نکته هايي که در اسباب کشي بايد رعايت نمود


 






 
اسباب کشي همواره از جمله امور مشکل، به ويژه براي خانم هاي خانه است. لذا به منظور انجام هر چه راحت تر، سريع تر و بدون خسارت آن و همچنين رفاه بيشتر خودتان به ارائه نکاتي مي پردازيم که توجه به آنها شما را در انجام اين پروژه ياري خواهد داد:
ابتدا ليستي از کارهايي که بايد انجام گيرند، با حفظ ترتيب و زمان بندي و همچنين لوازمي که بايد جا به جا شوند، بر روي کاغذ يادداشت کرده، سپس مرحله بسته بندي را آغاز کنيد.

- براي بسته بندي به موارد زير نياز است:
 

طناب، جعبه هاي ضخيم مقوايي در اندازه هاي مختلف (شما مي توانيد اين قبيل جعبه ها را از فروشگاه هايي مانند سوپر مارکت ها به مبلغ اندک خريداري کنيد)، جعبه هاي پلاستيکي يا چوبي مخصوص ميوه، پارچه، چسب نواري محکم و پهن، منگنه، برچسب، بند، پلاستيک هاي حباب دار مخصوص بسته بندي شکستني ها، روزنامه هاي باطله، ماژيک درشت مشکي يا آبي و قرمز.
- پيش از بسته بندي، لوازم را شسته و يا پاک کنيد. البته اين مسئله در مورد ظروف مصرفي، ليوان ها، آئينه، کريستال ها و امثال اينها بايد به صورت مجدد در محل جديد نيز انجام گيرد.
- اگر جعبه هاي هر يک از لوازم شکستني را هنوز نگه داشته ايد، در مرحله بسته بندي، ابتدا آنها را در لايه لاي پارچه، روزنامه يا پلاستيک پيچيده سپس در داخل جعبه مخصوص شان قرار دهيد. در غير اين صورت يا بسته بندي محکم تر هر يک از آنها به صورت جداگانه، در نهايت همه را در کنار هم در جعبه اي بزرگ با دقت بچنيد.
- پيش از قرار دادن لوازم در جعبه هاي مقوايي، از محکم بودن اتصالات آنها، اطمينان حاصل کنيد.
- هر چه در بسته بندي وسايل شکستني بيشتر دقت کنيد، اجناس خود را سالم تر تحويل خواهيد گرفت.
- خرده ريزه هاي شکستني را در پارچه يا روزنامه پيچيده و از ظروف پلاستيکي در دار فريزري به عنوان جعبه آنها استفاده کنيد.
به هنگام چيدن لوازم، درون هر نوع جعبه اي به خصوص مقوايي، ميزان تحمل وزن لوازم توسط جعبه و اتصالات آن رادر نظر بگيريد تا در حين جا به جايي مشکلي پيش نيايد. (به منظور محکم تر کردن اتصالات جعبه مقوايي مي توانيد از چسب هاي نواري پهن استفاده کنيد).
- براي حمل راحت تر و استحکام بيشتر جعبه ها، کاربرد طناب هاي ضخيم نيز بسيار مناسب است.
- پس از بسته بندي وسايل و قرار دادن آنها در جعبه ها، تعداد آنها را شمارش کنيد تا در اين ميان جعبه اي گذاشته نشود.
- در روي هر جعبه پس از اتمام کار بسته بندي، برچسبي حاوي ليست وسايل و لوازم داخل آن چسبانده و در صورتي که اجناس داخل آن شکستني است، با ماژيک قرمز اين کلمه و همچنين محلي را که اين لوازم به آن تعلق دارند، به صورت درشت بر روي جعبه يا برچسب بنويسيد. به اين ترتيب هر يک از جعبه ها به محض انتقال به مکان جديد، در آن فضا اشاره شده قرار گيرد. با اين روش، نظم بيشتر و سريعتر در محيط حاکم مي شود.
- به منظور جلوگيري از کثيف شدن فرش و به خصوص ريشه هاي آن به هنگام جا به جايي، ابتدا پارچه اي را در قسمت ريشه ها به صورت دو لايه به گونه اي قرار دهيد که ريشه در بين دو لايه پارچه واقع شود، سپس فرش را با پارچه لوله کنيد. در نهايت اگر پارچه بزرگ ديگري در دسترس داريد، به دور فرش لوله شده نيز بپيچيد.
- داخل هر يک از کشوهاي پاتختي و ميز آرايش را تميز کرده و لوازم داخل آن را به طور مرتب بچينيد. سپس کشوي حاوي وسايل را در داخل کيسه زباله بزرگ و ضخيمي قرار دهيد. به منظور جلوگيري از ريختن لوازم به بيرون، در پلاستيک را با چسب محکم کنيد (اگر کشو بزرگ باشد از دو کيسه زباله استفاده کنيد).
