بهبود سازي اوبونتوي کوچک!


 






 

12روش براي بهبود Remix
 

Ubuntu Netbook Remix يا UNR نسخه سفارشي شده اي از توزيع اوبونتو براي استفاده روي نت بوک ها است. به گزارش سايت هاي مختلف و همچنين تست هايي که خودمان در عصر شبکه انجام داديم ( شماره 103 )، UNR يکي از بهترين سيستم عامل ها براي نت بوک ها بوده و در کنار سادگي نصب و کاربرپسندي، قابليت ها و امکانات قابل توجهي دارد. با وجود اين، پس از چندين بار استفاده از آن متوجه مي شويد که بايد خودتان نيز آن را دستکاري کرده و يک UNR بهتر براي خود بسازيد. تجربه من به ترفندهاي بهبود سازي زير منجر شده است.

تکامل Maximus
 

Maximus يک پروسه دايمون دسکتاپ است که پنجره ها را مديريت مي کند. اين پروسه از قابليت minimize/unmaximize پشتيباني نمي کند. اپلت Namebar فهرستي از پنجره هاي گشوده شده به حالت حداکثر (Maximum) يا حداقل (Minimum) را روي ميز کار گنوم در اختيارتان مي گذارد. همچنين قابليت تبديل اندازه يک پنجره را نيز فراهم مي کند. براي نصب Namebar فايل-namber-applet-0.5-1~ppa1-all.debgnome را دانلود کرده و دوباره روي آن کليک کنيد تا نصب شود. پس از نصب،ترمينال خط فرمان را باز و دستور Killall gnome- panel را اجرا کنيد. بالاي ابزار پنل، کليک وگزينه Add to Panel را انتخاب کنيد. اکنون در فهرست ظاهر شده ، گزينه Namebar Applet را انتخاب و به پنل اضافه کنيد.

جايگزيني Window picker با DockbarX
 

اپلت Window picker نيز براي مديريت پنجره ها در UNR استفاده مي شود. يک ضعف بزرگ اين اپلت عدم پشتيباني از مديريت گروهي پنجره ها است. به عنوان مثال، نمي توانيد به صورت گروهي پنجره هاي گشوده شده را جا به جا يا به طور افقي / عمودي مرتب کنيد. اپلت DockbarX در اين زمينه بهتر از Window picker عمل مي کند. براي نصب DockbarX بايد بسته PPA را به UNR اضافه کنيد. براي انجام اين کار دستورات زير را اجرا کنيد:
Sudo add- apt repository ppa:dockbar- main/ppa
Sudo apt- get update && sudo apt-get install dockbarx
پس از اين دستورات، مانند روش بالا اپلت Window picker را از روي پنل پاک و DockbarX را اضافه کنيد.

پنهان سازي تاريخ
 

اگر دوست نداريد بالاي پنل تاريخ نمايش داده شود و احساس مي کنيد که فضاي زيادي از دسکتاپ شما را اشغال مي کند، آن را حذف کنيد. روي اپلت time/date کليک و preferences را انتخاب کنيد. علامت تأييد باکس show date را برداريد.

پنهان سازي خود کار پنل
 

براي اين کار مي توانيد از قابليت Autohide پنل استفاده کنيد. بالاي پنل راست کليک کرده و Properties را انتخاب کنيد. حال گزينه Autohide را تيک بزنيد.

افزودن اپلت CPU Freq scaling
 

اپلت CPU Freq scaling به شما اجازه مي دهد، فرکانس کاري پردازنده سيستم را سريع تغيير دهيد تا بتوانيد به يک کارايي مناسب برسيد. به روش بالا اين اپلت را به پنل دسکتاپ اضافه کنيد.

حذف بازي ها از روي نوار ابزارها
 

اگر جزء کاربراني هستيد که به طور معمول با دستگاه هاي نت بوک خود بازي نمي کنند، هر چند بازي هاي کوچک و کم حجم، از منوي Main Meno وارد بخش Application شده و تيک گزينه Game را برداريد.

نصب Swiftfox
 

Swiftfox مي تواند يک فايرفاکس سفارشي براي شما بسازد که نسبت به فايرفاکس معمولي داراي کارايي و البته سرعت بيشتري باشد. براي نصب Swiftfox در ترمينال خط فرمان با دستور زير فايل sources.list را باز کنيد.
Sudo gedit /etc/apt/sources.list
خط زير را به انتهاي فايل اضافه کنيد:
deb http://getswiftfox.com/builds/debian unstable non- free
فايل را ذخيره کرده و ببنديد. اکنون دستور زير را اجرا کنيد:
Sudo apt-get update && sudo apt-get install swiftfox-i686

نصب افزودني Meerkat روي فايرفاکس
 

افرودني Meerket به نشاني http://banshee-project.org/~ abock/meerkat قابليت هاي جديدي به فايرفاکس اضافه مي کند که براي کاربران نت بوک کاربردي خواهند بود. براي نمونه، پنهان سازي نوار وضعيت در مواقع غير استفاده، حذف نوار منوها و افزودن آن به صورت شکلک به نوار Navigation، افزودن کليد Download و Bookmark به سمت راست نوار Location، تغيير اندازه نوارها براي استفاده بهتر از فضا و صفحه نمايش برخي از اين قابليت ها هستند.

نصب Google Chrome
 

هميشه محکوم به استفاده از فايرفاکس نيستيد و مي توانيد از مرورگرهاي مشابه ديگري مانند کروم استفاده کنيد. کروم از فايرفاکس سريع تر است و منابع کمتري از حافظه و پردازنده را روي سيستمي مانند نت بوک استفاده مي کند.

کاهش دادن ابزارهاي Startup
 

تعداد ابزارهايي که همزمان با سيستم عامل اجرا مي شوند، روي سرعت و مصرف انرژي بوت نت بوک ها تأثير بسيار زيادي دارند. وارد System->Preferences->Startup Aplications شده و ابزارهايي مانند بلوتوث، شناسايي سخت افزار جديد، مديريت پيغام ها، صداي لاگين گنوم، اپلت چاپگر، به روز رساني کاربران، دسترسي هاي مجازي و دايمون تنظيمات گنوم را غير فعال کنيد.

غير فعال کردن Touchpad
 

دايمون Syndaemon مي تواند Touchpad نت بوک را مديريت کند. اين دايمون به طور خودکار همراه با UNR نصب مي شود، اما بايد آن را جزء پروسه هاي Startup قرار دهيد. وارد System->Preferences->Session شده و اطلاعات زير را وارد کنيد:
Name: Synaptics Touchpad Syndaemon
Command: syndaemon-i 1 –d
Comment: Disable the touchpad when typing

نصب Powertop
 

با ابزار Powertop مي توانيد کارايي باتري نت بوک را بالا برده و با اعمال تنظيماتي مصرف انرژي را کاهش دهيد. دستور sudo apt-get install Powertop اين برنامه را نصب مي کند و براي اجراي آن از دستور Powertop sudo استفاده کنيد.
منبع: مجله عصر شبکه، شماره ي 108