چگونه با خيال راحت سبزيجات مصرف کنيم


 

تهيه و تنظيم: پرستو احمدي




 
حتما تاکنون بارها و بارها در مورد فوايد مصرف سبزيجات و ميوه هاي مختلف شنيده ايد. ميوه ها و سبزي ها به دليل داشتن مقادير بالايي از فيبر، ويتامين ها و املاح و کم کالري بودنشان بايد به اندازه ي کافي در رژيم غذايي روزانه گنجانده شوند. اما آيا تاکنون به اين موضوع توجه کرده ايد. به همان اندازه که مصرف سبزي ها و ميوه هاي گوناگون براي بدن ما مفيد است، در صورت عدم رعايت اصول صحيح شستشو، ضد عفوني کردن و آماده سازي مي توانند به همان اندازه براي ما مضر باشند، تاکنون به اين موضوع که سبزيجات و ميوه ها تا چه حد مي توانند آلوده باشند توجه کرده ايد؟
ميوه ها و سبزي ها از همان نخستين مراحل کشت در معرض آلودگي هاي شيميايي، ميکروبي و انگلي فراواني قرار دارند. از آنجايي که براي آبياري سبزيجات اغلب از آب هاي آلوده و براي تسريع رشد و بهبود کيفيت آن ها از کودهاي شيمايي، حيواني و... استفاده مي شود. علاوه بر آن حيوانات اهلي و وحشي در مزارع کشت سبزيجات آمد و رفت مي نمايند. افراد مختلف در مراحل مختلف کشت، برداشت و حمل اين محصولات با آن ها تماس دارند. لذا اين محصولات کشاورزي به انواع و اقسام تخم انگل ها و ميکروب ها آلوده هستند و مصرف کنترل نشده ي آن ها به صورت خام اعم از سبزي خوردن، سالاد فصل، تزئين غذا، همراه ساندويچ، هويچ، مصرف خام کلم، گل کلم و... باعث ابتلا به انگل هاي روده اي و بيماري هاي عفوني روده اي مثل انواع اسهال ها حصبه، شبه حصبه، وبا، التور و... بالاخره بروز و اشاعه ي اپيدمي بيماري هاي مذکور در جامعه مي گردد. همچنين باقيمانده ي کودها و سموم مختلف بايد با شستشوي صحيح از سطح آن ها زدوده شود. به همين دليل همواره توصيه مي شود براي جلوگيري از ابتلا به انگل ها و بيماري هاي روده اي حتما سبزيجاتي را که قصد مصرف آن ها را به صورت خام داريد سالم سازي کنيد و سپس مصرف نماييد.
روشي که شما براي سالم سازي سبزيجات به کار مي بريد چيست؟ آيا آن ها را با آب خالي مي شوييد؟ آيا آن ها را در آب و نمک قرار مي دهيد؟ آيا مي دانيد که هيچ کدام از روش هاي فوق براي سالم سازي سبزيجات کافي نيست؟
سالم سازي سبزيجات به صورت اصولي و صحيح داراي 4 مرحله ي اصلي است که عبارتند از: پاکسازي، انگل زدايي ضدعفوني و شستشو.

پاکسازي:
 

ابتدا سبزيجات را به خوبي پاک کرده و شستشو دهيد تا مواد زائد و گل و لاي آن برطرف شود.

انگل زدايي:
 

سبزي پاکسازي شده را در يک ظرف مناسب ريخته و به ازاي هر ليتر (4 ليوان ) آب، سه تا 5 قطره مايع ظرفشويي معمولي به آن اضافه کرده و قدري هم بزنيد تا تمام سبزي داخل کف قرار گيرد. 5 دقيقه سبزي را داخل اين کفاب قرار دهيد. سپس سبزي را از سطح کفاب جمع کرده و کفاب را تخليه کنيد. ظرف و سبزي را مجددا با آب سالم شستشو دهيد تا تخم انگل ها و باقيمانده ي مايع ظرفشويي از آن جدا شود. در اين مرحله مايع ظرفشويي با ليز کردن سطح سبزيجات و ميوه ها باعث جدا شدن بقاياي گل و لاي و تخم انگل ها و... از سطح سبزيجات مي شود.

ضد عفوني:
 

براي ضد عفوني کردن و از بين بردن ميکروب ها، يک گرم (نصف قاشق چايخوري) " پودر پرکلرين " را به ازاي هر 5 ليتر آب (20 ليوان) داخل ظرف ريخته و کاملا حل کنيد تا محلول ضد عفوني کننده به دست آيد. سپس سبزي انگل زدايي شده را به مدت 5 دقيقه در محلول ضد عفوني کننده قرار دهيد تا ميکروب هاي آن کشته شود. پرکلرين که به راحتي از داروخانه ها قابل تهيه است خاصيت ضد عفوني کنندگي دارد.

شستشو:
 

سبزيجات ضد عفوني شده را با مقادير کافي آب سالم بشوييد تا باقيمانده کلر از آن جدا شود و سپس با خيال راحت مصرف کنيد.

نکات مهم:
 

همواره بعد از تماس با سبزيجات و... دستان خود را با آب و صابون بشوييد تا مانع از انتقال آلودگي هاي مختلف شويد. همچنين سطوحي را که با سبزيجات خام در تماس بوده اند ضد عفوني نماييد.
از تماس سبزيجات خام با گوشت هاي خام و... جلوگيري کنيد.
سالم سازي و شستشوي سبزيجات را درست قبل از استفاده از آن ها انجام دهيد. شستشوي سبزيجات و ميوه ها باعث از بين رفتن لايه ي محافظ طبيعي آن ها مي شود که رطوبت داخل ميوه را حفظ مي نمايد و به اين ترتيب ميوه و سبزي شسته شده سريع تر خراب مي شود.
تمام قسمت هاي ميوه و سبزيجات را بشوييد؛ حتي اگر از آن استفاده نخواهيد کرد. مثلا ممکن است شما از پوست خيار استفاده نکنيد ولي در حين پوست گرفتن و... باکتري هاي موجود در سطح آن به بافتش نفوذ کرده و باعث آلودگي مي شوند.
براي شستشوي کاهو، کلم و... بهتر است برگ هاي خارجي را دور انداخته و سپس آن ها را برگ برگ کرده و شستشو دهيد.
منبع: بانو 30