- به هنگام اسباب کشي، وسايل چوبي داراي گوشه هاي زاويه دار مانند ميزها، بيشتر در معرض صدمه قرار مي گيرند. لذا براي مراقبت و نگهداري از اين قبيل لوازم چوبي، ابتدا روي زوايا را با پلاستيک حباب دار و يا حتي پلاستيک ساده يا روزنامه پوشانده سپس لايه ديگري از مقواي ضخيم بر روي پوشش قبلي قرار دهيد. براي اين منظور از چسب هاي محکم نواري استفاده کنيد.
- توجه: هنگامي که براي محکم کردن پوشش هاي حفاظتي براي لوازم، چسب هاي نواري را به کار مي بريد، مراقب باشيد که چسب به طور مستقيم، با سطح لوازم چوبي تماس پيدا نکند.
- به منظور جلوگيري از ايجاد هر گونه صدمه اي براي رنگ و روکش چوب و پايه صندلي ها به طور کلي مبلمان نيز از روزنامه هاي باطله، پارچه يا پلاستيک استفاده کنيد. به اين ترتيب که آنها را به صورت چند لايه به دور محل مورد نظر بپيچيد.
- براي بسته بندي لوازم و خرده ريزهاي شکستني مي توانيداز لباس هاي نخي منزلتان نيز استفاده کنيد. به اين ترتيب با يک تير دو نشان خواهيد زد.
- اگر مبلمان شما داراي روکش پارچه اي است، به هنگام اسباب کشي همه مبل ها را با روکش مخصوص شان پوشانده و سپس حمل کنيد.
- جعبه هاي بزرگ را تنها با کتاب و لوازم سنگيني مانند آن پر نکنيد زيرا حمل آن براي باربران بسيار مشکل خواهد بود، بنابراين نيمي از آنها را با کتاب و نيمي ديگر را با خرده ريزهاي ديگر پر کنيد.
- براي حمل گياهان به خصوص گلدان هاي بزرگ و سنگين، چاره اي به جز جا به جايي به همان صورت موجود نيست ولي در مورد گلدان هاي کوچک، مي توانيد مجموعه اي از آنها را در يک جعبه محکم مقوايي، چوبي يا پلاستيکي قرار داده و در داخل هر يک از گلدان ها، چوبي به بلندي ارتفاع بلند ترين گياه مجموعه فرو کنيد. سپس کيسه زباله اي بزرگ و يا پلاستيکي نازک را بر روي سطح دهانه و طرفين جعبه و همچنين پايه هاي چوبي فرو رفته در گلدان ها قرار داده و با چسب محکم کنيد (منافذي را براي تنفس گياه باقي بگذاريد).
- لباس هاي آويز را با همان چوب لباس به صورت مجموعه اي در يک پلاستيک بزرگ و يا در ميان يک ملافه پيچيده و حمل کنيد.
- براي حمل لوازم صوتي و تصويري از جعبه هاي مخصوص آنها و يا يک جعبه ديگر با بسته بندي محکم در محل هاي حساس مانند شيشه تلويزيون يا مانيتور کامپيوتر استفاده کرده و در صورت امکان با وسيله نقليه شخصي تان حمل کنيد.
- اجناس گران قيمت مانند طلا، پول، نقره، فرش و همچنين شکستني ها را نيز در صورت امکان با وسيله نقليه شخصي حمل کنيد.
- پيش از اسباب کشي به محل جديد، آنجا را به طور کامل تميز کرده، سپس سمپاشي کنيد. به اين ترتيب با وجود هر نوع حشره احتمالي مبارزه مي شود.
- لوازم ضروري را که در طول اسباب کشي و روزهاي جا به جايي نياز داريد در دسترس قرار دهيد، مانند پوشاک لوازم بهداشتي و غيره.
- اگر کف خانه جديدتان با موکت پوشيده شده است، روي سطح موکت را پلاستيکي ضخيم و بزرگ پهن کنيد تا به هنگام اسباب کشي و جا به جايي کثيف نشود.
- تا حد امکان هيچ وسيله اي را – اعم از بزرگ يا کوچک – بدون جعبه و يا لااقل بسته بندي و ايجاد پوشش با مقوا و يا هر چيز ديگري مانند آن جا به جا نکنيد، زيرا قرار گرفتن آنها به خصوص لوازم بزرگ در کنار هم در وسيله نقليه مخصوص اسباب کشي بدون هر گونه پوششي، احتمال آسيب رسيدن به ظاهر وسايل را افزايش مي دهد.
- کليه اسباب و اثاثيه خانه، حتي لوازمي که در محل قبلي همواره در جعبه هاي مخصوص بسته بندي بوده اند را باز کرده و پس از تميز کردن و زدودن خاک و غبار و بازديد آنها (به لحاظ وجود حشراتي مانند سوسک و غيره) به طور مجدد بسته بندي کرده و به محل جديد حمل کنيد. زيرا ممکن است در غير اين صورت، با همه تمهيداتي که براي مبارزه با حشرات در خانه جديد انديشيده ايد، حشرات و يا تخم آنها را از طريق وسايل به اين محل منتقل کنيد.
منبع: مجله خانواده شماره 210.