10 راه حل ساده براي اطمينان از سلامتي


 

نويسنده:ابراهيم بيگدلي




 
همه ي ما بايد براي اطمينان از تندرستي مان هر ساله حداقل يک مرتبه براي انجام چکاپ کلي به پزشک مراجعه کنيم. اما اگر جزو اين دسته نيستيد. توصيه مي کنيم حداقل به اين ده توصيه ي ساده عمل کرده و خود را چکاپ شخصي کنيد تا از سلامت تان مطمئن شويد.

به خودتان نگاهي بيندازيد
 

هر سه يا چهار ماه خودتان به شخصه يا همراه با يکي از اعضاي خانواده نگاهي به پوست دست، پوست سر، نوک انگشتان، اطراف ريشه ي ناخن و زير بغل خود بيندازيد. بروز هرگونه تغيير شکل و تغيير رنگ در خال ها يا روي پوست و ظهور لک هاي قرمز به اين معني است که لازم است با پزشک متخصص مشورت کنيد.

علايم خستگي را جدي بگيريد
 

آيا معمولاً بدون ساعت زنگ دار نمي توانيد صبح ها بيدار شويد؟ بعد ازظهرها احساس خستگي مفرط مي کنيد و معمولاً چرت مي زنيد؟ اگر جواب شما به هر يک از اين سؤالات مثبت است، احتمالاً دچار کمبود خواب هستيد، پس توصيه مي کنيم شب ها هشت ساعت کامل بخوابيد و اگر با اين وجود باز هم دچار کم خوابي بوديد به پزشک مراجعه کنيد.

بعد از پنجاه سالگي هر سال يک بار قد خود را اندازه بگيريد
 

انجام اين کار به ويژه به خانم ها براي پيشگيري از ابتلا به ناراحتي هاي ماهيچه يي اسکلتي مثل پوکي استخوان توصيه مي شود. کوتاه شدن قد مي تواند خود نشانه ي کمبود مواد معدني در استخوان ها باشد و لازم است در رابطه با آن پس از انجام آزمايش تراکم استخوان با پزشک مشورت کرد.

به رنگ ادرارتان توجه کنيد
 

روشن بودن ادرار نشانه ي سلامت شماست، اما اگر رنگ ادرارتان تيره است يا بوي بدي دارد، به اين معني است که شما به اندازه ي کافي آب نمي نوشيد. اگر بعد از نوشيدن مقدار کافي آب اين حالت همچنان باقي بود، لازم است با پزشک خود مشورت کنيد، اگر رنگ ادرار شما زرد روشن است شايد به دليل مصرف ويتامين B موجود در مکمل هاي غذايي يا مولتي ويتامين ها باشد، پس خيلي نگران نشويد.

بعد از ورزش نبض خود را چک کنيد
 

طبق تحقيقاتي که اخيراً در مجله ي پزشکي انجمن آمريکا به چاپ رسيده است احتمال بروز سکته ي قلبي در زناني که پس از ورزش کردن ضربان نبض آنها پايين تر از حد معمول است، دو برابر بيش از ساير زنان است. به شما توصيه مي کنيم حتماً يک تست ورزش بدهيد (بيست دقيقه پياده روي تند يا دو) و شمارش نبض خود را پانزده ثانيه بعد از متوقف کردن فعاليت اندازه بگيريد. عدد به دست آمده به علاوه ي چهار تعداد ضربان قلب شما را نشان مي دهد. سپس دو دقيقه استراحت کنيد و مجدداً نبض خود را چک کنيد و آن را مجدداً با چهار جمع کنيد. عدد بدست آمده ي دوم را از عدد اول کم کنيد، اگر عدد جديد کمتر از 55 بود، به پزشک خود مراجعه کنيد.

اگر مبتلا به ديابت هستيد، مراقبت پاهاي تان باشيد
 

پاهاي افراد مبتلا به ديابت معمولاً دچار خشکي، پوسته پوسته شدن، زخم و عفونت مي شود. از آنجا که احساس درد در اين افراد کمتر است. لازم است بيشتر مراقب پاهاي خود باشند و روزانه به آنها نگاهي بيندازيد و آنها را چک کنند.

شانه سرتان را هر روز صبح نگاه کنيد
 

اگر احساس مي کنيد ريزش موي تان زياد شده از پزشک بخواهيد يک آزمايش خون براي تان تجويز کرده و ميزان آهن خون تان را چک کند. جالب است بدانيد کمبود آهن مي تواند يکي از دلايل ريزش مو باشد. همچنين کم کاري تيروئيد مي تواند موجب ريزش مو شود.

شيوه زندگي سالم را رعايت کنيد
 

ميوه و سبزيجات سالم و تازه بخوريد. به اندازه و مرتب ورزش کنيد و استراحت را از ياد نبريد. تغذيه ي درست، استراحت کافي و اکسيژن رساني به بدن سه کليد طول عمر است. مراقب باشيد تمامي گنج هاي بدست آمده به کمک اين سه کليد را با مصرف زياد شکلات، چربي و استعمال دخانيات به باد ندهيد.

از نظر قلبي چکاپ کامل بدهيد
 

به شرطي قلب و عروق سالمي خواهيد داشت که از آن مراقبت کنيد. در صورتي که گمان مي کنيد ريسک فاکتورهاي سکته ي قلبي در شما وجود دارد، مثلاً مبتلا به چاقي هستيد، ورزش نمي کنيد، سيگار مي کشيد، کلسترول خون تان بالاست، فشارخون بالا داريد يا مبتلا به ديابت هستيد، به پزشک مراجعه کنيد و از او بخواهيد يک چکاپ کامل قلب شامل آزمايش خون، نوار قلب، اندازه گيري فشارخون، تست ورزش و ... براي شما تجويز کند.

بطور مرتب فشار خون تان را چک کنيد
 

متخصصان پيشنهاد مي کنند از هجده سالگي به کمک دستگاه هاي سنجش فشارخون خانگي، فشارخون خود را اندازه بگيريد. اين کار موجب مي شود سريعاً متوجه افزايش فشارخون بشويد و به پزشک مراجعه کنيد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 102.