتاهي قد و در صورت کمبود شديد باعث کوتولگي مي شود. اين ماده غذايي مفيد با دارا بودن روي به ميزان کافي مي تواند به رشد و تنظيم بلوغ جنسي کمک کند. ماهي را منابع غني فلوئور در سلامت و استحکام دنان ها است و در پيشگيري و پوسيدگي دندان تأثير مهمي دارد. پس با مصرف ماهي مي توانيم به سلامت و استحکام دندان هاي خود کمک کنيم. فلوئور در پيشگيري از استئوپروز يا پوکي استخوان نيز مؤثر است. ماهي دريا از بهترين منابع يد به حساب مي آيد. يد يکي از مواد مغذي است که تأثير مهمي در سلامت انسان دارد. يد در رشد اثرات قابل توجهي دارد و کمبود آن موجب اختلال در رشد و کوتاهي قد مي شود، بنابراين مصرف ماهي به مقدار کافي در دوران رشد ضروري است. يد همچنين در تکامل سيستم عصبي نقش مهمي دارد. البته به دليل آلودگي ماهي هاي آزاد به فلزات سنگين، مصرف ماهي هاي دريا به خانم هاي باردار توصيه نمي شود و مصرف ماهي پروشي و کوچک تر براي آنها بهتر است، به طور مثال جيوه حاصل از آلودگي، به واسطه باران وارد رودخانه ها و اقيانوس ها شده و به وسيله باکتري ها به متيل جيوه تبديل مي شود و ماهي ها به واسطه خوردن جلبک ها و پلانکتون ها آن را دريافت مي نمايند.
تقريبا بدن تمام ماهي ها حاوي متيل جيوه يا Methyl Mercury مي باشد که اين ماده شيميايي مي تواند منجر به بروز آسيب هاي عصبي به خصوص در کودکان گردد. ماهي هاي بزرگ تر حاوي مقادير بيشتري از اين ماده شيميايي مي باشند.

ماهي قزل آلا با سس بادام
 

مواد لازم براي 4 نفر:
 

ماهي قزل آلا/ 4 عدد
نمک و فلفل/ به مقدار لازم
روغن مخصوص سرخ کردني/ به مقدار لازم
ليمو و شويد براي تزئين/ به مقدار لازم

براي تهيه سس:
 

کره/ 20 گرم
بادام پرک/ يک دوم فنجان
آبليمو/ 2 قاشق سوپخوري

روش تهيه:
 

شکم ماهي را پاک کنيد و بشوييد و بعد با دستمال خشک نماييد. سپس داخل شکم و روي پوست آن را نمک و فلفل بزنيد. روغن را در تابه گرم کنيد و ماهي را در آن به مدت 12 تا 15 دقيقه سرخ نماييد تا پوست ماهي برشته شود. آنگاه از تابه برداريد و داخل سيني بگذاريد. در تابه ديگري کره را گرم و بادام را در آن سرخ کنيد تا طلايي شود. در پايان، آبليمو، را بيفزاييد و سس بادام را به سرعت روي ماهي بريزيد و با شويد و ليمو، آن را تزئين و بلافاصله ميل کنيد.
منبع: دنياي تغذيه شماره 106