خواب خوش، پلکی چند


 





 
بالارفتن سن به طور طبیعی با کاهش میزان خواب همراه است. کودکان بیش از جوانان و جوانان بیش از سالمندان می خوابند.
با این حال کم خوابی اغلب با مشکلات درونی و بیرونی همراه می شود و زندگی طبیعی فرد را مختل می کند. بی خوابی عارضه ای است که از کوتاه شدن مرحله عمیق خواب ناشی می شود و از طریق دیرخوابی، پریدن از خواب و خواب آلودگی طی روز فرد مبتلا را آزار می دهد.
از هر سه نفر بالای ۶۰ سال یک نفر به بی خوابی دچار می شود یا در دوره های متناوب برای مثال در برخی فصول سال از عوارض آن رنج می برد. با این حال آثار بی خوابی از حدود ۵۰ سالگی آشکار می شود و مشکلات خواب را به صورت قابل احساس در پی دارد.

● خواب خوب و کافی
 

کاهش توانایی مغز برای ترشح هورمون های مرتبط با خواب و بیداری زمینه درونی را برای بی خوابی در پی دارد. در حقیقت بی خوابی از کاهش توانایی بدن برای تنظیم ریتم خواب و بیداری ناشی می شود و در این شرایط در احساس خواب آلودگی با بیداری و سرحال بودن تداخل ایجاد می گردد.
بالطبع دیرخوابی یا خواب آلودگی روزانه دردسرساز است و روند طبیعی زندگی فرد را مختل می سازد. علاوه بر آن بدن انسان به خواب خوب و کافی نیاز دارد. بدون خواب خوب هم خلق و خوی فرد خراب می شود و هم بدن نمی تواند وظایفش را طی خواب شبانه انجام دهد.
در ساعات خواب مغز به تجزیه و تحلیل اطلاعات و ثبت آنها می پردازد، کبد و دستگاه گوارش از سموم و مواد زاید پاک می شود و ضایعات درون سلول ها که از فعالیت روزانه ناشی شده اند دفع می گردند.
انجام کامل این بازپیرایی شبانه به خواب خوب و کافی نیاز دارد. یعنی خوابی که با ریتم درست انجام شود و به مرحله خواب عمیق برسد و البته حدود هشت ساعت طول بکشد.
با این حال ممکن است کسی روزانه شش ساعت یا حتی کمتر بخوابد و مشکلی نداشته باشد. افراد مبتلا به بی خوابی طی روز چرت می زنند و گاه خواب آنها سنگین می شود و اما شب ها در رختخواب غلت می زنند و تا صبح نصفه و نیمه می خوابند.

● آسوده بخوابید
 

ـ استرس را از خود دور کنید. استرس روزانه در افراد میانسال و مسن خواب شبانه را مختل می کند.
ـ اگر بی خوابی در اثر مصرف داروهاست با پزشک مشورت کنید. دردهای عضلانی و استخوانی نیز می تواند علت بی خوابی باشد و باید این دردها را درمان کرد.
ـ شب ها کاری که آرامتان می کند را انجام بدهید. این کار می تواند نگاه کردن به تلویزیون، گوش کردن به رادیو، شنیدن موسیقی، مطالعه یا حتی صحبت کردن با فرزندان درباره مسائل روزمره باشد. اگر ناراحتید به رختخواب نروید.
ـ ساعات خواب و بیداری را تنظیم کنید. حتی الامکان ساعت مشخص و ثابتی از شب آماده خواب شوید و صبح نیز در ساعتی مشخص از خواب برخیزید.
ـ نرمش روزانه را فراموش نکنید. نرمش هم بهبود فعالیت ارگان های حیاتی بدن را موجب می شود و هم از طریق خستگی چشم ها را زود به خواب خوش شبانه پیوند می دهد.
ـ از رژیم تغذیه ای سالمی پیروی کنید. میوه ها و سبزیجات را بیشتر و گوشت و چربی و ادویه را کمتر بخورید.
ـ روزها حتی الامکان در معرض نور خورشید قرار بگیرید تا بدنتان بتواند ریتم خواب و بیداری را حفظ کند.
ـ اگر شب احساس گرسنگی کردید نان و لبنیات بخورید. غذاهایی که در یخچال یافت می شوند معمولا برای تغذیه پیش از خواب سنگین هستند. علاوه بر آن نمک، ادویه و حبوبات در آنها خواب را مختل می کند.
ـ شب ها کمتر آب بنوشید تا برای تخلیه مثانه از خواب شیرین برنخیزید.
ـ اتاق خواب را با وسایل ساده تزئین کنید. نقاشی های ترسناک یا وهم آور حتی در صورت عادی شدن باز هم بر آرامش مغز هنگام آماده شدن برای خواب تاثیر منفی می گذارد. اتاق خواب را تا حد امکان خلوت نگه دارید. دمای اتاق خواب را تنظیم کنید. پنجره ها را حتی در فصل سرما کمی باز بگذارید تا هوا تهویه شود.
ـ لباس راحتی بپوشید. در صورت امکان لباس مناسبی برای خواب تهیه کنید. پوشیدن لباس خواب از نظر روانی بر تمایل به خواب تاثیر مثبت دارد.
ـ اگر نیم ساعت در رختخواب بودید و خواب تان نبرد، تقلا نکنید. خوابیدن اجباری نیست و اصلا نمی تواند باشد. اگر بدن کاملا سرحال یا مغز درگیر افکار مختلف باشد، خوابیدن غیرممکن است و فایده ای هم ندارد. از رختخواب بلند شوید، جرعه ای آب بنوشید و هنگامی که احساس کردید آماده خواب شده اید دوباره به رختخواب بازگردید. با خواب کلنجار نروید، آن را دعوت کنید و با آرامش بپذیرید.
ـ اگر به بی خوابی شدید مبتلا شده اید و تقریبا هیچ شبی به راحتی نمی خوابید، به پزشک مراجعه کنید.
ـ دم کرده های گیاهی می توانند چاره بی خوابی باشند. گیاهانی نظیر بابونه، سنبل الطیب، گل گاوزبان و... آرامبخش و خواب آور هستند.
ـ افراد سیگاری بیشتر به بی خوابی مبتلا می شوند، چون سیگار ضدخواب است. با وجود آرامش اولیه ناشی از جذب نیکوتین ، دود کردن سیگار، بدن را بیدار و فعال می کند. دود سیگار حاوی مواد سمی است و هنگامی که این مواد به بدن می رسند مغز و قلب برای دفع آنها فعال می شوند.

منبع:روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb