کوچک ترين خودروهاي جهان


 

ترجمه:اميرحسن تولي




 
خودروهاي بزرگ و جادار معمولا براي خانواده ها اولويت بيشتري دارند، اما وقتي پاي ترافيک، محيط زيست و هزينه هاي کمتر براي نگهداري خودرو در ميان است ماجرا فرق مي کند. کوچک ترين خودروهاي جهان مطمئنا از مزيت هاي فراواني براي عبور و مرور در شهرهاي بزرگ دنيا برخوردارند.

1- فورد کا
 

فورد کا در سال 1996 ميلادي معرفي شد و با خودرو معروف فولکس واگن بيتل (قورباغه)مقايسه شد. فورد کا در انگليس بسيار محبوبيت يافت.

2- بولور بلو کار
 

اين خودرو ساخت فرانسه يکي از بهترين نمونه هاي خودرو کوچک دوگانه سوز است. اين خودروي کوچک زيبا، مي تواند خود را به سرعت 128 کيلومتر بر ساعت برساند و در هر بار شارژ مي تواند 249 کيلومتر مسافت طي کند. براي شارژ کامل اين خودرو، بايد آن را به مدت 6 ساعت در حالت شارژ قرار داد. اما بايد گفت که اين خودرو فقط در فرانسه موجود است!

3- تينک سيتي
 

شرکت نروژي تينک (Think) تصميم گرفته بود اين خودرو را در سال 2009 پس از چند سال توليد در اروپا، در آمريکا هم رونمايي کند، اما بحران اقتصادي باعث شد که پس از توليد چند دستگاه از اين خودرو، توليدش متوقف شود.

4- دايهاتسو کوپن
 

کوپن در سال 2001 در ژاپن رونمايي شد. جالب اينجاست که اين خودرو دونفره ي زيبا، در عين کوچکي بسيار راحت است. اين خودرو فقط در ژاپن و بعضي از کشورهاي اروپايي موجود است.

5- اسمارت فورتو
 

اين خودرو کوچک در سال 1998 رونمايي شد و استقبال نسبتا خوبي را به دنبال داشت. اما در سال 2008، شرکت مرسدس بنز نسل جديد و کاملا برقي اين خودرو را معرفي کرد که به اسم فورتو ed شناخته شد. هدايت اين خودرو دوستدار محيط زيست، بسيار راحت است و در همه جاي دنيا قابل خريد است.

6- کندي کوکو
 

کندي کوکو در اوکلاهما با قيمتي بسيار ارزان موجود است. ساکنان اين ايالت مي توانند اين خودرو را با پرداخت فقط 900 دلار خريداري کنند. اين خودرو را بايد هر روز در حالت شارژ قرار داد. اين خودرو برقي در سال 2009 در آمريکا معرفي شد.

7- روا جي ويز
 

اين خودرو ساخت شرکت روا است؛ شرکتي که با انديشه ساخت خودروهاي ارزان قيمت بنيان گذار شده است. مديران اين شرکت در بنگلور هند ساکنند. اين خودرو کوچک فقط در انگليس موجود است.

8- تانگو
 

در هر محور اين خودرو، يک موتور الکتريکي وجود دارد که همين باعث شده تا پس از گذشت چهار ثانيه از روشن کردن خودرو، سرعتش به 96 کيلومتر بر ساعت برسد. قيمت اين خودرو 121 هزار دلار برآورد شده است و اشخاص مشهوري مانند جرج کلوني و سرگئي برين (يکي از بنيان گذاران گوگل) عاشق اين خودرو برقي شده اند.

        

منبع: ماهنامه دانشمند شماره 570