ارتقاء هلي کوپترهاي فنلاندي


 

ترجمه و نوشته: دکتر پرويز طلاچيان




 
ارتش فنلاند را بايد بزرگ ترين بهره بردار هليکوپترهاي NH90 دانست که در مقايسه با بالگردهاي سابق MI-8، ارتقاء يافته و از تکنولوژي مدرن بهره فراواني برده است.
فرودگاه Utti در شرق هلسينکي، مکان استقرار هنگ شکاري Utti، گردان نيروي مخصوص و گردان هليکوپترهاي ارتش فنلاند است. واحدهاي قدرتمند و بسيار حرفه اي اين گردان که براي بهره گيري در عمليات بين المللي (در چارچوب وظايف ناتو) آموزشهاي ويژه اي را پشت سر گذرانده اند، به طور مستقيم با دستور فرماندهي ارتش فنلاند فعاليت مي کنند. هليکوپترهايي که از سال 1962 در پايگاه هوايي Utti استقرار يافته اند، از ژانويه سال 1997 به اين گردان، سپرده شده و قبلاً در اختيار نيروي هوايي ارتش فنلاند بوده اند که از 7 فروند بالگرد Mil Mi-8 براي جابجايي نظاميان و از 4 فروند بالگردهاي MD 500 براي کارهاي آموزشي و پشتيباني هوايي بهره گيري مي شد.
پس از تغيير فرماندهي و پايان جنگ سرد، استراتژي دفاعي فنلاند مورد بازنگري قرار گرفت که آماده سازي سه تيپ قرار گرفت که آماده سازي سه تيپ نيروي واکنش سريع، نيازمند گسترش ناوگان هوايي و افزايش تعداد هليکوپترها بود که به گفته فرماندهان، 3 برابر شدن ناوگان با قدرتي 10 برابر را به دنبال داشته است.
براي تهيه اين بالگردها با همکاري کشورهاي همسايه، بنياد خاصي شکل گرفت که پس از بررسي هليکوپترهاي مختلف، بالگردهاي در حال بهينه سازي NH90 را براي نيازهاي فنلاند مناسب دانست، اين هليکوپترها براي سوئد و نروژ نيز مناسب تر بودند. در اکتبر سال 2001 فنلاند 20 فروند بالگرد NH90 سفارش داد تا از اکتبر سال 2004 لغايت اکتبر سال 2008 ميلادي تحويل گردند.
برنامه ريزي مونتاژ نهايي هلي کوپترها در سوئد، موجب شد اين مجموعه حدود سه سال ونيم زودتر به فنلاند برسد زيرا ايجاد ارتباط مستقيم با سوئد، مرکز مونتاژ و انتقال آنها به فنلاند به راحتي ممکن بود. ناگفته نماند بالگردهاي NH90 در مقايسه با رقباي پر استقامت روسي Mi-8 چندين برابر پيشرفته تر و تخصصي تر هستند.
از زمان تحويل هليکوپترهاي اوليه در ماه مارس و آوريل سال 2008، هنگ مربوط با 7 فروند NH90 بيش از 1500 ساعت پرواز را پشت سر گذارده و در اين مدت، 23 خلبان آموزشهاي لازم براي بهره گيري از اين بالگردهاي ديده اند، به طوري که از سال 2009 فقط از خلبانان بومي براي تعليم ساير نفرات بهره گيري مي شود. به علاوه 40 نفر نيز تعليمات لازم را براي تعمير اين هليکوپترها ديده و در محل هاي مورد نظر استقرار يافته اند. خدمه هليکوپترهاي Mi-8 به طول فرمان بلند و واکنش هاي نرم عادت داشتند، فرمان دهي به وسيله سيستم پرواز با سيم (Fly-By-Wire) در آغاز بسيار سخت بود ولي قدرت مانور NH90 و سرعت 275 کيلومتر در ساعت آن را بسيار شگفت انگيز مي خواندند.
با انتقال 2 فروند بالگرد به سواحل غربي فنلاند، موارد ضروري براي انجام عمليات نجات در مناطق بادگير و استفاده از اين شرايط در امور نجات هم در برنامه افراد قرار گرفت. اين عمل بر خلاف بهره گيري از هليکوپترهاي Mi-8 در مدلهاي NH90 ضروري است زيرا فشار باد بيشتري توليد کرده و بايد در ارتفاع بيشتري (حدود 40 متر) انجام وظيفه کند.
اگر چه 5 فروند اوليه ضوابط استاندارد IOC (Initial Operational Configuration) را رعايت کرده و دو فروند بعدي با استاندارد IOC + تطبيق دارند ولي هنوز راضي کننده نيستند. مشکلات اين پرنده در آلمان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و سعي شده به طور عملي حل گردند. مثلاً براي رفع مشکل کف کابين، کف پوشي 5 ميلي متري به کار گرفته شده که البته 42 کيلوگرم به وزن هليکوپتر مي افزايد و با توجه به فاصله کم کف بالگرد با زمين سعي مي شود تنها در مواقع لزوم به حالت پرواز ايستا در هوا بماند.
از آغاز سال جاري عمليات جستجو و نجات افراد غير نظامي نيز به وظايف NH90 فنلاند افزوده شده است. يکي از پرسنل مي گويد: "سخت ترين مأموريت ما جستجوي گمشده اي در کوه هاي پر برف 250 کيلومتري پايگاه Utti بود. اين مأموريت در شب سردي انجام گرديد که دماي هوا 20 درجه زير صفر بود، در ساعت 21 به پرواز در آمديم و پس از يک ساعت به محل مورد نظر رسيديم، با کمک حسگرهاي فرو سرخ و عينک هاي ديد در شب توانستيم پس از مدتي اسنوموبيل را پيدا کرده و از فاصله 30 متري نيز جاي پاهاي نفر گم شده را پيدا کنيم، خوشبختانه سرانجام موفق شديم فرد مورد نظر را که در حال يخ زدن بود پيدا کرده و جان او را نجات دهيم.
هليکوپترهاي NH90 در اين گونه موارد توان خود را نشان داده و به اعتقاد دست اندرکاران، اشکالات کوچک آنها نيز در توليدات بعدي رفع خواهند شد. در سال جاري 5 فروند ديگر از اين بالگردها نيز به هنگ ياد شده اضافه مي گردد و تحويل 5 فروند ديگر تا سال آينده و 3 فروند بقيه نيز تا سال 2012 به درازا مي کشد، البته همه اين 20 فروند به استاندارد FOC (Full Operational Configuration) تجهيز مي شوند.
برابر برنامه ريزي انجام شده تا پايان سال آينده هليکوپترهاي NH90 تحويلي براي بهره گيري در مأموريت هاي ملي آماده گرديده و حداکثر از سال 2014 نيز انجام مأموريت هاي بين المللي براي آنها امکان پذير مي شود.
منبع: ماهنامه نوآور شماره 88