چرا وقتي گرسنه نيستيم، غذا مي خوريم؟


 






 
متخصصان تغذيه مي گويند بسياري از مردم دنيا ميل و اشتهاي کاذب به غذا خوردن دارند، اين عادت چهار دليل دارد که بد نيست شما هم بدانيد.
 

1-اطرافيان
 

خيلي وقت ها ما تصميم مي گيريم که مثلاً سر ميز شام، تنها يک بشقاب سالاد بخوريم يا کمي گوشت بدون چربي اما زماني که مي بينيم اعضاي خانواده مان با اشتها در حال خوردن يک بشقاب پر ازبرنج با خورش فراوان، نوشابه و سالادي پر از سس هستند، وسوسه مي شويم مانند آن ها غذا بخوريم، درحالي که شايد واقعاً به آن اندازه گرسنه نيستيم.
پژوهشگران در اين باره مي گويند؛ مقوله ي خوردن، مقوله يي است که در آن افراد از نظر رواني مي توانند به راحتي تحت تأثير اطرافيان خود قرار گيرند، مخصوصاً اگر اين اطرافيان چاق و خوش خوراک باشند. افراد يک خانواده همان طور که مي توانند تحت تأثير يکديگر قرار بگيرند، مي توانند به سادگي دنباله روي الگوهاي غلط غذايي يکديگر هم باشند.
بنابراين به همه ي خانم ها توصيه مي شودکه تا مي توانند سالم بپزند و سالم بخورند تا همسر و فرزندان تحت تأثير آن ها قرار نگيرند.
البته فراموش نکنيد بعد از خوردن وعده هاي اصلي غذا، خوراکي هاي چرب و پر کالري مانند تخمه يا چيپس را به عنوان تنقلات جلوي اعضاي خانواده تان نگذاريد زيرا اگر يک نفر هم به سمت آن ها دست دراز کند، ساير اعضاي خانواده هم به آن ها تمايل پيدا مي کنند.
راه حل:
وقتي گرسنه هستيد به ميهماني نرويد تا اصرارهاي صاحب خانه، شما را وادار به غذا خوردن نکنند. سر ميز شام يا ناهار، همان قدر که ميل داريد براي خودتان غذا بکشيد و به محض خالي شدن بشقاب تان سريع ميز را ترک کنيد تا به خوراکي هاي مختلف روي ميز، ناخنک نزنيد.

2-منوي رستوران ها و تبليغات تلويزيوني
 

مقاومت کردن در برابر منوي رنگارنگ بعضي رستوران ها کار مشکلي است رودررو شدن با يک ليست کامل از غذاهاي سرشار از چربي و نمک که به زور صدها ماده ي افزودني خوش طعم مي شوند، ممکن است هر کسي را وسوسه کند. شايد شما اگر در خانه باشيد، با خوردن يک ساندويچ کوچک سير مي شويد ولي وقتي دررستوران ودر جمع کلي غذا، دسر و پيش غذاي مختلف قرار مي گيريد، دوست داشته باشيد که يک ساندويچ بزرگ به همراه يک بشقاب سيب زميني سرخ کرده و ... بخوريد. روي ديگر سکه، وسوسه و تمايل پيدا کردن به خوراکي هاي چرب و پر کالري در اثر ديدن تبليغات تلويزيوني است. بسياري از مردم حتي وقتي کاملاً سير هستند، دل شان مي خواهد چيپس، نوشابه، پفک يا شکلات بخورند و مهم ترين دليل اين کار هم مشاهده ي تبليغ اين خوراکي ها در تلويزيون و به وجود آمدن اشتهاي کاذب در آن هاست.
راه حل:
اگر مي خواهيد به رستوران برويد، رستوراني را انتخاب کنيد که سالم ترين و محدودترين منوي غذا را داشته باشد تا شما هنگام انتخاب غذا دچار مشکل نشويد. قبل از رفتن به رستوران، فکر کنيد که قصد خوردن چه چيزي را داريد و بدون ديدن منو، غذاي مورد نظرتان را سفارش دهيد. تا آماده شدن غذا هم مدام را روي اين ميز و آن ميز نچرخانيد. در مورد تلويزيون هم وقتي مي بينيد کانالي در حال پخش کردن تبليغ خوراکي است و امکان دارد اين تبليغ شما را وسوسه کند، سريع کانال تلويزيون را عوض کنيد.

3-ميان وعده هاي غذايي
 

بسياري از ما شنيده ايم که بايد دوبار در روز ميان وعده ي غذايي بخوريم اما هيچ وقت به اين که چه بخوريم و چه طور بخوريم، توجه نمي کنيم. به همين خاطر ساعت ده صبح يک بسته ي بزرگ بيسکويت يا يک تکه بزرگ کيک را به همراه يک ليوان پر از شير کاکائو به عنوان ميان وعده ي صبح ويک عدد اسنک يا يک بشقاب سيب زميني سرخ کرده را به عنوان ميان وعده ي عصر مي خوريم. به ياد داشته باشيد که ميان وعده بايد سبک و مغذي باشد تا گرسنگي و ضعف احتمالي ما را در طول روز از بين ببرد وباعث شود که وعده هاي اصلي غذا را با ولع نخوريم. خوردن ميان وعده هاي سنگين و پر کالري بعد از يک صبحانه يا ناهار مفصل، نه تنها سودي به حال مان ندارد بلکه باعث چاق شدن مان مي شود.
راه حل:
ميوه، شير و انواع مغزهاي خام، بهترين انتخاب به عنوان يک ميان وعده ي سالم غذايي به شمار مي آيند که شما مي توانيد دوبار در روز آن ها را بخوريد. ضمن اين که شما مي توانيد مواد اوليه ي خوراکي هايي را که دوست داريد بخريد و خودتان در خانه، آن ها را تهيه کنيد.

4-خانه هاي پر از خوراکي
 

گاهي اوقات شما گرسنه هستيد و از سر گرسنگي تصميم به خوردن مي گيريد، گاهي هم گرسنه نيستيد و اين رنگ و بوهاي اشتها آور هستند که شما را به سمت يک خوراکي مي کشانند. بر اساس تازه ترين تحقيقاتي که محققان دانشگاه کلمبيا روي عده يي از جوانان انجام داده اند، مشاهده شده افرادي که قفسه هاي کابينت خانه شان پر ازتنقلات پر کاري است، 56 درصد بيشتر از نياز روزانه شان کالري دريافت مي کنند و همين امر سبب افزايش روز افزون چاقي در جوامع مختلف شده است. بنابراين شما بي رويه خوراکي هاي پر کالري مي خوريد چون آن دم دست تان هستند و ذهن تان به سمت شان متمايل مي شود، در حالي که اين دريافت کالري اضافه به خاطر گرسنگي نيست.

راه حل:
 

از همين امروز، قفسه هاي کابينت تان را از انواع خوراکي هاي پر کالري خالي کنيد و به همه ي اعضاي خانواده تان هم بگوييد که اين جور خوراکي ها را نخرند و به خانه نياورند. پر کردن فريزر از بستني را فراموش کنيد و به جاي آن، انواع مغزهاي بدون نمک، ميوه و انواع خشکبار را روي ميز و جلوي چشم اعضاي خانواده تان قرار دهيد.
منبع: 7 روز زندگي، شماره 106.