جايگزين هاي طلايي براي دسرهاي بچه ها


 






 
بچه ها و شيريني دوستان جداناپذيري هستند. بعضي بچه ها با پول توجيبي خود فقط به دنبال خريد کلوچه و بيسکويت هستند و برخي ديگر با گذاشتن چند ميز و صندلي روي يکديگر سعي دارند تا دستان کوچکشان را به شکلات و شيريني برسانند و بالاخره با هر ترفند و کلکي شده مي خواهند تا به جعبه هاي شيريني و کاکائوي بالاي قفسه دست پيدا کنند.
از اين حرفه ها که بگذريم، خبر خوب اين است که حتماً دسرهايي که براي بچه ها درست مي کنيد لزوماً نبايد کالري و چربي بالايي داشته باشند.
حتماً شما هم در درست کردن شيريني و دسر براي کودکانتان محتاط هستيد. از اين رو، در اين مقاله به چند مورد از خوردني هاي مورد علاقه بچه ها اشاره مي کنيم که به راحتي آنها را با برخي مواد مغذي و سالم جايگزين کرده ايم تا علاوه بر طعم و مزه مورد نظر، ارزش غذايي نيز داشته باشند. مطمئن باشيد که براي بچه ها اين تفاوت هاي کوچک آن چنان قابل توجه نمي باشد.

دسر اصلی

جایگزین مغذی و سالم

ارزش غذایی

پیشنهادات

بستنی

ماست منجمد

کالری کمتر و پروتئین بیشتر

می توانید از انواع مختلف ماست های طعم دار استفاده کنید، حتی ماست با طعم شکلات

شیر کاکائو

شکلات تلخ

سرشار از آنتی اکسیدان

هر چه شکلات تلخ تر باشد، درصد کاکائوی آن بیشتر است.

آب نبات

میوه خشک یا تازه منجمد

سرشار از ویتامین و مواد معدنی

میوه های خشک و منجمد همان مواد مغذی میوه تازه را دارند و همچنین دسترسی به آنها در تمامی فصول میسر است

تارت و کیک

موز و توت فرنگی پوشیده شده با شکلات تلخ

آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ و ویتامین و مواد معدنی موجود در میوه

میوه پوشیده شده با شکلات را می توان خیلی راحت تهیه کرد. البته، می توانید انواع دیگر آن را در کتاب های آشپزی یا اینترنت جستجو کنید. همچنین، شکلات شیری می تواند جایگزین شکلات تلخ شود.


اگر هنوز فکر مي کنيد بچه ها با خوردن اين خوراکي ها متقاعد نمي شوند، به ايده هاي زير عمل کنيد:
- سيب و کره بادام زميني
- پنير محلي با کمپوت ميوه
- مخلوط شير با شکلات بدون شکر يا با عصاره توت فرنگي
- شکلات داغ بدون شکر
- ژله بدون شکر
- بستني يخي هاي خانگي (که از آبميوه ها درست مي شوند و فاقد قند مي باشند).

کلک هاي سودمند
 

با دستکاري در برخي مواد اوليه و دستورالعمل ها، مي توانيد آنها را مغذي تري و آسان تر تهيه کنيد. سعي نماييد تا حداقل يکي دو مورد از اين جايگزين ها را امتحان کنيد:
- ميزان شکر را به نصف کاهش دهيد (معمولاً مقدار شکر يا قند در دستورالعمل هاي موجود زياد است). از آنجايي که ميزان مصرف شيريني جات در زندگي انسان همچنان رو به افزايش است و توليدکنندگان مواد غذايي نيز در محصولات خود از شکر تا حد زيادي استفاده مي کنند، لذا با کمتر مصرف کردن مواد قندي قادر خواهيد بود تا طعم واقعي مواد را حس کرده و حتي شايد طعم بهتري را نسبت به قبل تجربه کنيد.
- در تهيه کيک، تارت و کلوچه، به جاي آرد سفيد از آرد گندم کامل استفاده کنيد. آرد گندم کامل حداقل 2 برابر آرد سفيد فيبر دارد و در ضمن همان کار را براي شما انجام مي دهد.
- به جاي استفاده از 1 عدد تخم مرغ کامل، 2 سفيده تخم مرغ را در نظر بگيريد. با به کارگيري اين روش ميزان چربي و کالري را پايين آورده ايد.

نتيجه گيري:
 

مطمئناً دسر چيزي نيست که بچه ها حتماً بايد آن را هر روز يا بعد از وعده هاي غذايي بخورند. تمايل کودک براي خوردن اين شيريني جات تا حدي بستگي به خود شما دارد. در خاتمه، يادآور مي شويم که با به کارگيري روش هاي بالا، علاوه بر داشتن دسرهايي سالم براي کودکان، آنها را از رژيم متعادل تري برخوردار خواهيد نمود.
منبع: دنياي تغذيه شماره 106