مفاهيم نقاشي کودکان


 





 
کشيدن اشکال گوناگون در نقاشي، هر کدام معنايي خاص دارند که شايد در مرحله ي اول در نزد بيننده تنها جنبه ي يک شکل ترسيم شده را داشته باشند. به طور مثال کشيدن يک کشتي جنگي با يک کشتي مسافربري، معناي يک ساني ندارد و حتي نوع امواجي که کشتي بر روي آن کشيده شده، بيانگر مفهوم خاصي هستند.
پسربچه هايي که در کشتي هاي خود از توپ ها و دودکش هاي متعدد استفاده مي کنند در واقع به نوعي به بيان پرخاشگري مي پردازند. راه هاي کشيده شده به صورت پرفراز و نشيب يا تزيين شده با گل و گياه نيز هر کدام داراي معاني خاص خود مي باشند.
 
الف)کشيدن مرغ و جوجه به وسيله ي کودک بيان کننده ي چارچوب خانوادگي مي باشد. کودکي که دوست دارد مورد نوازش و حمايت قرار گيرد، با ترسيم اين شکل به ابراز احساسات خود مي پردازد. اميد به آينده، برون گرايي، ميل به روابط اجتماعي و لذت از زيبايي از ديگر مفاهيم اين نقاشي مي باشد. همچنين کودک خواهان روابطي گسترده تر با مادر خود است.
ب)نوع تپه هاي کشيده شده، نشان دهنده ي عشق مادرانه و لذت از آن مي باشد. انعطاف پذيري در کنار رويا پردازي از ويژگي هاي نقاش است. احساس راحتي و آرامش در کنار آرمان پردازي از ديگر مفاهيمي است که در اين نقاشي وجود دار د و نوع ترسيم خطوط رنگ آميزي و اشکال کشيده شده نيز کاملاً با سن تقريبي کودک هماهنگ است.
منبع: 7 روز زندگي 107