استخر ژن ها


 

نويسنده: عرفان خسروي




 
|بيشتر اصطلاحاتي که درباره اين پديده جالب زيست شناختي در دست ماست، اغلب از مشاهده و مطالعه موجودات زنده طي قرن بيستم به دست آمده است. اما آيا تا به حال فکر کرده ايد که خودتان هم تکامل را آزمايش کنيد؟ به نظر شما اين موضوع امکان پذير است؟ آيا مي توان انتخاب طبيعي را به چشم ديد و با دستکاري در شرايط محيط نتايج متفاوتي براي آن رقم زد؟ پاسخ آري است؟ نرم افزارهاي زيادي براي اين کار ابداع شده اند که بعضي خيلي تخصصي هستند و بعضي هم خيلي ساده. امروز قصد داريم به معرفي نرم افزاري به نام Gene Pool(جين پول:استخر ژن)بپردازيم که هم رايگان است، هم «تقريباً»سبک، هم در ويندوز وآي پد قابل اجرا است و هم اميدواريم که از کار کردن با اين«استخر مجازي»که در آن انواع موجودات رنگارنگ عجيب و غريب و زرنگ وبي دست وپا در کنار همديگر مشغول زندگي هستند، لذت ببريد. موجودات درون استخر به دنبال غذا مي گردند و وقتي سير شدند به دنبال توليد مثل مي روند. آنها وقتي جفت دلخواهشان را پيدا کردند، بچه اي به دنيا مي آورند که از ترکيب«ژن»هاي هر دو ساخته شده و البته گاهي«جهشي» هم در کار است. اين جهش ها که در حين توليد بچه هاي جديد رخ مي دهد، ممکن است باعث شود بچه با والدينش اندکي تفاوت داشته باشد و اين تفاوت در شرايط مختلف باعث نقصان در زندگي او شود يا وضعيت زندگيش را از نسل قبلي اندکي بهتر کند. شرايط محيط را هم شما کنترل مي کنيد، مثلا سرعت ساخته شدن ذرات غذا و پخش شدن آنها در محيط؛ اين موضوع که موجودات درون استخر کي گرسنه شوند و کي هوس توليدمثل به سرشان بزند و اين موضوع که اگر خواستند توليدمثل کنند سراغ چه جور جفتي بروند؛ جفت بزرگ، جفت کوچک، جفت پرتقلا، جفت تنبل، جفت سريع، جفت رنگ وارنگ، جفت همرنگ، جفت با رنگ مخالف و...همه اينها را مي توانيد تغيير دهيد و بعد از چند ساعت نتيجه سياست هاي درست يا غلط خود را شاهد باشيد!

چطور مي شود نياز به توليد مثل در اين جانوران را تغيير داد؟
 

در طبيعت هر گونه اي به نحوي مشخص مي تواند جفت خود را از درون گونه خود بيابد. شناسايي و تمايل هر فرد به جنس مخالف گونه خودش، ميل جنسي نام دارد. در اينجا شما مي توانيد ميل جنسي کل شناگرهاي درون محيط را دستکاري کنيد. همين طور مي توانيد تعيين کنيد آستانه گرسنگي(زماني که موجود از فشار گرسنگي بي خيال توليد مثل مي شود و به دنبال غذا مي رود)چقدر باشد، يا انرژي هر ذره غذايي چقدر باشد(که باز هم در ميزان توليد مثل انجام شده موثر است). براي اين کار کافي است به بالاي نرم افزار نگاه کنيد و گزينهTweak را انتخاب کنيد.

