به تماشاي دريايي ها


 

نويسنده: عبدالرحمان برزگر




 

بازديد از موزه دريا و دريانوردي خليج فارس در بوشهر
 

حدود 150 سال پيش، سركنسولگر انگليس در بوشهر، خانه يك طبقه زيبايي به سبك اروپايي براي خود بنا كرد كه جلوي آن ايواني با ستون هاي زيبا قرار داشت. در كنار اين عمارت، يك خانه ظريف براي معاونش، اقامتگاهي مناسب براي پزشك و ديگر وابستگانش، 2 حياط خلوت، يك محوطه وسيع كه دورادور آن ساختمان هاي خدمه و طويله قرار گرفته بود و سرانجام مكان وسيعي براي اقامت سپاهيان و افسرانش ساخته شد. اين شهرك كه حالا موزه دريا و دريانوردي خليج فارس نام دارد، بعد از انتقال دفتر نمايندگي سياسي انگليس به بحرين در 65 سال پيش، به دولت ايران تحويل داده شد و بعدها در اختيار نيروي دريايي ايران قرار گرفت. عمارت كلاه فرنگي به مناسبت هفتم آذرماه - روز نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران - با همكاري ميراث فرهنگي و با حضور فرمانده نيروي دريايي در آذرماه 1385 به موزه تغيير كاربري داده است و امروز جاي مناسبي است براي ديدن دستاوردهاي نيروي دريايي ايران.

بيشتر بگرديد
 

رايگان براي پژوهش
 

موزه، هر روز به جز روزهاي دوشنبه از ساعت 8 صبح تا 7 بعدازظهر باز است. در بخش پژوهش ها مي توانيد اطلاعات تان را از مواردي مثل انواع گره هاي دريايي يا لنج ها بالا ببريد.

چطور برسيم؟
 

مستقيم تا موزه
 

موزه دريانوردي شهر بوشهر، از بافت قديم اين شهر فاصله زيادي دارد
براي رسيدن به موزه دريانوردي بايد به محله بهمني و خيابان سبزآباد در بوشهر برويد وارد بوشهر كه شديد با ماشين هاي كرايه اي اين طوري مسير را طي كنيد؛ ابتداي بوشهر در ميدان آزادي سوار اتومبيل شده به سه راه بهمني برويد. در سه راه بهمني هم خيابان سبزآباد را مستقيم برويد، بالاتر از سه راه امامزاده، سمت چپ خيابان، موزه دريانوردي خليج فارس را مي بينيد.

چه مي بينيم؟
 

از پرسپوليس تا زيردريايي
 

در اين موزه از اولين ناو جنگي ايران در دوره قاجاريه به نام پرسپوليس ديدن خواهيد كرد

عمارت كلاه فرنگي:
 

اين بخش اصلي موزه است كه در آن مي توانيد نقشه هاي قديمي دريانوردي، تابلوي انواع گره هاي دريايي، تجهيزات پزشكي قديمي، ظروف آشپزخانه نقره اي مربوط به ناوهاي قديمي ايران، اسلحه هاي غواصي، انواع كُلت و اسلحه، دستگاه هاي قديمي مخابراتي و انواع دوربين جنگي را ببينيد.

پژوهشگاه:
 

سالن پژوهشكده كه در هفتم آذرماه سال 1389 در اين موزه افتتاح شده، به معرفي آثار و فعاليت هاي «ايرج نبي پور» در حوزه پژوهش، «حسن زنگنه» در حوزه ترجمه و «قاسم ياحسيني» در حوزه تاريخ مي پردازد. در اين سالن با تاريخ دريانوردي ايرانيان در آبراه خليج فارس آشنا خواهيد شد.

پرسپوليس:
 

بقاياي اولين ناو جنگي ايران، «پرسپوليس» كه به فرمان ناصرالدين شاه از آلمان خريداري شد، در محوطه باز موزه دريا و دريانوردي خليج فارس است. كشتي پرسپوليس در سال 1885 ميلادي، يعني 1303 ه.ق با ظرفيت 600 تن، قدرت موتور 450 اسب بخار و پوشش بدنه زره فولادي به بوشهر آمد و در دوره احمدشاه قاجار در جزيره عباسك به گل نشست.
اين كشتي حدود 5 سال پيش، يعني در آبان ماه سال 1385 خورشيدي با تلاش شبانه روزي طي 3 ماه توسط غواصان منطقه دوم نداجا، از زير آب بيرون آورده شد.

سالن مرواريد:
 

اين سالن با به نمايش گذاشتن اسناد جنگ و عكس، روايتي مستند از حضور نيروي دريايي در 8 سال دفاع مقدس و صيانت از خليج فارس است. اسناد ارائه شده در سالن مرواريد پس از 30 سال از به كلي سِري به سري، خيلي محرمانه، محرمانه، طبقه يافته و رونمايي تقليل يافته است.

محوطه باز موزه:
 

در محوطه باز موزه مي توانيد ادوات جنگي متفاوتي را ببينيد. به جز بقاياي اولين كشتي جنگي ايران كه توضيح مفصل آن را در قسمت «پرسپوليس» مي خوانيد، ادواتي مثل هوانا و (هاوركرافت)، زيردريايي، انواع قايق هاي تندرو، توپ هاي دريايي، مين دريايي، بخش هايي از ناوچه به غنيمت گرفته شده عراقي و ... را هم مي توانيد ببينيد.
منبع: نشريه سرزمين من شماره 31