پنج ماده غذايي که باعث تضعيف استخوان مي شود


 





 
بعضي موادغذايي که روزانه مصرف مي شود باعث تضعيف استخوان ها مي شود.اين مواد ماده معدني را از استخوان ها خارج مي کند يا اين که مانع از رشد استخوان ها مي شود.
در اين مطلب به نقل از «Readers Digest» به چند ماده که مصرف آن باعث تضعيف استخوان ها مي شود اشاره شده است.
* مصرف زياد مولتي ويتامين A؛ اين ويتامين که در تخم مرغ، لبنيات چرب، جگر و موادغذايي غني شده با ويتامين A موجود است، براي تقويت بينايي و سيستم ايمني بدن مهم است. اين روزها برخي از مردم علاوه بر مصرف موادي که حاوي اين ويتامين است از مولتي ويتامين حاوي آن نيز استفاده مي کنند. مصرف بيش از حد ويتامين A خطر شکستگي استخوان را در زنان يائسه دوبرابر مي کند.
راه حل: لبنيات کم چرب يا بدون چربي را جايگزين لبنيات پرچرب کنيد. به جاي زرده تخم مرغ که سرشار از ويتامين A است از سفيده استفاده کنيد. مولتي ويتامين مصرفي خود را در صورت بالابودن ميزان ويتامين A آن با مشورت پزشک عوض کنيد.
* روغن هاي هيدروژنه؛ نتايج بررسي هاي اخير نشان مي دهد از مراحل هيدروژناسيون که روغن مايع نباتي را به جامد تبديل مي کند، براي تهيه شيريني استفاده مي شود که اين روند ويتامين K موجود در آن را از بين مي برد. ويتامين K براي تقويت استخوان لازم است. روغن هاي نباتي مانند کانولا و روغن زيتون پس از گياهان برگ سبز دومين وبهترين منبع اين نوع ويتامين است. اما مقدار ويتامين K در هر يک از اين خوراکي ها بسيار کم است به عنوان مثال يک قاشق غذاخوري روغن کانولا داراي ۲۰ميکروگرم و يک قاشق غذاخوري روغن زيتون حاوي ۶ ميکروگرم ويتامين K است درحالي که در هر وعده اسفناج ۱۲۰ميکروگرم ويتامين K موجود است.
راه حل: اگر از گياهان برگ سبز به وفور استفاده مي کنيد جاي نگراني وجود ندارد اما اگر اهل شيريني هستيد، سعي کنيد شيريني را در منزل و با استفاده از روغن کانولا تهيه کنيد.
* کافئين؛در ازاي نوشيدن هر يک فنجان قهوه، ۶ ميلي گرم کلسيم از دست مي دهيد. اگرچه اين ميزان اندک است اما در صورت جايگزين نکردن آن با نوشيدني هاي مفيد براي استخوان مانند شير و آب ميوه هاي غني شده، به مرور زمان مي تواند مشکل ساز شود.
راه حل:مصرف قهوه را به يک يا ۲ فنجان محدود کنيد سپس به مرور زمان آن را با نوشيدني هاي بدون کافئين جايگزين کنيد.افزودن شير در قهوه اثر زيان آور آن را کم مي کند.
* نوشيدني هاي گازدار؛گاز اين نوع نوشيدني ها از اسيد فسفريک به وجود مي آيد که ميزان دفع کلسيم از طريق ادرار را بالا مي برد. اين نوع نوشيدني ها که ارزش غذايي ندارد، تنها تشنگي فرد را رفع مي کند.
راه حل:شير، آب ميوه هاي غني شده يا آب را جايگزين نوشيدني هاي گازدار کنيد.
* نمک؛ به مرور زمان، نمک کلسيم را از استخوان ها خارج مي کند و باعث ضعيف شدن آن ها مي شود. با مصرف هر ۲هزار و سيصد ميلي گرم سديم، ۴۰ميلي گرم کلسيم از دست مي رود.
راه حل: بهترين و موثرترين راه حل، مصرف نکردن غذاهايي مانند فست فود، پيتزا، غذاهاي جامد، کنسرو، ساندويچ و سيب زميني سرخ شده است.
منبع:http://www.khorasannews.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb