زردآلو گنجينه اي در تابستان


 






 
انسان 4000 سال قبل در چين با زردآلو آسنا شد و در مراحل بعد اين ميوه به آسيا، اروپا و ديگر مناطق جهان گسترش پيدا کرد. زردآلو همچنان از سوي گروه هاي داورشناسي مورد بحث و بررسي است چرا که برخي مي گويند داراي ماده امايگدلين است که از آن داروي لاتريل براي پيشگيري و معالجه انواع سرطان به دست مي آيد.

خواص زردآلو
 

اين ميوه سرشار از ويتامين هاي A,C وآهن است.مواد مغذي موجود در زردآلو چشم ها و قلب را حفاظت مي کنند و فيبر موجود در آن بر عليه بيماري ها مبارزه مي کند.
زردآلو منبع غني بتاکاروتن (پيش ساز ويتامين A)است.زردآلوهايي که رنگ نارنجي تيره دارند، حاوي بتاکاروتن بيشتري هستند.مواد غذايي حاوي بتاکاروتن باعث کاهش خطر بروز بيماري هاي قلبي، سکته، آب مرواريد و بعضي سرطان ها مي شوند. مقادير بالاي بتاکاروتن و ليکوپن موجود زردآلو باعث مي شود غذاي مفيدي براي حفظ سلامتي قلب باشد.اين دو ماده به عنوان آنتي اکسيدان از اکسيداسيون LDL کلسترول و بروز بيماري قلبي جلوگيري مي کنند.
بتاکاروتن در بدن به ويتامين A تبديل مي شود.پس مي توان گفت زردآلو منبع غني ويتامين A است که در حفظ بينايي چشم موثر است و به عنوان يک آنتي اکسيدان قوي جلوي تخريب سلول ها توسط راديکال هاي آزاد را مي گيرد.زردآلو حاوي فيبرهاي محلول در آب است.مطالعات نشان مي دهد مصرف فيبرهاي محلول باعث حفظ قند خون درمقدار طبيعي و کاهش کلسترول خون مي شود، فيبر موجود در زردآلو از بروز يبوست و بيماري هالي روده اي جلوگيري مي کند.برگه زردآلو سرشار از پتاسيم است.مصرف مواد غني از پتاسيم باعث تنظيم فشار خون مي شود.زردآلوي رسيده به علت دارا بودن ويتامين هاي گروه B براي درمان بيماري هاي عصبي و روحي، بي خوابي ،خستگي شديد، گيجي، فراموشي و...مفيد است.ميوه و هسته شيرين زردآلو به علت دارا بودن ويتامين C براي تقويت بدن، رفع اختلال در رشد کودکان، جلوگيري از خونريزي لثه موثر است.وبه علت داشتن آهن در خون سازي موثر است .تصفيه کننده خون است.عروق را باز مي کند.ملين است .بوي بد دهان را رفع مي کند.تب بر است.به علت داشتن کبالت براي کم خوني مفيد است.التهاب مفاصل را برطرف مي کند.ضد نرمي استخوان است.زردآلو به علت داشتن مقداري اسيدسالسيليک براي دردمفاصل و رماتيسم مفيد مي باشد.

تذکراتي در مورد مصرف زردآلو
 

*از زياده روي در مصرف زردآلو خودداري کنيد، زيرا مصرف زياد آن در هضم مواد غذايي ايجاد اختلال کرده و دچار اسهال مي شويد.
*افرادي که ناراحتي کبدي دارند، بايد از زياد خورد ن زردآلو پرهيز کنند.
*هسته تلخ زردآلو مواد سمي به نام اسيد سيانيدريک و اسيد پروسيک دارد.لذا خوردن هسته تلخ زردآلو خطرناک است.اگر زردآلو را همراه با هسته شيرين آن بخوريد دچار نفخ معده نخواهيد شد.
*کساني که دچار سوزش يا نفخ معده هستند، از مصرف زياد زردآلو پرهيز کنند.
*زردآلو به طور کلي دير هضم و نفاخ است.بنابراين اشخاص مسن و کودکان بايد از خوردن زياد آن پرهيز کنند.
*اين ميوه را هنگام ناشتا و با معده خالي نخوريد، زيرا سبب دل پيچه مي شود.
*هرگز زردآلو را بعد از غذاهاي سنگين نخوريد.
*بعد از خوردن زردآلو آب سرد ننوشيد يا با آب سرد استحمام نکنيد، زيرا باعث ايجاد گاز ونفخ در معده مي شود.
*اگر بعد از خوردن زردآلو دچار سنگيني و نفخ معده شديد، فورا مقداري زيره را د م کرده و ميل نماييد يا مقداري عرق زيره يا عرق نعنا بخوريد.

خواص درماني هسته و برگ زردآلو
 

هسته زردآلو از نظر طب قديم ايران گرم و خشک، و برگ و گل آن سرد و خشک است.هسته زردآلو داروي بواسير است.اگر چند قطره از روغن هسته را در گوش بچکانيد، صداهاي گوش را از بين برده و سنگيني گوش را درمان مي کند.و روغن هسته اگر تلخ باشد کرم معده و روده را از بين مي برد، ورم مقعد را از بين برده و سنگ مثانه را خرد مي کند.
منبع: نشريه پنجره خلاقيت - شماره57