يافته هاي علمي


 






 

عسل، نوزادان را به کام مرگ مي کشاند
 

پژوهشگران آلماني در بيانه يي اعلام کرده اند که خوراندن عسل به نوزاداني که کمتر از شش ماه دارند سبب مرگ ناگهاني مي شود.
عسل يک ماده ي خوراکي طبيعي است که در هنگام تهيه، هيچ پروسه ي شيميايي يا گرمايي براي استرليزه کردن آن انجام نمي شود و در برخي شرايط امکان جذب باکتري خاصي را داراست. در نتايج اين تحقيق اين نکته ذکر شده است که سم اين باکتري در اندازه ي بسيار ناچيز يعني در حدود چند نانوگرم مي تواند يک انسان سالم را بلافاصله دچار شوک کرده و بکشد.
پژوهشگران تأکيد کرده اند که والدين با دادن مقدار بسيار ناچيزي از عسل به نوزادان مي توانند اين سم را به بدن نوزادان کمتر از شش ماه وارد کرده و زمينه ي مرگ ناگهاني نوزادشان را فراهم کنند.

اعداد در مغز انسان مشاهده شد
 

در يک پژوهش جديد د انشمندان توانستند اعداد و ارقام را در درون مغز انسان ها ببينند.
اين دانشمندان، با تحليل دقيق روي فعاليت مغز مي توانند بگويند که فرد مورد نظرشان دقيقاً چه شماره يي را ديده است. در مطالعات قبلي، پژوهشگران سلول هاي مغزي را در ميمون ها شناسايي کرده اند که با شماره ها ارتباط دارند.
هر چند دانشمندان مناطقي از مغز را در ارتباط با فعاليت هاي عددي در انسان شناسايي کرده اند، اما تاکنون ثابت شده بود که الگوهاي فعاليت مغزي مرتبط با اعداد خاص، پيچيده و مبهم هستند.
دانشمندان در اين تحقيق روي ده داوطلب مطالعه کرده و اعداد يا نقطه ها را روي يک صفحه ي نمايش در حالي مشاهده مي کردند که بخشي از قشر مخ اين افراد در حال اسکن بود. اين منطقه از قشر مخ با اعداد در ارتباط است.
دانشمندان دريافتند وقتي تعداد نقطه ها کم باشد، الگوي فعاليت مغز به تدريج و با روندي طبيعي تغيير مي کند که قابل تشخيص است، اما وقتي نوبت اعداد مي شود، اين تغيير تدريجي ديگر قابل تشخيص نيست و کار مغز بسيار پيچيده و مبهم مي شود.

نان و پنير و گردو و ميوه مناسب ترين تغذيه براي دانش آموزان است.
 

نان و پنير و گردو و ميوه ي شسته شده مناسب ترين تغذيه براي دانش آموزان مي باشد.
خانواده ها ضمن توجه و حساسيت لازم در خصوص تغذيه ي دانش آموزان بايد از مواد طبيعي داراي پروتئين و کربوهيدرات بالا و چربي پايين و همچنين ميوه و سبزي تازه در رژيم غذايي آنها استفاده و از دادن مواد غذايي آماده و مصنوعي به آنها خودداري کنند. مصرف صبحانه ي مناسب توسط دانش آموزان موجب افزايش يادگيري آنها مي شود.
از آنجايي که سلول هاي مغزي عمدتاً از قند گلوکز تغذيه مي کنند، تأمين اين فاکتور غذايي براي دانش آموزان که در سنين رشد و در حال يادگيري هستند موجب افزايش کارآيي ذهني آنها خواهد شد.

براي پيشگيري از سکته ي قلبي آلبالو بخوريد
 

آلبالو جزو ميوه هاي خوش طعمي است که طرفداران زيادي دارد و بر خلاف ظاهر کوچکش فوايد بسياري دارد که پيشگيري از بيماري هاي قلبي- عروقي از جمله ي آنهاست.
آلبالو به خاطر داشتن مقدار بسيار زيادي رنگدانه ي قرمز موجب پيشگيري از بسياري از بيماري هاي قلبي- عروقي مي شود. البته ميوه هاي ديگر نيز که داراي رنگدانه ي قرمزند اين خاصيت مهم را دارند که در اين ميان آلبالو ميزان بيشتري از آن را داراست.
اين ميوه مسکن تشنگي و ضد فشار خون است و مصرف آن بر درمان سنگ هاي اوراتي کلسيم نيز موثر است. شربت آلبالو نيز در معالجه ي التهاب و ورم کليه مفيد است و مصرف آن موجب آرامش اعصاب و تسکين نورون ها مي شود. ضمن اينکه آلبالو داراي ويتامين هايي از جمله ويتامين هاي گروه B است و زياده روي در مصرف آن نيز موجب مشکلاتي در دستگاه گوارش مانند دل دردهاي شديد مي شود.

خربزه، خستگي و استرس را کاهش مي دهد
 

پژوهشگران در يک تحقيق جديد دريافته اند که خربزه، خستگي و استرس را کاهش مي دهد. در اين تحقيق معلوم شد؛ رژيم غذايي حاوي اين ميوه جاليزي در کمک به کاهش استرس مؤثر و مفيد است. به گفته ي پژوهشگران؛ خربزه سرشار از آنزيم هاي آنتي اکسيدان سوپراکسيدي است که تأثيرات فوق را بر بدن اعمال مي کنند. محققان مي گويند؛ آب خربزه به ميزان قابل ملاحظه يي در کاهش خستگي و استرس در افراد سالم تأثيرگذار و مفيد است. در اين پژوهش، محققان فرانسوي تأثيرات ضد تنشي اين ميوه را روي هفتاد داوطلب مورد آزمايش قرار دادند.
در چندين پژوهش مختلف، رابطه ي بين استرس رواني با استرس اکسيديته ي بين سلولي مشاهده شده است. در بررسي روي افرادي که از کپسول هاي حاوي آنتي اکسيدان هاي خربزه استفاده کرده بودند به ميزان قابل توجهي مخصوصاً پس از 28 روز در کاهش استرس و خستگي تأثير بسزايي مشاهده شد.

بهترين لالايي نوزادان کشف شد
 

پژوهشگران انگليسي به تازگي دريافته اند موسيقي هاي پخش شده در زمان جنيني نوزادان در سال نخست تولدشان بهترين لالايي هنگام خواب شان است. نوزادان بلافاصله پس از آغاز زندگي به تمامي صداهايي که در دوران جنيني شان شنيده اند عکس العمل نشان مي دهند و گاه دچار آرامش و گاه دچار پريشاني مي شوند. در اين تحقيق مشخص شده است که والديني که در زمان جنيني فرزندشان به موسيقي خاص گوش داده اند در سال نخست پس از تولد کودک شان شاهد عکس العمل هاي نوزاد به همان موسيقي خاص خواهند بود و مي توانند با کمک همان موسيقي کودک شان را آرام کنند.
پژوهشگران انگليسي همچنين متوجه شده اند که والدين اين نوزادان با پخش اين موسيقي ها نه تنها مي توانند روحيه ي کودکان شان را شاد نگه دارند، بلکه تعداد دفعات بي خوابي هاي زمان نوزادي فرزندشان را نيز کاهش دهند.
منبع: 7 روز زندگي- ش 87