نامزد اولي ها


 

نويسنده:عاطفه پورمحمد




 
کارشناس اين شماره: دکتر عليرضا شيري
عيد اول براي آنهايي که تازه روزهاي داغ نامزدي را مي گذرانند، موقعيت هاي استراتژيک ويژه اي دارد

چراغ خاموش حرکت کنيد!
 

تعطيلات طولاني عيد حوصله بعضي ها را سر مي برد اما براي خيلي ها طولاني بودن اين تعطيلات، فرصتي است براي حسابي درس خواندن. فيلم ديدن، بازي کردن و حتي براي اضافه کاري. با وجود اين، داستان براي آنهايي که تازه نامزد کرده اند فرق مي کند و اين روزها حسابي ترش و شيرين مي شود؛ موقعيتي که پيش فرضش بر اين است که فقط يک بار تکرار مي شود؛ موقعيتي که يک جورهايي سکويي است براي اينکه خودي نشان بدهيد يا اينکه حتي توي ذهن فاميل جديد با مخ بخوريد زمين؛ موقعيتي که گذراندنش با نامزد محترم و البته در حضور خانواده هاي دو طرف، نکته ها و دردسرهاي خاص خودش را دارد؛ اگر همه تعطيلات را برويد سفر و وقتتان را خرج زدن حرف هاي شيک کنيد که بايد يکي حرف هاي حاشيه اي را جمع و جور کند که خراب نشويد، اگر هم کلاً حرف هاي شيک و غير شيک را بي خيال شويد و از کنار پدر و مادر تکان نخوريد که کلاً در تعطيلات، نامزدي را هم تعطيل کرده ايد. پس حواس ها را خوب جمع کنيد که تماشاچي و فرصت هاي خوب و بد زياد داريد!

تحويل سال سيريش نباشيد
 

اگر معمول نامزدي را يک سال بگيريم، احتمالاً آخرين سالي است که مي توانيد به عنوان بچه مامان و بابا کنار سفره هفت سين بنشينيد. پس فرصت را غنيمت بشمريد تا بعداً که دلتنگ مامان و بابا مي شويد، حسرت نخوريد.
- جوگير نشويد، نامزدتان قرار است يک عمر همسر شما باشد. فکر نکيند حالا که نامزد داريد هيچ کاري تنها تنها درست نمي شود. در خيلي از موارد بهتر است، هم خودتان تنها باشيد هم او را تنها بگذاريد.
- مامان و بابا هم دل دارند، حواستان به آنها هم باشد. سعي کنيد سال تحويل امسال بچه بهتري براي آنها باشيد تا يک وقت فکر نکنند که اين پسره يا دختره شما را از آنها دزديده و باعث شده آنها را فراموش کنيد.
- بعد از سال تحويل حتماً به نامزدتان زنگ بزنيد و تا جايي که امکان دارد با تمام اعضاي مهم خانواده او حرف بزنيد و تبريک بگوييد. اين کار باعث مي شود بيشتر دوست داشته شويد. يادتان باشد حتماً تأکيد کنيد که دوست داشتيد سال جديد را پيش آنها تحويل مي گرفتيد اما حيف که نشد.

عيد ديدني انتظار زيادي نداشته باشيد
 

عيد ديدني وقتي طولاني و ماراتني مي شود، ديگر دلچسب نيست. اما اگر بخواهيد تنبلي کنيد ممکن است براي هميشه جايگاه عروس يا داماد نمونه را از دست بدهيد.
- يادتان باشد که طرف مقابل، اگر حتي رسماً هم همسر شما باشد، باز هم اسمش نامزد است. پس بيخودي توقع نداشته باشيد مثل يک همسر با شما خانه همه فاميل بيايد. سعي کنيد مهماني و عيد ديدني ها فقط به اعضاي اصلي خانواده ختم شود.
- تا حالا شده حوصله بعضي عروسي ها را نداشته باشيد؟ شايد براي اين است که تمام داشته هايشان را در نامزدي رو کرده اند. اما شما بايد يکي دو سال بعد از عروسي هم چيزهاي تازه اي براي فاميل جديد داشته باشيد. پس همه کوپنتان را امسال خرج نکنيد. لازم نيست همه قابليت هاي نامزدتان را به همه فک و فاميل نشان بدهيد.
- تنها با خانواده خودتان برويد خانه عمه و خاله. اما تا آنجايي که مي توانيد، دو نفره نرويد عيد ديدني. شما که هنوز نرفته ايد سر خانه و زندگي خودتان. در ضمن، مزه نامزدي به بعضي سختي هاست. يک کمي دور از دسترس بودن خيلي هم بد نيست.