آغاز
 

نرم افزار را پس از بارگذاري، اجرا کنيد. نيازي به نصب آن وجود ندارد براي شروع با رفتن به منويPool مي توانيد استخرهاي قبلي را باز کنيد يا اگر مدتي از تکامل استخرشان گذشته، آن را ذخيره کنيد. همين طور چهار انتخاب براي يک شروع تازه داريد:شروع تصادفي، شروع با طيفي از موجودات مختلف، شروع با موجودات قورباغه مانند و شروع با استخر خالي(که مي توانيد موجودات ذخيره شده خود را درون آن باز کنيد). موجودات درون اين استخر روبات شناگر(Swimbot)نام دارند. هر کدام از آنها ويژگي هاي خاص خود را دارد و البته همه آنها در دو هدف با هم مشترکند:خوردن و توليد مثل. البته همه به يک اندازه براي اين کار توانا نيستند؛ بعضي خيلي زرنگ تر از بقيه هستند و به همين ذليل بهتر غذا مي خورندو بچه هاي زيادي درست مي کنند، بعضي هم ناقص الخلقه هستند، نمي توانند شنا کنند يا خيلي کوچک و کند هستند و آخر سر بر اثر گرسنگي مفرط سياه مي شوند و مي ميرند. درون محيط دانه هاي سبز رنگي وجود دارد که همان غذاست. وقتي موجودي گرسنه است مي کوشد دهان خود را که زائدهV- مانند سبز رنگي است به يکي از اين ذرات غذا برساند. وقتي که غذا خورد، تازه ياد توليد مثل مي افتد. اکنون به جاي دهان سبز رنگ، يک فلش سفيد رنگ دارد که نشان دهنده ميلش به جفت يابي است.

آيا مي توان به طور دستي به شناگرها غذا داد؟
 

بله، اما يک طبيعي دان واقعي، حتي اگر موجود مورد مطالعه اش در معرض مرگ طبيعي قرار بگيرد، به خود اجازه دخالت نمي دهد! پس بگذاريد همه چيز به صورت طبيعي پيش برود و منتظر ظهور موجودات شناگر بهتر و عجيب تر باشيد.

جهش ها چگونه رخ مي دهد؟
 

هر کدام از اين موجودات در حقيقت يک رمز طولاني رقومي است. پس از توليد مثل، فرزندان از ترکيب اتفاقي رمزهاي والدين خود به وجود مي آيند. گاهي اوقات بعضي قسمت هاي اين رمزگان طي توليد فرد جديد دچار تغيير مي شود و اين فرد که مثلا والدينش نسل اندر نسل سبز بوده اند، سياه به دنيا مي آيد. اين تغيير رنگ احتمالاً باعث مرگ تازه وارد مي شود اما ممکن هم هست که باعث شود وضعيت بهتري نسبت به ديگران بيابد يا چون رنگش فرق دارد، خواهان بيشتري ميان همگان خود پيدا کند و بتولند رمزهاي خود را(همان ژن ها را)به نسل بعدي با موفقيت بيشتري منتقل کند.

چگونه جانوران خود را دنبال کنيم؟
 

يکي از انتخاب هاي ديگر در قسمت بالاي نرم افزار، منوي Swimbot است. با انتخاب اين منو مي توانيد اطلاعاتي مثل سن جانور، ميزان انرژي، تعداد بچه هايش، تعداد ذرات غذايي که خورده و... را مشاهده کنيد. مي توانيد از همين جا رمزهاي او را ذخيره کنيد و اگر خواستيد در رمزهاي او دستکاري کنيد. اين دستکاري شامل تغييرات اتفاقي(جهش) و تغييرات آگاهانه و مهندسي شده است!

چگونه موفق ترين ها را درون استخر شناسايي کنيم؟
 

اگر به گوشه پايين سمت چپ نگاه کنيد، منوي View را خواهيد ديد. با زدن اين منو مي توانيد پرخورترين، بچه ترين، تنبل ترين، زرنگ ترين و البته بدبخت ترين و ناکام ترين شناگرهايتان را شناسايي کنيد. به علاوه مي توانيد آنهايي را که دو طرفه به هم علاقه مند شده اند، يکي يکي ببينيد و اگر بقاي اصلح برايتان مهم نبود و خيلي دلتان سوخت، آنها را به هم برسانيد.
منبع: دانستنيها-ش25