تربانتين Turpentine


 

مترجم: محمود کريمي شروداني
منبع اختصاصي فارسي: راسخون




 
تربانتين يک مخلوط روغن و رزين است که در پوست و چوب برخي درختان خانواده ي کاج ها و جود دارد. هم چنين از عبارت تربانتين براي نام بردن از روغن پالايش شده از محلول هاي رزين در روغن استفاده مي شود. اين روغن (که اغلب روغن تربانتين يا جوهر تربانتين ناميده مي شود ) مايعي بدون رنگ و فرار با بوي قوي مي باشد. عمدتاً از آن به عنوان حلال و رقيق کننده براي رنگ ها و روغن هاي جلا با پايه ي روغن استفاده مي شود. از رزين در کمان ويالون و سايز بندي کاغذ استفاده مي شود.
تربانتين از انواع مختلف متعدد درختان کاج توليد مي شود در ايالات متحده در امريکا، درختان کاج با برگ هاي بلند يکي از صنايع عمده ي تجاري براي تأمين روغن تربانتين مي باشد . هنگامي که منبع تربانتين درختان کاج در حال حيات باشند، محصول چسب تربانتين نام دارد. تربانتين چوب از شاخه ها و کنده هاي درختان قطع شده گرفته مي شود . بيشتر تربانتين توليد شده در ايالات متحده تربانتين سولفات مي باشد.
براي توليد چسب تربانتين بريدگي هاي اريب بر روي پوست و چوب تازه ي زير پوست درخت زده مي شود. ظرف هايي درون شيارها جا زده مي شوند تا مايع مورد نظر از که درون بريدگي ها به بيرون نشت مي کنند را در ظرف هاي کوچک جمع آوري کنند.
 
پس از آن که مايع مورد نظر جمع آوري شد( مايع مورد نظر محلول رزين و روغن مي باشد) آن را تقطير مي کنند تا روغن را از رزين جدا کنند. تربانتين چوب معمولاً بوسيله ي عمل کردن يک حلال به نام نفتا بر روي خرده هاي چوب توليد مي شود. اين حلال محلول روغن و رزين را از چوب بيرون مي کشد. محلول نفتا و روغن و رزين پس از آن تقطير مي شود تا نفتاي آن دوباره مورد استفاده قرار گيرد و روغن و رزين آن جدا شود.
منبع: Howstuffworks.com