مهماني قاتي شوخي ها نشويد
 

ممکن است براي هميشه در ذهن فاميل جديد که سال به سال هم شما را نمي بينند بد جوري خراب شويد.
- گوش دادن فعال را ياد بگيريد؛ وقتي يکي از فاميل جديدها دارد برايتان ماجراي هيجان انگيزي تعريف مي کند، همين طوري در چشمانش زل نزنيد، باور کنيد توي حال طرف مي خورد. حداقل کمي چشم هايتان را گرد کنيد تا هيجان حرف هايش را در صورت شما ببيند.
- اگر با شما شوخي کردند، الکي خودتان را به بيراهه نزنيد؛ فکر نکيند زيادي مثبت بودن خوب است. البته زيادي هم قاتي شوخي ها نشويد چون اينکه در برخورد اول جلف بزنيد، خيلي بهتر از پخمه بودن نيست.
- در صميميت با اعضاي فاميل جديد، از نامزدتان جلو نزنيد. به اندازه عمرتان براي نشان دادن خودتان وقت داريد. پس خيلي تند نرويد! بهترين کار اين است که پشت سر نامزدتان حرکت کنيد.
- ممکن است بستگان جديد شروع کنند به تعريف کردن از شما. در اين مواقع مواظب باشيد زيادي خوش به حالتان نشود. در ضمن، لازم نيست با تعارف هاي خود کم بينانه عذاب وجدان خودتان را کم کنيد. سکوت، لبخند و تشکر بهترين عکس العمل است.

عيدي گرفتن ذوق مرگ نشويد
 

قسمت شيرين ماجرا اين جاست که خيلي از خانواده ها رسم دارند براي عروس و داماد جديد عيدي بخرند. از پدر و مادر و برادر و خواهر دو طرف که بگذريم، فاميل هاي دورتر هم ممکن است هديه اي به عنوان عيدي به عروس و داماد بدهند.
- اصل کلي اين است که با هيچ هديه اي دور از جان ذوق مرگ يا دق مرگ نشويد اما بي تفاوت هم نباشيد چون توي ذوق طرف مي خورد. خيلي معمولي خوشحال شويد و تشکر کنيد.
- اگر هديه اي را که گرفته ايد خيلي خيلي هم دوست داريد، خوشحالي تان را زيادي بروز ندهيد چون اين طوري مجبوريد براي يک هديه با ارزش تر کله معلق بزنيد.
- خيلي سخت است هديه اي به شما بدهند که نه تنها دوستش نداريد، تازه از آن متنفر هم هستيد. اما اگر به وجهه تان در فاميل جديد اهميت مي دهيد، اصلاً اين احساس را به روي خودتان نياوريد. نهايت ماجرا اين است که از آن هديه استفاده نمي کنيد.

براي سفر با جمع باشيد
 

کلاً دوران نامزدي خوش مي گذرد، چه در سفر، چه در حضر. اما اگر هوس سفر به سرتان زد و خواستيد که در سفر بشناسيد نامزد را...، اين نکته ها يادتان باشد:
- در دوران نامزدي بايد دور مسافرت دو نفره را معمولاً خط بکشيد چون خانواده ها در دوران نامزدي مخصوصاً روي دخترشان غيرتي مي شوند.
- البته تورهاي يک روزه، مسافرت حساب نمي شوند. پس اگر خيلي دوست داريد با نامزدتان برويد سفر و نمي توانيد، بهترين کار اين است که با يک تور درست و حسابي، در عرض کمتر از 24 ساعت برويد يک جاي خوش آب و هوا و برگرديد.
- اما بهترين پيشنهاد، مسافرت هاي خانوادگي است. دست نامزدتان را بگيريد و همراه پدر و مادرش به مسافرت برويد؛ خيالتان راحت باشد. اين طوري کسي کليد نمي کند.
منبع: همشهري جوان، شماره 254