درباره يائسگي


 

نويسنده: دکتر زهره سليماني




 
يائسگي بر اثر متوقف شدن فعاليت تخمدان ها اتفاق مي افتد و وجود رحم هيچ تأثيري در اين زمينه ندارد. يائسگي يک نقطه ي عطف در زندگي هر زني است. گفته مي شود در اين دوران روانشناس به افسردگي، پزشک زنان به پوکي استخوان و خود فرد به چين و چروک پوست توجه مي کند. گرچه يائسگي علايم ناخوشايندي چون گر گرفتگي، تعريق شبانه و عوارض ديگري دارد اما مي تواند شروع جديد يک فاز مفيد در زندگي بانوان باشد.

علت يائسگي چيست؟
 

بالا رفتن سن مهم ترين علت يائسگي است. دوران يائسگي پايان دوران باروري زنان بوده و به معناي عدم توانايي تخمدان ها براي بچه دار شدن است که به تدريج رخ مي دهد. بعضي از جراحي ها و درمان هاي دارويي مي تواند يائسگي را جلو بيندازد. عمل برداشتن تخمدان ها شيمي درماني و راديوتراپي لگن خاصره مي تواند علت تسريع يائسگي باشد.

يائسگي در چه سني شروع مي شود؟
 

به طور متوسط، سن طبيعي يائسگي در زنان حدود پنجاه سال است البته يائسگي مي تواند زودتر يا ديرتر از اين سن نيز اتفاق بي افتد. تعدادي از زنان در چهل سالگي و عده يي نيز در سن شصت سالگي يائسگي را تجربه مي کنند و زنان سيگاري معمولاً چند سال زودتر از زنان غير سيگاري يائسه مي شوند. به هر جهت هنوز راه اثبات شده يي براي تعيين سن يائسگي وجود ندارد. تنها پس از اين که زنان به مدت دوازده ماه بدون هيچ علتي پريود نشوند مي توان گفت يائسگي رخ داده است.
دوران قبل از يائسگي و علايم آن به طور طبيعي، به تدريج رخ مي دهد، به اين معني که تخمدان ها به يک باره از کار نمي افتند بلکه به تدريج کارايي خود را از دست مي دهند.
 
دوره ي انتقال به يائسگي را دوران قبل از يائسگي مي نامند. يائسگي يک مسير تعيين شده و لازم است. البته در طي دوران قبل از يائسگي، هنوز امکان باروري وجود دارد.

در دوران يائسگي منتظر چه چيزهايي باشيم؟
 

يائسگي يک تجربه ي يکسان براي تمام زنان نيست. اين عارضه براي هر زني به صورت متفاوت رخ مي دهد. بعضي از زنان بدون هيچ گونه مشکلي پا به اين دوران مي گذارند و بعضي ديگر علايم شديدي را تجربه مي کنند که مي تواند عميقا بر روند زندگي آن ها تأثير بگذارد. همچنين اگر يائسگي به يک باره در اثر عمل جراحي شيمي درماني يا راديوتراپي اتفاق بيفتد، تطبيق بدن با اين عارضه دشوار خواهد بود.

علايم يائسگي:
 

اختلال در پريود:
 

با نزديک شدن به زمان يائسگي، معمولاً قاعدگي زنان دچار اختلال مي شود، اما اين تغييرات و اختلالات در زنان متفاوت است. طول مدت پريود ممکن است کوتاه تر يا طولاني تر شده يا شدت و ضعف بيشتري پيدا کند. همچنين زمان بين دو دوره ي پريود ممکن است کمتر يا بيشتر شود.

گر گرفتگي:
 

گر گرفتگي در سنين يائسگي امري متداول است. گر گرفتگي يک حالت داغ شدن کوتاه مدت است که مي تواند با سرخ شدن سر و گردن همراه باشد و لکه هاي قرمز موقتي بر روي سينه، پشت و بازوها ايجاد کند و گاهي به دنبال آن عرق کردن و لرز بدن پيش مي آيد. اين علامت در زنان متفاوت بين سي ثانيه تا ده دقيقه طول مي کشد. پوشيدن لباس هاي نخي، تمرينات ورزشي، پرهيز از غذاهاي تند و ادويه دار کنترل استرس مي تواند در کاهش گر گرفتگي مؤثر باشد.
اگر اختلالات خواب مربوط به گر گرفتگي تداوم پيدا کرد، مراجعه به پزشک ضروري است.

پوکي استخوان:
 

پوکي استخوان علامت چنداني ندارد و براي همين به آن بيماري خاموش مي گويند. اما خطرناک ترين عارضه در اين دوران مي باشد به طوري که با يک ضربه ي معمولي، استخوان دچار شکستگي مي شود و تشخيص آن به وسيله ي بررسي تراکم است.

مشکلات جنسي:
 

کم شدن ترشح هورمون استروژن مي تواند به خشکي رحم منجر شود. اين امر باعث شده تا عمل جنسي دردناک شود که استفاده از مواد لغزنده کننده در اين مورد مفيد است. در صورتي که علايم يائسگي براي شما مشکل آفرين شده حتماً به پزشک مراجعه کنيد، برحسب فوايد و مضرات داروهاي هورموني و داروهاي ديگري که براي کنترل اين علايم وجود دارد و درمان در افراد گوناگون متفاوت است.
منبع: 7 روز زندگي 107