آواز آبشارها


 

نويسنده: حسن احمدي فرد




 

آبشارهاي اخلمد تفرجگاهي خوش آب و هوا در اطراف مشهد
 

اگر از آن دسته طبيعت گردها هستيد که دوست داريد با کمترين پياده روي به مقصد برسيد و بساط کباب را رو به راه کنيد يا از آن ها که ترجيح مي دهند با يک کوله پشتي ، دو سه روزي را در دل طبيعت بگذرانند، حتي اگر از آن حرفه اي ها هستيد که طنابشان را حمايل گردن مي کنند ، قلاب ها را مي اندازند بر دوش و صخره هاي صاف را بالا مي روند، هيچ فرقي ندارد؛ آبشار اخلمد در کوه هاي بينالود ، انتخاب مناسبي خواهد بود . حضور رشته کوه بينالود در فاصله مشهد و نيشابور با آن کوهپايه و دره هاي سبز ، مناطق ييلاقي زيبايي را در اين منطقه شمال شرقي کشور برپا کرده . اما روستاي اخلمد در دامنه شرقي کوهستان و در 84 کيلومتري مشهد خوش شانس تر بوده ؛ چرا که آبشار زيباي اخلمد مسافران را از تابستان در اين روستا دور هم جمع مي کند تا خنکاي چندين آبشار را در فصل گرم تجربه کنند .

سرما نخوريد
 

کنار رودخانه چادر نزنيد ، چه در فصل خشک و چه در ماههاي پرباران ، دره ها در معرض خطر سيل قرار دارند . در دره ها شب زودتر از معمول فرا مي رسد؛ وقت بازگشت به اين موضوع دقت کنيد . اگر به خاطر پياده روي عرق کرده ايد ، سريع زير آب سرد آبشارها نرويد .

در مسير قوچان
 

- خودروي شخصي : اگر مي خواهيد با وسيله شخصي به اخلمد برويد ، ابتدا از مشهد به چناران برويد . اين شهر کوچک در 65 کيلومتري مشهد در حاشيه جاده آسيايي (جاده قوچان) قرار دارد . پنج کيلومتر بعد از چناران به جاده فرعي اخلمد مي رسيد از کنار جاده تا روستاي اخلمد 17 کيلومتر راه آسفالت است. قبل از ورودي روستا بايد براي هر خودرو 500 تومان بپردازد .
- ميني بوس : به «پايانه معراج» مشهد برويم و با ميني بوس خودتان را به چناران برسانيد . کرايه ميني بوس 500 تومان است . در پايانه چناران هم تاکسي ها آماده اند تا مسافران را به اخلمد برسانند؛ بادريافت يک هزار تومان براي هر نفر .

شب تاريک و بيم رود
 

- ميدانگاه روستاي اخلمد ، آخرين ايستگاه اين جاده روستايي است . از اينجا به بعد بايد بار و بنه تان را روي دوش بگذاريد . براي گذراندن يک شب در اخلمد انتخاب هاي متفاوتي پيش روي شماست .
- اتاقک هاي آماده : اگر نزديک آبشار اول بمانيد مي توانيد با 10 تا 25 هزار تومان شب را در يکي از آنها بمانيد .
-چادر : تقريبا در تمام دره اخلمد هر جايي که بشود در حاشيه رودخانه ولابه لاي صخره ها ، چند متر جاي صاف پيدا کرد ، براي چادر زدن مناسب است . شب هاي دره اخلمد بسيار تاريک است . يک نکته مهم اين است که چه در دره اخلمد و چه هر دره ديگري ، بهتر است از اقامت کنار رودخانه خودداري کنيد .
- خانه هاي روستايي : در اخلمد تابلوهايي که شما را به گرفتن اتاق دعوت مي کنند زياد هستند همه چيز به تعداد مسافران بستگي دارد اما براي هر شب اقامت از 5 تا 50 هزار تومان بايد بپردازيد . اگر هم بخواهيد ميتوانيد با آقاي حسن پروازي – يکي از همان ها که اتاق براي اجاره دارد – تماس بگيريد . 09158058478

سنگفرش تا دره اجنه
 

- راه سنگفرش : از روستا تا آبشار حدود دو کيلومتر راه است که سراسر آن در احاطه باغ هاي سيب ، زرد آلو و گيلاس است که مي توانيد کمي ميوه از فروشنده هاي روستايي بخريد . در مسير و حاشيه رودخانه اقامتگاه و آلاچيق زياد است . مي توانيد قبل از رفتن چند دقيقه اي در يکي از آنها استراحت کنيد .
- آبشار اول : اين آبشار بلندترين آبشار دره اخلمد و کوهستان بينالود است ؛ يک آبشار سه طبقه که آب «چشمه مراد» را به رودخانه اخلمد مي ريزد . فشار آب و جلبک هاي لغزنده نمي گذارند کسي از صخره هاي زير آبشار بالا برود .پاي اين آبشار هم سرويس بهداشتي هست و هم آلاچيق . اما شما باز هم مي توانيد بالا برويد .
- دره اجنه : سرچشمه رودخانه اخلمد چندين کيلومتر بالاتر است . حدود يک کيلومتر بعد از آبشار اول ، به يک دوراهي مي رسيد که سمت راست به آبشار دوم اخلمد و «دره اجنه» و سمت چپ هم به چند آبشار ديگر مي رود .
- صخره نوردي : اگر کوهنورد حرفه اي هستيد مي توانيد از بالاي آبشار دوم يا سوم راهي شويد . اگر تجربه کافي نداريد يا به باشگاه هاي کوهنوردي مشهد يا نشاني http://www.khmount.ir مراجعه کنيد. با شماره تلفن : 843307 (0511) هم مي توانيد تماس بگيريد.

توضيح عکس:

هوس خيس شدن
 

روستاي اخلمد، يک روستاي کوهپايه اي است که رودخانه هم از وسط آن رد مي شود. آبشار اخلمد، با مجموع چند آبشار بزرگ و کوچک تقريبا مقصد تمام گردشگراني است که به روستا مي آيند. آبشار اول از دل يک حفره بزرگ و زير ديواره هاي بلند به پايين مي ريزد و هميشه هم مسافراني زيرش ايستاده اند که هوس خيس شدن دارند.
برگرفته از مجله سرزمين من شماره 26 پياپي ؛ شماره جديد 6