مشارکت مردان در بهداشت باروري


 

نويسنده: سيد هدايت مقدس




 
بهداشت باروري مشتمل بر طيف وسيعي از موضوعات است که سلامت باروري و نشاط و رفاه خانواده را تضمين مي کند مردان و زنان هر کدام از آنها بايد در ارتباط به حقوق خود حساس باشند در بيشتر کشورهاي دنيا مردان تقريباً در همه جنبه هاي زندگي از تصميم گيري درباره زندگي خصوصي و تعداد فرزندان گرفته تا تصميم گيري درباره سياستها و برنامه ها در سطوح دولتي از قدرت بيشتري برخوردارند. آنچه که زنان در طي حيات جنسي خود تحمل مي کنند اگر چه ناشي از زن بودن و حاصل شرايط بيولوژيک آنان است در صورتيکه با توجه و مشارکت مردان همراه باشد با دشواري کمتري روبرو خواهد شد.
مشارکت مردان همه آنچه را در بهداشت باروري به مردان مربوط مي شود از آن جمله حقوق باروري در رفتارهاي جنسي را شامل مي شود و دو جلوه دارد. اول آنچه نشان مي دهد که مرد نيازها، عقايد و حقوق همسر خود را از زمينه بهداشت باروري پذيرفته و به آن عمل مي کند دوم آنچه به بهداشت جنسي خود مرد و رفتار سالم در اين زمينه مربوط مي شود.
در واقع منظور از مشارکت مردان مسئوليت پذيري آنان در زمينه بهداشت باروري و حمايت از همسر براي مقابله با دشواري هاي حيات جنسي و توفيق در اين راه است اين مسئوليت پذيري از روابط سالم جنسي تا فرزندآوري از تغذيه کودک تا تربيت فرزندان و از بکارگيري روشهاي جلوگيري از حاملگي زن تا حمايت هاي ديگر از او را شامل است.
نقش مردان در بهداشت باروري به حکم مرد بودن آنها متنوع است شريک جنسي براي زن، همسر، پدر، سرپرست خانواده، رهبري جامعه و ... توفيق برنامه هاي بهداشت باروري مستقيماً در گرو نگرش و عمل مردان است. مشارکت مردان به تقويت روابط درون خانواده و احساس مسئوليت بيشتر مردان در قبال آموزش تربيت و سلامت فرزندان منجر مي شود. مردان شريک باروري همسران خويش اند اگر در تمامي مراحل بيش از بارداري، زايمان، شيردهي و ... و زماني که حاملگي خواسته يا ناخواسته به سقط منجر مي شود در کنار همسر و ياور او باشند تحمل سختي ها براي زن آسان تر مي شود. براي اينکه بتوان مشارکت مردان را در برنامه هاي تنظيم خانواده بيشتر کرد بايد کارهايي مانند ترويج مشارکت مساوي زنان و مردان در تمام مسئوليت هاي خانوادگي توسط سازمان ها و دستگاه هاي دست اندرکار دولتي و رهبران ملي و اجتماعي، تلاش ويژه براي تأکيد بر مسئوليت مشترک مردانه و ارتقاء مشارکت فعالانه آنان در مسئوليت پدرانه، ترغيب مشارکت کامل مردان در زندگي خانوادگي و مشارکت کامل آن در زندگي انجام شود. در کنار اين فعاليت ها آگاهي رساندن به مردان در اين زمينه که مي توانند نقش مهمي را در حل اين مشکل ايفا کنند متقاعد ساختن خانمها در اينکه در هنگام مشاوره هاي تنظيم خانواده و دريافت خدمات پيشگيري از بارداري به همراه همسران خود باشند و آگاه ساختن مردان با تأکيد بر نقش آنها به عنوان مسئول مراقبت کننده و محافظت کننده از همسر سبب تصميم گيري هاي آگاهانه سالم و مشترک زن و شوهر درباره سلامت باروري، پيشگيري از بارداري، تعداد فرزندان و ساير مسائل مربوط به بهداشت باروري خواهد شد.
به اميد آن روزي که مردان کشور عزيزمان نيز سهمي مناسب تر در برنامه هاي تنظيم خانواده داشته باشند.
منابع: مشارکت مردان از انتشارات وزارت بهداشت درمان با همکاري UNFPA.
منبع: نشريه پيام پزشک، ويژه هفته جهاني شير مادر. .