10 رفتار رايج نادرست درباره غذا خوردن


 






 
قبل از غذا، سالاد بخوريم يا بعدآن ؟ زمان غذا خوردن آب بخوريم، يا نخوريم ؟ مصرف ميوه پس از صرف غذا، به هضم غذا کمک مي کند يا عکس آن، باعث سوء هاضمه مي شود؟
پرسش هايي مثل اين ها، سال هاست که در ذهن همه چرخ مي خورد و تا امروز هم براي خيلي از آن ها جواب دقيق، روشن و فراگيري پيدا نشده، البته نه براي همه. خيلي از اين پرسش ها هستند که پاسخ علمي براي آن ها وجود دارد، اما خيلي ها هم چنان همان جواب هاي غيرعلمي غلط را در ذهن دارند و جالب اين که مرتب هم به اين و آن توصيه مي کنند. دکتر ضياءالدين مظهري، متخصص تغذيه درباره 10 رفتار رايج نادرست درباره غذا خوردن توضيح داده است.

نوشيدن آب
 

نوشيدن آب بلافاصله پس از صرف غذا ، موجب رقيق شدن شيره معده مي شود و اثر آنزيم هاي هضمي را به تعويق مي اندازد؛ به اين ترتيب در هضم غذا اختلال ايجاد مي شود. بنابراين بهتر است مصرف آب، هنگام صرف غذا به حداقل برسد و اين عمل 2-1 ساعت قبل و يا بعد از صرف غذا انجام شود. گفتن اين نکته هم ضروري است که نوشيدن آب قبل از غذا، باعث تحريک اشتها مي شود.

پياده روي آهسته
 

حرکت و تغذيه مناسب دو روي سکه هستند؛ حرکت، قبل از غذا اشتهاآور است و حرکت آهسته، چند دقيقه پس از صرف غذا، باعث سهولت عمل معده مي شود؛ به طوري که احساس سنگيني و حتي اشکال در تنفس ناشي از سنگيني معده را از بين مي برد. هم چنين پياده روي به خصوص به خانم هايي که دردهاي استخواني در ناحيه پا دارند و يا از پوکي استخوان در هراس اند بسيار توصيه مي شود.

سيگار نکشيدن
 

کشيدن سيگار پس از صرف غذا، امکان ابتلا به سرطان را افزايش مي دهد؛ چون معلوم شده که سيگار خطر رفلاکس يا بازگشت محتويات معده به مري را بالا مي برد و رفلاکس هم در دراز مدت، خطر سرطان را بالا مي برد. البته فراموش نکنيد که سيگار نه تنها پس از صرف غذا، بلکه در همه حال سرطان زاست.

خوردن ميوه
 

با توجه به اين که بعد از خوردن غذا، معده پر و سنگين است، خوردن ميوه، به اين سنگيني دامن مي زند و در عمل هضم، مشکل ايجاد مي کند و بهتر است 2-1 ساعت پس از صرف غذا باشد. البته برخي افراد، به علت حساسيت نداشتن گيرنده هاي انسولين، پرخوري يا تحريک پذيري پانکراس، بعد از خوردن غذا تمايل به مصرف ماده شيرين دارند، که تنها به اين افراد توصيه مي شود بعد از صرف غذا، به جاي مصرف شيريني، مربا و... از ميوه استفاده کنند.
در ضمن خوردن ميوه و يا ساندويچ هاي سبک، به مقدار کم در ميان وعده ها، باعث کاهش ولع افراد براي وعده بعد مي شود، از افت فشار خون و خستگي زود هنگام، جلوگيري مي کند و به اين ترتيب قدرت فکر و و کار را افزايش مي دهد و از رفتارهاي تنش زاي فرد با ديگران جلوگيري مي شود.

نوشيدن چاي
 

چاي داراي تانن است و باعث جلوگيري از جذب آهن مي شود. بهتر است خانم ها و کودکان، تا دو ساعت پس از صرف غذا، چاي ننوشند. البته مصرف آن بلافاصله بعد از غذا، در آقايان که عمدتا آهن خون آن ها زياد است، مشکلي ايجاد نمي کند.

محکم بستن کمربند
 

بستن کمربند در حين صرف غذا و پس از آن باعث مي شود گردش خون با مشکل انجام شود؛ البته اين هشدار شامل حال تمام افراد نمي شود، ما به برخي مراجعان خود توصيه مي کنيم قبل از غذا، براي کم خوري، کمر بند خود را محکم کنند.

استحمام
 

تحقيقات نشان داده است رفتن به حمام با معده پر، باعث ايجاد استرس واختلالاتي درخون رساني به قلب و مغز مي شود.

استفاده کردن از دسر
 

دسرها مقدار زيادي انرژي دارند و در صورت استفاده، علاوه بر آن که موجب ايجاد فشار به قلب و عروق مي شوند، اين انرژي دريافتي به صورت چاقي ظاهر مي شود و همان گونه که مي دانيم، چاقي عامل بيماري هاي متعدد است.

خوابيدن
 

به افراد که زمينه رفلاکس (بازگشت اسيد معده) دارند، توصيه مي شود. بلافاصله پس از صرف غذا، دراز نکشند؛ زيرا اين عامل باعث برگشت محتويات معده که اسيدي هستند، به طرف مري و ايجاد التهاب مري مي شود. در برخي موارد نيز احتمال ورود غذا به ريه را امکان پذير مي کند. اين نکته را نيز بايد در نظر داشت که بعد از صرف غذا، چند دقيقه استراحت به معده کمک زيادي مي کند، اما اين استراحت نبايد به صورت دراز کشيدن باشد.

سالاد
 

مصرف سالاد، بعد يا قبل از زمان غذا خوردن، توصيه مي شود، اما بهتر است قبل از غذا باشد که هم از پرخوري جلوگيري مي کند و هم محتواي فيبر آن براي حرکت درست روده ها مفيد است. اگر مصرف سالاد به بعد از غذا موکول شود، ممکن است ديگر جايي براي آن باقي نماند، يا اين که باعث گشاد شدن بيش از حد معده شود.
منبع:مجله راه کمال شماره 27